• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Prijsverhogingen papier in hele keten doorberekenen

MARKETING - Dat zegt Vincent König van Paper2Day. Hij vindt dat het tijd is veel meer transparantie, openheid en vooral eerlijkheid in de papiermarkt. Het verstoppertje spelen voor de werkelijkheid van alle internationale ontwikkelingen in de papiermarkt is voor niemand goed.

• Leestijd ca. 4 minuten

Vincent König

König: 'Het is geen geheim dat de totale markt krimpt. Het assortiment neemt af en hetgeen overblijft is een commodity markt geworden. Natuurlijk verschijnen er hier en daar nog wel nieuwe soorten. Maar de 'papierboeren' gaan steeds vaker naar de eindgebruiker omdat drukkerijen doorgaans weinig interesse tonen in nieuwe producten. Die matige interesse verandert in feite ook de wijze waarop de papierverkoop plaatsvindt.'

De drukker geeft de rol als specialist op het gebied van papier te vaak uit handen

Marketing

Er is volgens König sprake van een te weinig pro-actieve 'papier' marketing. Maar dat is dan wel noodzakelijk op basis van de realiteit. Hij verwijst daarbij naar een artikel in dagblad Trouw van een paar weken geleden. Daarin zegt Ecodrukkers zich vanwege het milieu vraagstuk te richten op 'steenpapier' omdat daarvoor geen bomen worden gekapt. König: 'Dat is voor het artikel en het aanwakkeren van de discussie over CO² natuurlijk best leuk, maar er wordt voorbij gegaan aan het feit dat die papiersoort nauwelijks breed inzetbaar is. Dat we in 2018 nog onze marketing zo inrichten is ongelooflijk. De objectiviteit is dus nog ver te zoeken en zolang we de consument laten geloven dat we wereldwijd nog massaal oerbossen kappen voor de papierproductie, de grafische industrie een vervuilende branche is en dat digitaal in alle opzichten schoner is, hebben we nog steeds een lange weg te gaan.'

König hecht veel waarde aan de website Two Sides, waarin mythes en feiten duidelijk naast elkaar worden gezet. 'Dat is nu een website waarin papier in het juiste daglicht wordt geplaatst en bijdraagt aan positieve marketing, waar de hele keten wat aan heeft.'

Verpakkingen

Het behoeft volgens König geen toelichting dat de productie van papier voor verpakkingen enorm toeneemt. Dat gaat o.a. ten koste van houtvrij MC, zeg maar het 'gewone' grafisch papier, waarvan de vraag daalt, terwijl wereldwijd, mede door e-commerce, de vraag naar verpakkingen blijft stijgen. 'De fabrikanten van grafisch papier kunnen (tegen hoge kosten) hun fabricage processen aanpassen op de productie van verpakkingspapier, maar dat gaat niet zomaar. Stora overweegt de ombouw van de grote fabriek in Oulo van houtvrij mc naar verpakkingspapier. In de tussentijd is er door onvoldoende vraag en te lage opbrengsten nu sprake van tijdelijke werkeloosheid voor ca. 500 werknemers in deze fabriek. Fabrieken proberen er alles aan te doen om de kosten te reduceren, omdat de prijzen voor grondstoffen en energie toenemen en de afname in verhouding tot de capaciteit flink terugloopt. De gelijktijdigheid van hogere kosten en verminderde vraag is in eerste instantie voor de kleinere spelers een urgent probleem. Door de faillissementen van Scheufelen en Feldmuehle verdween dit jaar weer een flink stuk mc capaciteit uit de markt. Fabrieken als Burgo en Lecta hebben het ook niet echt makkelijk. König: 'Stora, UPM en Sappi hebben voldoende financiële armslag en kunnen nog wel wat bewegen in hun structuur, maar veel kleintjes en ook middelgrote fabrikanten hebben die buffers niet. En ze kunnen bovendien niet allemaal alleen maar producten voor verpakkingen maken. De prijzen zullen hoe dan ook moeten blijven stijgen. De markt is op langere termijn gebaat bij financieel gezonde producenten.'

