• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

#BOPE19: Aandacht, kwaliteit, snelheid, persoonlijk

EVENEMENT - Met ruim 150 deelnemers en ruim 30 partners ging deze editie van het Benelux Online Print event 2019 al meteen geslaagd van start. Het programma werd met minitieuze nauwkeurigheid geregisseerd door dagvoorzitter Jos Steutelings. Wat was er te leren?

• Leestijd ca. 4 minuten

Samenvattende lessen

Consultant/onderzoeker Bernd Zipper (in de loop der jaren steeds vaker meer filosofisch): 'Kijk goed naar Amazon en richt je op de mobiele generatie en blijf opletten.' Ondernemer Frank de Meyer van Reclame Online: 'We groeiden in 5,5 jaar van 0 fte en 3 orders per dag naar wij hopen in 2020 tot 50 fte en 400 orders per dag (in het groot formaat segment, inclusief alle fulfilment) met aanvankelijk geen enkele grafische kennis.' Professor Christian Gülpen uit Aken was net iets teveel de professor van de dag tijdens zijn lezing. Het belang van personaliseren werd er voor de lunch flink ingehamerd, de voorbeelden passeerden de fantasie van menig grafisch deelnemer aan het congres.

BOPE #2019 Antwerpen

Na de lunchpauze acteerde Storyteller Richard Askam als de wijkenner die wijn etiketten ging personaliseren, werd storyteller maar 'keerde terug in print' met het gepersonaliseerd beprinten van ballen in de hoogste mogelijke kwaliteit. Martijn Eier verwoorde de mogelijkheden van een API gekoppelde online print omgeving met een eenvoudig web dashboard, maar zonder webshop. Daar gaat printmedianieuws nog eens uitgebreid naar kijken. Dat moet wel even verder bestudeerd worden. Anna Oñate van papierfabrikant Sappi vertelde met passie hoe het bedrijf in software met kunstmatige intelligentie voor online 'grootmontage' stapte onder het label OctoBoost (volgens de redactie een maatwerkversie van het product SPrint One van Perfect Pattern, aangevuld met een aantal eigen ontwikkelingen van Sappi. Hierover volgt binnenkort een publicatie).

Na de koffiebreak vertelde Marco Aarnink van print.com zijn 'levensverhaal' over de omgangswijze met klanten: van eerste flirt via verliefdheid, de eerste kus tot en met een stabiele relatie. Christoph Grunicke van XMPie toonde diverse omnichannel workflow voorbeelden, die het bedrijf heeft gerealiseerd voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers. Tot slot Michael Fries, CEO van onlineprinters maakte duidelijk dat in zijn bedrijf zeer veel, maar (net) niet alles met automatisering kan worden opgelost.

Jos Steutelings
Bernd Zipper
Christian Gülpen

Richard Askum
Anna Onate
Marco Aarnink

Michael Fries

Wat was de gemeenschappelijke boodschap?

Een poging in één volzin: ‘Richt je als bedrijf voortdurend op veranderende klanten(generaties), gewenste producten, aandacht, kwaliteit, personaliseren en just-in-time delivery.’

Nieuw is het allemaal niet, maar de druk op het resultaat van het samenspel van dit rijtje eisen is door de online wereld steeds duidelijker aanwezig. Het hele plaatje moet kloppen. Een vergaand geautomatiseerd industrieel proces, gecombineerd met de ultieme klantbeleving. Ga daar maar eens mee aan de slag. Het vergt in alle opzichten een cultuuromslag in denken en doen.

Bij online aanbieders is de tijd van het goedkoop aandoende visitekaartje tegen de laagste prijs allang voorbij

Gelukkig gaven sommige sprekers wat ‘lucht’ door toe te geven dat fouten maken mag, snel gevolgd door het feit dat ze wel uitermate professioneel moeten worden opgelost. Ook dat is weer niet raar, dat moest al decennia lang, maar alle factoren worden gemeten en je online beoordelingen op social media zijn marketing parameters die je toen gewoon niet had. Je wordt als bedrijf beoordeeld in een ‘open ruimte’.

Online bedrijven worden vooral steeds beter in gepersonaliseerde marketing en vooral ook logistiek, de kwaliteit zit in veel meer aspecten dan alleen het kwalitatieve oordeel van het gedrukte of geprinte eindproduct

Vertrouwen in de branche

De sfeer ademde vooral vertrouwen in de branche en online heeft allang niet meer de positie van de verstoten internet drukker die de markt en de prijzen verpest. Er is vooral veel te leren van de marketing, de online workflows en de achterliggende logistiek. De apparatuur en de daarvan af te produceren kwaliteit (met natuurlijk vooraf de juiste workflow) maakt doorgaans niet meer het onderscheid.

Vorm mag wel wat speelser

BOPE netwerkborrel 2019 AntwerpenDe vorm van de succesvolle inhoud mag wel wat speelser. Het programma was een net iets te strakke reeks monologen met vaak teveel sheets, waardoor regelmatig een eindsprintje werd ‘afgedwongen’ om de borrel om 5 uur te halen. Dat lukte wonderwel en dat resulteerde volop in discussies over vrijwel alles wat er speelt in de branche.

Voor een volgende editie zou iets meer interactie als wens genoemd kunnen worden. Met een zaal met 150 deelnemers vergt dat natuurlijk wat extra inspanningen. Maar tussen de lineaire powerpoints zouden ook één of twee discussiepanels de dag wat kunnen verlevendigen. Maar dat neemt niet weg dat VIGC een prestatie van formaat neerzet. Natuurlijk helpen de sponsors daarbij het geheel ook financieel haalbaar te maken, maar de waardering gaat toch vooral uit naar een betrekkelijk klein team dat het hele event qua vorm en inhoud samenstelt. In ons land halen we dat niveau (voorlopig?) nog (lang?) niet. En ook het VIGC zit niet stil. Het najaarscongres onder de titel 'Het Congres' staat alweer in de steigers.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Grafische Groep van der Eems kiest voor kwaliteit en snelheid MARKETING - De in Friesland gevestigde Grafische groep van der Eems, investeerde recent in een Fujifilm Luxel T 6500X plaatbelichter voor de productie van thermische offsetplaten. Volgens directeur-eigenaar Durk-Jorrit van...
  2. Mediapartner voor #BOPE19 9 mei Antwerpen EVENEMENT - Printmedianieuws en blokboek.com zijn ook dit jaar mediapartner voor het Benelux Online Print Event. Dit keer wordt het event gehouden in Flanders Meeting & Convention Center in Antwerpen....
  3. Bij Nic.Oud steeds meer aandacht voor mobiel BEDRIJVEN - In onze serie over de online marketing positionering van printmedia- en aanverwante bedrijven nemen we het direct mail bedrijf Nic.Oud uit Heerhugowaard onder de loep. Nic.Oud bestaat sinds...
  4. Faillissement over het algemeen persoonlijk drama OPINIE - In onze branche komen spraakmakende faillissementen natuurlijk ook voor. Het grootste drama dat we het afgelopen jaar meemaakten was het einde van de Circle Media Group. Met vooral...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

10 mei 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: 2019, BOPE, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.