• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Tadek Solarz heeft scherpe visie op JA/JA-sticker

neenee-sticker

COLUMN - Het besluit van de rechter in de hoger beroep zaak schoot directeur/DGA Tadek Solarz van de Creative Marketing Group Nederland in het verkeerde keelgat, en schreef een lezenswaardige column op zijn blog. Met toestemming overgenomen.

• Leestijd ca. 4 minuten

Tadek Solarz

Tadek Solarz

Eindelijk is het dan zover, in Amsterdam is de ongeadresseerde folder, die je zomaar ongevraagd door je brievenbus krijgt, verboden. Nou ja niet helemaal, je kan met een sticker duidelijk maken of je wel of niet een folder wilt. Nu is dat een beetje een vreemde redenatie, want er waren al stickers op brievenbussen waarmee je kon vertellen dat je iets niet wilde. Kennelijk werken stickers niet zo goed.

Nu ben ik niet voor of tegen folders, als je iets wilt verbieden met goede argumenten dan kan dat natuurlijk. Het gaat even om het argument.

Mooi nieuws

“De uitspraak van de rechter is heel mooi nieuws in de strijd tegen papierverspilling,” aldus wethouder Marieke van Doorninck (Duurzaamheid) in een reactie. “Huishoudens zonder sticker besparen zo’n 33 kilo papier per jaar. Ik verwacht dat dit andere gemeenten aanmoedigt om snel het Amsterdamse voorbeeld te gaan volgen.”

Volgens de wethouder wordt er dus papier verspild

Dat klinkt beslist heel aardig, dat minder verspillen, dat willen we immers allemaal, maar wat staat daar nu eigenlijk. De belangrijkste grondstof voor papier bestaat uit bomen. De boom mag zich dankzij de klimaatcrisis verheugen in hernieuwde belangstelling. Als je in Amsterdam tien bomen wilt kappen ben je immers al voorpaginanieuws. Nu zijn er voor de papierindustrie nogal wat bomen nodig.

Natuurlijk zou de industrie het liefst bestaande bossen kappen, maar dat is inefficiënt, simpelweg te duur. Vandaar dat er productiebossen zijn. Niet alleen voor het papier van de folders in Amsterdam, maar ook voor pizzadozen van Domino, de stoelen en tafels van Ikea en ja, voor biobrandstof. We hebben met elkaar nogal wat hout nodig.

Samen is dat ca. 290 miljoen hectare, ongeveer zeven procent van het totale wereldwijde bosareaal. Dankzij de vraag naar papier groeit dat bosoppervlakte nu jaarlijks. In Europa alleen al is nog een uitbreiding van iets van
11 miljoen hectare bos wenselijk om de groei bij te houden.

Dat is goed nieuws, want volgens een VN rapport uit 2017 is CO2-opslag het meest gebaat bij het planten van bomen. Extra goed nieuws is, dat jong snelgroeiend bos meer CO2 opslaat dan oud bos. En ja, voordat je een boom kapt om er papier van te maken moet de boom eerst nog wel even flink groeien. Het liefst zo snel mogelijk want dat is dan weer kostenefficiënt voor die dekselse papierboeven.

Er is meer goed nieuws want Nederlanders zijn volgens milieu centraal een nijver volkje als het gaat om afval scheiden. Ongeveer driekwart van de mensen haalt het papier uit het afval zodat het gerecycled kan worden. Papier wordt gewoon aardig wat keren opnieuw gebruikt, een keer of zeven alvorens het wordt omgetoverd in bijvoorbeeld een Hello Fresh maaltijdbox.

Acht op de tien Nederlanders heeft al kennis gemaakt met die kartonnen doos, ik neem voor het gemak maar even aan dat Amsterdam een niet onbelangrijke plek is als het gaat om het thuisbezorgen van dozen. Niet alleen dozen met maaltijden maar ook pizzadozen, Bol.com dozen, Zalando dozen maar ook Coolblue dozen en talloze andere pakketjes worden met busjes door de straten gekoerierd, maar ja al die pakketjes zijn geadresseerd dan is het natuurlijk wel prima al dat papier.

Op papier klinkt dat recyclen natuurlijk heel aardig, maar eerlijk gezegd kan je het beter in de fik steken want het verbranden van papier levert weer groene energie op. Volgt u het nog?  “Het brandbare deel van het afval bestaat uit een biogeen deel (hout, papier, voedselresten), en een fossiel deel (met name plastic). Stroom opgewekt met het biogene deel wordt groene stroom genoemd, stroom uit het fossiele deel grijze stroom.

