• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Adobe reageert traag na datalek Creative Cloud

lek-adobe

TOELEVERANCIERS - Afgelopen zondag meldde de bekende website 'onemorething' dat een datalek bij Adobe er mogelijk voor heeft gezorgd dat bepaalde gegevens van miljoenen gebruikers van Adobe Creative Cloud 'mogelijk op straat liggen'.

Of de ca. 7,5 miljoen gebruikers zich meteen zorgen moeten maken, is niet bekend gemaakt. Adobe zelf was traag in het geven van een reactie, waarin zij overigens meldden volledig transparant te willen zijn in dergelijke gevallen. Beveiligingsonderzoeker Bob Diachenko heeft in samenwerking met beveiligingsfirma Comparitech het lek ontdekt en Adobe op de hoogte gesteld. Adobe heeft naar eigen zeggen meteen maatrgelen genomen en het lek diezelfde dag nog gedicht.

19 oktober

Het lek werd al op 19 oktober aan Adobe doorgegeven en nu pas verschijnt het voorval in de media. De gelekte gegevens omvatten ondernemeer e-mail adressen, het abonnement welke is afgesloten, de betalingsstatus, de tijdzone van de klanten, het Adobe ID nummer van de klant en de laatste keer dat de klant via de Adobe Cloud heeft ingelogd. Adobe zegt stellig dat er geen creditcard gegevens zijn 'buit gemaakt', ook zouden er geen wachtwoorden zijn gelekt. Beveiligingsonderzoeker Bob Diachenko denkt dat de lekkende database ongeveer een week heeft opengestaan.

Hoe erg is het?

Adobe stelt dat dit lek geen directe schade veroorzaakt voor de gebruikers. In 2013 kreeg een hacker bij Adobe toegang tot ca. 38 miljoen gebruikersnamen, wachtwoorden en creditcard gegevens. Dat was destijds een zeer ernstig lek. Toch kan ook dit datalek vervelende gevolgen hebben voor Creative Cloud gebruikers. Met de gelekte gevens (dus ook e-mail adressen) kunnen gerichte fishing-mail 'campagnes' worden opgezet, waarbij een klik op een link het doet voorkomen, alsof de gebruiker op een echte pagina van Adobe terecht is gekomen, zoiets als adobe-privatecloud.com. Dus gebruikers doen er goed aan in de komende tijd goed op te letten bij komende mails die gestuurd worden naar het adres waarop het Adobe Creative Cloud abonnement is afgesloten.

Goed opletten bij binnenkomende 'nep-Adobe' mails waarop het Creative Cloud abonnement is afgesloten

Reactie Adobe

Internationale nieuwssites hebben getracht om in contact te komen met Adobe over de situatie. Het bedrijf verwees in alle gevallen door naar een min of meer eenvoudige persverklaring op hun eigen website. Samengevat zeggen ze het volgende: "Bij Adobe vinden we transparantie met onze klanten belangrijk. Daarom delen we graag een beveiligingsupdate met jullie. Eind vorige week werd Adobe zich bewust van een kwetsbaarheid, die in verband staat met onze prototype-omgevingen. Adobe heeft direct stappen ondernomen en deze omgeving direct afgesloten, om zo deze kwetsbaarheid aan te pakken. De omgeving in kwestie die bevatte Creative Cloud-klantinformatie, inclusief e-mailadressen, maar bevatte geen wachtwoorden of financiële informatie. Dit probleem hield geen verband met de werking van enige kernproducten of -services van Adobe. We evalueren onze ontwikkelingsprocessen om een ​​soortgelijk probleem in de toekomst te voorkomen."

Kopbeeld: screenshot datalek Adobe

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Is ‘Creative Cloud’ goedkoper ‘in the cloud’? De naam Creative Cloud van Adobe doet vermoeden alsof alle software als webapplicaties gebruikt zouden gaan worden. Dat is nog niet het geval, De 'cloud' wordt vooral gebruikt om in...
  2. Adobe Creative Cloud heeft 6,17 miljoen abonnees Ruim twee weken geleden publiceerde Adobe indrukwekkende cijfers over het vierde kwartaal. De Nederlander Vincent Everts interviewde mede-oprichter Charles Geschke en vroeg hem naar de belangrijkse business model switch....
  3. Met Creative Suite 2020 zal Adobe wederom groeien TOELEVERANCIERS - Begin november introduceerde Adobe tijdens het jaarlijkse Adobe MAX event haar nieuwste versie van Creative Cloud. Natuurlijk biedt deze versie weer talloze uitbreidingen en ook nieuwe applicaties. Het...
  4. Creative Cloud 2015 met onverwachte invalshoeken En weer brengt Adobe met Creative Cloud 2015 een stortvloed aan nieuwe functies en snellere prestaties. Maar de ‘cloud’ zorgt ook voor nieuwe invalshoeken; gebruikers kunnen hun creaties meteen te...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

4 november 2019 door de redactie Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: adobe, datalak

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • All-In Verspreidingen doet drie strategische overnames 2 oktober 2023
  • Kinderboekenweek belangrijk merk voor boekensector 2 oktober 2023
  • Damen Drukkers heeft met eigen kennis capaciteit om jonge mensen op te leiden tot zelfstandig drukspecialist 2 oktober 2023
  • MKB Nederland wil betrokkenheid ondernemers bij verenigingsleven en maatschappelijke initiatieven in kaart brengen 29 september 2023
  • Verpakkingsbedrijf Elopak duurzaam onderscheiden 29 september 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Leergierige Machine-operator (m/v)
  • Junior Projectleider
  • Orderbegeleider
  • Operator / Vouwplakker
  • Machine Operator Vouwplakker
  • Productie medewerker nabewerking machinaal

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • PPWR: veredeling eco? Labelexpo’23 was er vol van
  • VIGC: Het Congres – Transform, Empower, Succeed!
  • Verslag van een studiereis van de GSOB over de grens
  • Jong bedrijf Signing Partners groeit buiten de IJmond
  • Hudson Printing: datagestuurde bedrijfsaanpak

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.