• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

De parallel met het TV programma ‘Ik vertrek’

COLUMN - Ken je het tv-programma 'Ik vertrek'? Een Nederlands gezin gaat naar het buitenland en gaat daar een bed & breakfast, hotel of camping beginnen. Ik kijk hier regelmatig naar en ik vind het een enorm leuk programma maar soms zit ik met volle verbazing te kijken naar gezinnen die zich niet goed of soms helemaal niet hebben voorbereid.

• Door gastschrijver Angéla Tromer - leestijd ca. 3 minuten

Angéla Tromer

Ze spreken nog geen woord van de taal van het land waar ze gaan wonen. Of het blijkt dat het budget lang niet toereikend is voor hetgeen ze daar willen gaan doen. Eigenlijk zie je ze met open ogen hun ongeluk tegemoet gaan. Bijna onvoorstelbaar! De deelnemers denken dat ze goed voorbereid zijn, maar niets is minder waar.

Parallel

De parallel met het voeren van gesprekken binnen organisaties, is ook terug te voetren op gedegen voorbereiding. Soms zit ik tijdens trainingen met volle verbazing te luisteren naar gesprekken die niet goed zijn voorbereid! De leidinggevende denkt goed voorbereid te zijn, maar het doel van het gesprek kan hij of zij niet in 1 of 2 krachtige zinnen samenvatten. De belangrijkste tip voor het voeren van een gesprek is dan ook: 'Wat wil ik met het gesprek bereiken, welke argumenten (voor en tegen) heb ik en hoe zal mijn gesprekspartner hierop reageren.' Ook voor je gesprekspartner is het belangrijk om te weten wat het doel is. Je voorkomt hiermee dat het gesprek een hele andere wending krijgt dan dat je zelf voor ogen had.

Praktijk

Zo gebeurde laatst in een training dat een manager een voortgangsgesprek wilde oefenen. Het ging om een gesprek welke zij de week erna in het echt met een van haar medewerkers (Gerard) wilde gaan voeren. Zij wilde Gerard vertellen dat hij zich te veel bemoeide met zaken die niet zijn verantwoordelijkheid zijn en dat hij hierdoor geen tijd genoeg had om al zijn taken op de juiste manier te doen. Ze wilde het wel graag voorzichtig brengen omdat zij bang was dat hij anders zou gaan solliciteren, daar had hij al eens eerder mee gedreigd en zij wilde hem niet kwijt. Zo gezegd, zo gedaan … Zij begon het gesprek in de training, zonder voorbereiding …

Haar eerste zin was: 'Gerard, wij zijn zo blij met je én …. '. Vóórdat zij verder kon praten nam Gerard het gesprek van haar over en zei dingen als: 'Wat goed om te horen, ik merk inderdaad dat iedereen om me heen zeer tevreden is en mij heel graag betrekt bij allerlei zaken waardoor ik veel meer verantwoordelijkheid kan nemen en mijn kennis en kunde veel beter kan inzetten.'

Leiding

Wat hier gebeurt, is dat Gerard de leiding van het gesprek overneemt, hij enorm benadrukt hoe goed hij is, waardoor het voor deze manager nog moeilijker wordt om tot het doel van haar gesprek te komen. Zij zal dus het gesprek beter moeten voorbereiden en bedenken op welke manier de gesprekspartner zal gaan reageren. Zij kan dan hierop anticiperen, waardoor het voor haar makkelijker wordt om de leiding in het gesprek te behouden om zich zo aan haar doel (de rode draad) van het gesprek vast te kunnen houden.

Begin met het benoemen van het doel in 1 à 2 krachtige zinnen, vervolgens heeft elk gesprek 3 fases: een beginstuk (de inleiding), het middenstuk (de uitleg) en de afsluiting (de afspraken).

Functioneringsgesprek

Bij het functionerings- en/of beoordelingsgesprek gaat het precies hetzelfde. Elk punt/onderwerp bereid je voor alsof het aparte gesprekken zijn. Je start elke onderwerp met een duidelijk verwoord doel. Een belangrijk verschil met een ander formeel gesprek is dat hier de voorbereidingen (informatie verzamelen) over een bepaald punt of onderwerp vaak al een lange tijd voorafgaand aan het gesprek begint! En uiteraard zit de voorbereidingspiek in de weken vlak voor het komende gesprek.