Ja groene stroom uit papier, mooier kan het toch niet. Als ik mijn steentje met die drieëndertig kilo gratis ingezameld papier kan bijdragen geeft mij dat eerlijk gezegd een prima gevoel.

Beter naar internet

Nee, de wethouder van Amsterdam ziet het scherp, die papieren folders vormen een belasting voor het milieu, beter kunnen we naar het internet. Today, data centers consume about 2% of electricity worldwide; that could rise to 8% of the global total by 2030, according to a study by Anders Andrae, who researches sustainable information and communications technology for Huawei Technologies Ltd.

De claim dat minder papier beter voor het milieu is lijkt weinig hout te snijden. Welk argumenten er nog meer zijn, behoudens dan het ongemak van mensen dat ze iets bij het oud papier zetten om er vervolgens groene stroom mee op te wekken, is mij niet duidelijk.

Wat wel helder is, dat het verbod banen kost en de retailers, die het toch al niet zo makkelijk hebben, berooft van een belangrijk communicatiekanaal.

Curieus detail in dit verhaal is, dat bestuurders van Amsterdam een alternatief initiatief van Juul Paradijs boycotten. Paradijs bracht partijen bij elkaar en bedacht een bladformule, met als hoofdsponsors de retailers die door de nieuwe regelgeving in Amsterdam hun klanten niet meer konden bereiken.

Het Amsterdamse huis-aan-huisblad City is boos over het besluit van de gemeente Amsterdam, omdat die geen medewerking wil verlenen aan interviews en columns met en door stadsdeelbestuurders. Dit vanwege een handhavingsprocedure tegen het blad, omdat de gemeente vindt dat er teveel reclame in staat. De gemeente vindt dat er teveel reclame in de krant staat. Dat past niet bij het beleid, misschien is dat het wel. Stadsbestuurders zijn tegen reclame, zeg dat dan gewoon.

Wie is Tadek Solarz

Practice what you preach, de combinatie van adviseren en zelf ondernemen is voor mij ideaal. De lessen die ik leer breng ik dagelijks in de praktijk als aandeelhouder van de Creative Marketing Group Nederland.

Opdrachtgevers werken samen met CMG aan het versterken van marktposities. Zes bedrijven, één aanspreekpunt. De belangrijkste marketingdisciplines verenigd in een groep. CMG werkt aan oplossingen die zich bewegen op het snijvlak van marketing, communicatie en internettechnologie. Met een man of honderd goed voor een top twintig positie in Nederland.

Ik help marketeers met positionering vraagstukken, marketing communicatiestrategie en merkbeleid. Verwacht van mij geen instantoplossingen. Als het gaat om een gesprek over de inhoud kan je me altijd bellen, een mailtje sturen kan natuurlijk ook, tadek@solarz.nl

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Frank Romano 80 jaar, nog altijd een scherpe visie MENSEN - Frank Romano voorspelt de toekomst van de grafische industrie en haalt herinneringen op uit het verleden van het Museum of Printing....
  2. TROS Radar onderzocht gevolgen JA/JA sticker BRANCHE - Bijna 40.000 mensen deden mee aan het Radar testpanel over de effecten van de NEE/NEE of NEE/JA sticker. Ze blijken niet altijd effectief te zijn. De JA/JA sticker...
  3. De andere kant van de JA/JA sticker OPINIE - Natuurlijk is de 'interne' marktbenadering tegen de JA/JA sticker logisch. Onder andere KVGO, MailDB en Spotta zijn direct belanghebbenden, gesteund door de retailers, die precies weten hoe ze...
  4. Nieuwe fase in soap ‘JA/JA’ sticker in Amsterdam KORT NIEUWS - De gemeente Amsterdam gaat onderzoeken of het huis-aan-huisblad City Amsterdam 'aangepakt' kan worden. De gemeente vindt dat het blad 'gewoon' een reclamefolder is. Het Parool publiceerde vandaag...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

27 september 2019 door de redactie Reageer

Categorie: column

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • INNI group wint nieuwe Brightfish Storytelling Award 14 juli 2025
  • Luxe chocolade krijgt extra glans met Scodix-verpakking 14 juli 2025
  • Kaart én boeket: Kaartje2go neemt BloomGift over 14 juli 2025
  • Dutch Design Week viert 25 jaar met thema ‘Past. Present. Possible.’ 10 juli 2025
  • HP lanceert Indigo 6K+ Digital Press: slimmer, sneller en duurzamer 10 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Rapport Smithers: transformatie digitaal tot 2029
  • Concept-Macro Economische verkenning 2026
  • Talloze gegadigden voor overname van Landa
  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.