• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Adobe reageert traag na datalek Creative Cloud

lek-adobe

TOELEVERANCIERS - Afgelopen zondag meldde de bekende website 'onemorething' dat een datalek bij Adobe er mogelijk voor heeft gezorgd dat bepaalde gegevens van miljoenen gebruikers van Adobe Creative Cloud 'mogelijk op straat liggen'.

Of de ca. 7,5 miljoen gebruikers zich meteen zorgen moeten maken, is niet bekend gemaakt. Adobe zelf was traag in het geven van een reactie, waarin zij overigens meldden volledig transparant te willen zijn in dergelijke gevallen. Beveiligingsonderzoeker Bob Diachenko heeft in samenwerking met beveiligingsfirma Comparitech het lek ontdekt en Adobe op de hoogte gesteld. Adobe heeft naar eigen zeggen meteen maatrgelen genomen en het lek diezelfde dag nog gedicht.

19 oktober

Het lek werd al op 19 oktober aan Adobe doorgegeven en nu pas verschijnt het voorval in de media. De gelekte gegevens omvatten ondernemeer e-mail adressen, het abonnement welke is afgesloten, de betalingsstatus, de tijdzone van de klanten, het Adobe ID nummer van de klant en de laatste keer dat de klant via de Adobe Cloud heeft ingelogd. Adobe zegt stellig dat er geen creditcard gegevens zijn 'buit gemaakt', ook zouden er geen wachtwoorden zijn gelekt. Beveiligingsonderzoeker Bob Diachenko denkt dat de lekkende database ongeveer een week heeft opengestaan.

Hoe erg is het?

Adobe stelt dat dit lek geen directe schade veroorzaakt voor de gebruikers. In 2013 kreeg een hacker bij Adobe toegang tot ca. 38 miljoen gebruikersnamen, wachtwoorden en creditcard gegevens. Dat was destijds een zeer ernstig lek. Toch kan ook dit datalek vervelende gevolgen hebben voor Creative Cloud gebruikers. Met de gelekte gevens (dus ook e-mail adressen) kunnen gerichte fishing-mail 'campagnes' worden opgezet, waarbij een klik op een link het doet voorkomen, alsof de gebruiker op een echte pagina van Adobe terecht is gekomen, zoiets als adobe-privatecloud.com. Dus gebruikers doen er goed aan in de komende tijd goed op te letten bij komende mails die gestuurd worden naar het adres waarop het Adobe Creative Cloud abonnement is afgesloten.

Goed opletten bij binnenkomende 'nep-Adobe' mails waarop het Creative Cloud abonnement is afgesloten

Reactie Adobe

Internationale nieuwssites hebben getracht om in contact te komen met Adobe over de situatie. Het bedrijf verwees in alle gevallen door naar een min of meer eenvoudige persverklaring op hun eigen website. Samengevat zeggen ze het volgende: "Bij Adobe vinden we transparantie met onze klanten belangrijk. Daarom delen we graag een beveiligingsupdate met jullie. Eind vorige week werd Adobe zich bewust van een kwetsbaarheid, die in verband staat met onze prototype-omgevingen. Adobe heeft direct stappen ondernomen en deze omgeving direct afgesloten, om zo deze kwetsbaarheid aan te pakken. De omgeving in kwestie die bevatte Creative Cloud-klantinformatie, inclusief e-mailadressen, maar bevatte geen wachtwoorden of financiële informatie. Dit probleem hield geen verband met de werking van enige kernproducten of -services van Adobe. We evalueren onze ontwikkelingsprocessen om een ​​soortgelijk probleem in de toekomst te voorkomen."

Kopbeeld: screenshot datalek Adobe

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Adobe Creative Cloud heeft 6,17 miljoen abonnees Ruim twee weken geleden publiceerde Adobe indrukwekkende cijfers over het vierde kwartaal. De Nederlander Vincent Everts interviewde mede-oprichter Charles Geschke en vroeg hem naar de belangrijkse business model switch....
  2. Is ‘Creative Cloud’ goedkoper ‘in the cloud’? De naam Creative Cloud van Adobe doet vermoeden alsof alle software als webapplicaties gebruikt zouden gaan worden. Dat is nog niet het geval, De 'cloud' wordt vooral gebruikt om in...
  3. Klaasjan Tukker (Adobe): ‘Professionele tools voor professionele markten’ Klaasjan Tukker - Solutions Account Manager Digital Publishing - voor Europa, Midden Oosten en Afrika, ziet dat bedrijven in printmedia overwegend positief meebewegen op de zogenaamde 'creative cloud'. Wat is...
  4. Creative Cloud 2015 met onverwachte invalshoeken En weer brengt Adobe met Creative Cloud 2015 een stortvloed aan nieuwe functies en snellere prestaties. Maar de ‘cloud’ zorgt ook voor nieuwe invalshoeken; gebruikers kunnen hun creaties meteen te...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

4 november 2019 door de redactie Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: adobe, datalak

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Twijfels over positieve effecten papierrecycling voor het milieu 19 januari 2021
  • Waardering voor magazines in print blijft 19 januari 2021
  • HappyPrinting nu ook actief in de Verenigde Staten 19 januari 2021
  • Digital Marketing Estafette van CustomerTalk 18 januari 2021
  • Vier uitgevers richten advertentieplatform AdLocal op 18 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘Papierfabriekredder’ Maarten Veth overleden
  • Deelnemen aan virtuele drupa 2021 voor 4900 euro?
  • Nieuwe serie ‘inkjet ontwikkelingen: wie, wat en hoe’
  • Maegis lanceert een revolutionair textielprintsysteem
  • Innovatieve samenwerking als strategische keuze

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing