• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Top 5 high-end printerfabrikanten 2019: conclusies

TOELEVERANCIERS - Een objectieve Top 5 op basis van installatie-aantallen en/of omzet is anno 2019 onmogelijk in het high-end printerfabrikanten segment. De spaarzame openbare cijfers zijn nauwelijks te doorgronden tot op markt- of productsegment niveau. Wel trekken we een aantal conclusies na onze gesprekken met de mensen achter Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Sharp, Xeikon en Xerox.

• Leestijd ca. 5 minuten, lees alle afzonderlijke artikelen van de 2019 editie van deze serie.

Gemiddeld is er sprake van gematigd optimisme, echt uitzonderlijke pieken of dalen zijn er niet. Dus geen 'double digit' cijfers qua vermelde aantallen installaties in met name de Benelux maar soms zelfs ook binnen Europa. Fabrikanten die in zowel inkjet als toner actief zijn, zien meer verschuivingen tussen beide technieken in vergelijking tot afgelopen jaren. Inkjet ontwikkelt zich nog volop en komt steeds dichterbij kwaliteitseisen die in het high-end segment van de markt worden gevraagd. Daar staat tegenover dat de conventionele persfabrikanten slimme oplossingen bouwen op basis van bestaande basis vellenoffset machines, die worden voorzien van inkjet koppen. De fabrikanten met zowel een high-end als een mid-range portfolio lijken wat succesvoller. En ook de fabrikanten die actief zijn in het groot formaat segment. De redactie merkte dat binnen de interviews makkelijker 'uitstapjes' werden gemaakt naar producten en diensten buiten het 'high-end production printing' segment, waarop de oorsprong van deze serie is gebaseerd.

Inkjet niet 'zomaar' even 'the next big thing' met makkelijke keuzes, toner vormt nog steeds een betrouwbare basis voor talloze toepassingen

Toepassingen buiten grafische branche

Jaren geleden tekende zich al een beeld af dat sommige high-end fabrikanten zich liever bewegen in bepaalde niches. Die ontwikkeling zet zich voort in zowel niche applicaties als niche markten. Het streven in 'production printing' de grootste te zijn lijkt plaats te maken voor unieke end-to-end oplossingen, waarbij printsystemen niet zelden ook terecht komen bij bedrijven waarbij print onderdeel is van geheel andere  industriële productieprocessen.

Verpakkingen en etiketten waren de eerste niches waarin high-end printerfabrikanten hun toevlucht zochten

Alle fabrikanten zien verschuivingen in soorten printopdrachten bij hun afnemers. Oplages binnen het reguliere 'production printing' worden kleiner, het (toepassings)niveau van personaliseren neemt toe en vormt daarmee een aantrekkelijke niche, met steeds meer vraag naar ICT kennis. Er worden ook steeds vaker inline totaalproducten gevraagd met zeer uiteenlopende eisen rondom substraten en kleuren, al dan niet binnen het CMYK gamma. Om op al die marktvariabelen te kunnen inspelen moet je als fabrikant wel een heel brede portfolio kunnen aanbieden. Niet alleen in machines, maar ook in consumables en workflows. Dat kunnen alleen die fabrikanten die al vanuit hun oorsprong die breedte hadden, zoals Xerox, Ricoh, Konica Minolta, HP Indigo en ook Canon. De fabrikanten actief in verschillende niches zullen zich vooral daarin verder specialiseren. Epson, Fujifilm, Kodak, Screen, Sharp en Xeikon zijn de spelers die zich vooral richten op een aantal specifieke niches. Heidelberg is een hybride speler, die digitaal inmiddels een stabiele plek heeft gegeven in haar portfolio. Inmiddels claimen ook Komori en Koenig & Bauer hybride posities vanuit offset richting inkjet. Landa begint eindelijk 'op stoom' te komen, maar ontdekt dat ook zij vooral gewaardeerd worden in de niche van verpakkingen en duidelijk minder in 'gewone' production printing.

Ondanks alle bewegingen vormt 'digitaal' nog steeds een betrekkelijk klein aandeel van het wereldwijde printvolume

Kennis bij de afnemers

De behoefte aan kennis die bij afnemers noodzakelijk is om de juiste keuzes te maken, neemt alleen maar toe. Kennis van de eigen markt, van applicaties, van slimme workflow processen, van substraten, zijn lang niet altijd en overal in gelijke mate voorhanden. Fabrikanten zien hun rol als adviseur dan ook groeien, niet alleen tijdens het aanschaf proces, maar ook tijdens implementatie en het in de markt zetten van de juiste applicaties. Niet in de laatste plaats speelt de opleiding van operators een belangrijke rol. De tijd dat de 'gewone drukker' digitaal er even bij deed, is al lang voorbij. Anderzijds verdwijnt technische kennis door de vergrijzing. En ondanks het feit dat veel standaarden in machines zijn ingebouwd, blijft het noodzakelijk veel nieuwe operationele kennis en kunde te ontwikkelen om printsystemen in veelal hybride omgevingen hun rendement te kunnen laten maken. Dat de uptime steeds belangrijker wordt, zet verschillende leveranciers aan tot gekoppelde systemen, waarbij preventief onderhoud op afstand kan worden gedaan en ook storingen online kunnen worden afgehandeld. Ook dat vereist interne ICT deskundigheid.

Steeds meer aandacht voor de meest optimale uptime door middel van Internet Of Things

Minder nieuwe machines

Conventionele bouwers van offset systemen zijn decennia lang in staat om voort te bouwen op bestaande 'fundamenten' en in de loop der jaren met upgrades machines actueel te houden. Dit verschijnsel is ook steeds vaker terug te zien bij de high-end printerfabrikanten. Een belangrijke 'keuze parameter' om naast de economische afschrijving vooral ook de technische levensduur te beoordelen in termen van de historie van machine upgrades waardoor een initiële investering in 'digitaal' langer mee kan, doordat de fabrikant het platform langdurig blijft ondersteunen. De tijd ligt achter ons dat de high-end printerfabrikanten achter elkaar aan renden om steeds weer opnieuw met een nieuw platform te komen, waarbij de specificaties vooral gericht waren op aantal vellen per uur. Nu binnen de verschillende segmenten dat optimum wel zo een beetje lijkt te zijn behaald, vormen andere parameters de keuze voor een bepaalde oplossingen. De werkelijke levensduur is er daar één van.

Speelveld met niche spelers buiten 'production printing' groter dan de onder de loep genomen spelers binnen deze serie

Internationale speelveld

Het speelveld wordt grotendeels bepaald door een flinke reeks Japanse spelers enerzijds en HP en Xerox als Amerikaanse spelers anderzijds. Vanuit West- en Midden-Europa zijn de twee niche spelers Xeikon en Landa actief, als je de oorspronkelijke R&D activiteiten van Océ in ons land buiten beschouwing laat, deel uitmakend van het Japanse Canon. Inmiddels is bekend dat Xerox een poging doet om HP over te nemen, daarbij speelt voor de activistische aandeelhouder Carl Icahn een rol. Hij heeft een flink belang in beide bedrijven. In Japan is het aantal spelers met een zelfstandig bestaan aanzienlijk. Of en wanneer een overname van HP door Xerox tot stand komt is aan het einde van dit jaar 'koffiedik' kijken. En het is nauwelijks te voorspellen of spelers in Japan verbindingen met elkaar aan zullen gaan om gezamenlijk een groter alternatief te bieden tegenover de combinatie Xerox/HP. Na de overname van Océ door Canon zou de overname van HP dor Xerox, de tweede grote consolidatieslag zijn in het high-end printersegment. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Wel is zoveel zeker dat voor de middellange termijn de gevolgen voor de eindgebruikers niet zo groot zullen zijn. Dat heeft de overname van Océ door Canon ons wel geleerd, alhoewel daar ook sprake was van het 'vermengen' van twee totaal verschillende culturen. Bij een mogelijke overname van HP door Xerox zullen zonder meer andere aspecten een rol spelen, maar ook die spelen op de korte termijn geen rol voor de gemiddelde afnemer.

Dit artikel wordt u aangeboden als 'open artikel' aan het einde van het jaar 2019

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. High-end printerfabrikanten 2020: Conclusies (2) TOELEVERANCIERS - In deel 1 tekende de redactie de algemene beschouwingen op rondom de ontwikkelingen bij de high-end printerfabrikanten. In deel twee mogelijke toekomstscenario's voor zowel fabrikanten als producenten....
  2. High-end printerfabrikanten 2021: conclusies – 2 TOELEVERANCIERS - Kennis en kunde rondom high-end printsystemen en de daarbij horende applicaties neemt flink toe. Vrijwel alle fabrikanten verklaarden dat hun klanten over het algemeen goed op de hoogte...
  3. High-end printerfabrikanten 2021: conclusies – 1 TOELEVERANCIERS - De redactie heeft in het afgelopen halfjaar veel aandacht besteed aan zowel toner- als inkjetontwikkelingen. Deze reeks artikelen vormden de basis voor de jaarlijkse serie 'high-end printerfabrikanten', die...
  4. High-end printerfabrikanten 2020: Conclusies (1) TOELEVERANCIERS - Het zit er weer op, de 2020 editie van deze inmiddels bekende serie. We maken een gemiddeld overzicht van de antwoorden die door de verschillende ontwikkelaars/fabrikanten zijn gegeven....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

30 december 2019 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: 2019, conclusies, high-end

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.