Hier geldt dan ook: 'Wie vergeet zich voor te bereiden – bereidt zich voor vergeten te worden'

Als je je niet goed voorbereid, is de kans groot dat je je doel niet bereikt en dat je een tweede gesprek nodig hebt om wél je doel te bereiken. Kortom niet goed voorbereiden, kost uiteindelijk alleen maar tijd (met alle irritaties van dien). Hier zie je dan weer de overeenkomst met het televisieprogramma 'Ik vertrek'.

En wist je dat niet alleen de manager maar ook de medewerker zich grondig kan voorbereiden op functioneringsgesprekken? Ook de medewerker kan punten inbrengen. Zo gaan beide partijen goed voorbereid en hierdoor met meer zelfverzekerdheid, het gesprek in. Zorg ervoor dat het functioneringsgesprek niet op een teleurstelling uitloopt. Door een gedegen voorbereiding en een helder verwoord doel , ontstaat er van beide kanten een gestructureerd en hopelijk ook een constructief gesprek met als hoofddoel het verbeteren van het functioneren van beide gesprekspartners.

Door inzicht te krijgen in je eigen communicatie en vooral je gedrag kun je besluiten het anders te gaan doen, waardoor je meer grip krijgt op je eigen werksituatie en organisatiedoelen gehaald kunnen worden!

Haal meer uit je gesprekken én verbeter de samenwerking!

Meer weten?  Mail of bel Angéla Tromer van Tromertrain: info@tromertrain.nl of 06 – 5115 9036

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Verweij Printing en Boom & Van Ketel samen in één pand als Boom + Verweij Het samenvoegen van twee 120 jaar oude drukkerijen onder de naam Boom + Verweij is dit najaar afgerond. Op de locatie in Mijdrecht werken inmiddels 75 personen, en voor 14...
  2. Online Print Symposium met inspirerend programma EVENEMENT - Het Online Print Symposium #OPS2022, georganiseerd door Zipcon, is de Duitse 'tegenhanger' voor het door het VIGC georganiseerde Benelux Online Print Event in Antwerpen op 8 juni van...
  3. Driedaags programma ‘Selling Print Online’ EVENEMENT - INKISH organiseert van 20 tot en met 22 april een online event over de verkoop van print via online kanalen. Sprekers uit diverse landen, waarbij Nederland aardig vertegenwoordigd...
  4. A&O E-novate programma prikkelt samenwerking BRANCHE - Het E-novate programma van het A&O fonds grafimediabranche prikkelt de samenwerking en innovatie binnen de gehele keten binnen de uitgeef- en grafimediabranche. Maar het ontbreekt nog wel aan...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

17 januari 2019 door de redactie Reageer

Categorie: column Tags: ik vertrek

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Een Libello voor mannen die moeite hebben met lezen en schrijven 5 december 2023
  • Hassink neemt Drukkerij Leeflang over 5 december 2023
  • Damen Drukkers neemt Tuijtel over 4 december 2023
  • VIGC training ‘Waar gaan we heen? Markten, trends en cijfers’ online en in Haarlem 4 december 2023
  • Dataline verwelkomt Kristof Vanden Bussche 4 december 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Offsetdrukker / leerling drukker
  • Allround Print Operator – 40 uur
  • Operator afwerking labels (3 ploegen)
  • Offset vellendrukker
  • Accountmanager
  • Commercieel Talent Multimedia

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Pat McGrew: “Alleen afwerking onderscheidend.”
  • Grafisch bedrijf Tuijtel overgenomen door Damen
  • Australaziatische LabelExpo Shanghai, puur regio?
  • ChatGPT: ‘baby’ is deze week één jaar geworden
  • Fespa Global Print Expo 2024: 19-24 maart A’dam

Reacties

  • Henk Gianotten op Grafisch bedrijf Tuijtel overgenomen door Damen
  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.