Stora Enso Oulu pulp en papier productie in Finland. Foto Stora Enso

Doorberekenen

Dat de grafische branche de prijsverhogingen binnen de papiersector niet meteen doorberekent, heeft König een beetje begrip voor. Er wordt nog steeds hevig geconcurreerd en papier maakt een substantieel deel van de kostprijs uit. 'De online partijen zetten die verhogingen gewoon door in hun prijslijsten op hun webshops. Zij weten heel goed, waar het wel en waar het niet kan. Een grafische onderneming met zeer direct klantcontact heeft doorgaans de vrees voor het verliezen van opdrachtgevers. En naarmate orders kleiner in omvang worden, worden de logistieke kosten naar verhouding hoger, dus ergens wringt de schoen. Ook papierleveranciers kunnen zendingen van een paar honderd euro niet meer de volgende ochtend afleveren tegen dezelfde condities als voor een bulkorder.'

Online partijen niet bang om kostverhoging meteen door te berekenen

König zegt zelf altijd open te zijn in discussies over prijzen. 'Ik noem gewoon mijn kostprijs, zodra er discussie gaat ontstaan. Dan zeg ik 'zeg het maar'. Dan pas realiseren mensen zich hoe klein de marge op papier inmiddels is geworden. Wij hebben dan nog het geluk dat onze kosten zeer laag zijn en dus snel gedekt, waardoor wij per definitie al met lagere marges kunnen werken. Dat maakt ons interessant voor papierfabrieken, omdat die daardoor via ons een hogere opbrengst kunnen realiseren dan via grotere ondernemingen met een hoog kostenniveau.' Op de vraag of de Nederlandse markt nog wel interessant genoeg is zegt König: 'Zeker, Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen zijn belangrijke havens voor de in- en uitvoer van papier en daardoor van belang voor zowel de distributie en levering binnen Nederland, maar ook voor geheel Europa.'

Maatwerk

Paper2Day richt zich op maatwerk en gaat dus in gesprek over applicaties in plaats van praten over pallets of rollen papier. 'Wij merken dat als we het vertrouwen eenmaal hebben en met de openheid die we daarbij betrachten, het makkelijker praten is met drukkerijen. We kruipen met ons proces als het ware in de huid van het totale kostenplaatje van onze opdrachtgevers. Met de finetuning en individualisering van onze dienstverlening besparen we kosten en daar profiteren zowel onze afnemers als leveranciers van’.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent TOELEVERANCIERS - De papiermarkt beleeft mede onder invloed van de gevolgen van corona forse bewegingen in zowel bezettingsgraden, aanlevering oud papier en diverse andere grondstoffen- en productiekosten. In de komende...
  2. Stora Enso stopt met Lumi gecoat houtvrij papier BUITENLAND - Stora Enso heeft het einde aangekondigd van het Lumi gecoat houtvrij papier en de terugtrekking uit die markt na de bevestiging van de plannen om haar Oulo Mill...
  3. Zet belastingdienst hele bedrijfstak bij het oud papier? Dat zegt KVGO-lid Rob van der Most van Koninklijke Van der Most uit Heerde. Van der Most is lid van de KVGO Ledenraad in het segment groot. Dus we nemen...
  4. ‘De ‘week van papier’ is mij volledig ontgaan’ Daarmee opende Vincent König van Paper2Day zijn gesprek met printmedianieuws. Een gesprek dat zich vooral richtte op een verstoorde papiermarkt: vandaag deel één over kennis en de rol van print....

marketing

17 december 2018 door marketing Reageer

Categorie: marketing

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025
  • Gemeente Den Haag maakt print toegankelijk en duurzaam met Prindustry Brandportal 12 mei 2025
  • Nieuwe bedrijfsfilm Probo 12 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Breaking uit België: Joos neemt Matthys over

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.