• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

High-end printerfabrikanten 2020: Conclusies (1)

TOELEVERANCIERS - Het zit er weer op, de 2020 editie van deze inmiddels bekende serie. We maken een gemiddeld overzicht van de antwoorden die door de verschillende ontwikkelaars/fabrikanten zijn gegeven. Ook dit jaar dus geen 'ranking lijstje' van een Top-5, dat is inmiddels volledig onmogelijk geworden door een steeds bredere 'versnippering' van technologie, toepassingen en markten.

• Leestijd ca. 5 minuten
• Lees alle afzonderlijke artikelen

Eerst de algemene beschouwingen. De 2020 editie van deze serie kon natuurlijk niet voorbij gaan aan de gevolgen van de coronacrisis. Met geen enkele uitzondering werden en worden die gevolgen gevoeld, zowel bij de fabrikanten zelf als bij hun opdrachtgevers. En vooral ook op de wijze waarop de bedrijven hun werkzaamheden uitvoeren. Deels thuis, deels op lokatie met alle beperkingen en regels die van toepassing zijn. Er ontstond een geheel nieuwe dimensie van communiceren met de markt, zowel operationeel als qua aankondigingen en online events.

Corona

Dat vooral commercial print te lijden had, was te voorspellen. Dat geldt overigens niet alleen voor het segment digitaal, maar in de volle omvang van de markt. Daartegenover staan de groeicijfers in labels en verpakkingen en zeker ook een aantal niches met corona-gerelateerde producten, vaak ook in het groot formaat segment. Het ondernemersvertrouwen kende zeker flinke dalen in 2020 tijdens de eerste coronagolf, en ook nu tijdens de nog altijd toenemende gevolgen van de tweede golf. Het gevoel van zorg voor hen die het moeilijk hebben, werd en wordt volop door iedereen gedeeld. Toch is het geen kwestie dat men alleen maar met 'de handen in het haar' zat en zit. De verliezen in omzet lijken bij iedereen het 'nieuwe normaal' te zijn geworden, en dus ook een nieuwe start voor een andere kijk op cijfers.

Vertrouwen richting 2021 doorgaans wat positiever, maar niemand waagt zich aan concrete uitspraken.

Drupa

untold-drupa-storiesZonder twijfel heeft de drupa-turbulentie een soort van 'rode draad' gespeeld in de marketing van innovaties, upgrades en nieuwe producten van alle fabrikanten. Qua timing en formats verschenen er nogal wat varianten, elk met hun eigen specifieke doelstellingen, om bestaande klanten of juist nieuwe klanten geïnteresseerd te krijgen. Het vergde het nodige om een online alternatief te ontwikkelen om - in vele gevallen -wereldwijd je doelgroepen te kunnen bereiken. De overvloed aan webinars, online sessies, één-op-één sessies en demo's met nagestuurde eindresultaten, domineerden vooral een periode durend vanaf het voorjaar tot en met dit najaar.

Corona heeft de visie op vakbeurzen flink veranderd.

Toch kan niet gesteld worden dat alle online alternatieven volledig hebben afgerekend met fysieke events, zoals drupa. Maar ook klonken diverse geluiden door, dat fysieke events qua schaalgrootte geen garantie op succes bieden en dat ook lokale spreiding van kleinschalige events gericht op lokale markten enige voorkeur leken te gaan krijgen ten opzichte van één groot wereldwijd event als de drupa, met een frequentie van 4 jaar. Drupa sloot haar deuren voor de 2021 editie. De markt heeft de tijd tot 2024 om zich op dit gebied waar mogelijk te herpositioneren. Drupa zal daarin mee moeten gaan, maar reageerde tot nu toe vooral traag en terughoudend.

In de serie 'The Untold Drupa 2020 Stories' werd al ingegaan op de online aankondigingen van een aantal high-end printerfabrikanten.

Noviteiten

De tijd dat noviteiten alleen maar compleet nieuwe machines zouden omvatten, ligt al wat langer achter ons. De zogenaamde platformen blijven gewoon langer bestaan, gaan langer mee en kunnen ook 'meegenomen' worden in een upgrade programma, waardoor ook bestaande machines naar de meest actuele stand van zaken kunnen worden gebracht. Soms worden bestaande productlijnen 'opgeknapt' met een paar noviteiten en een net iets ander uiterlijk, en een toevoeging aan een productnaam. Maar er was ook zeker sprake van echt nieuwe machines in zowel het toner-als in het inkjetsegment. Alles ontwikkelt zich nog volop. Vellen, rollen, formaten, substraten, front-ends, workflows en snelheden. Wat daarbinnen opvalt is, dat inkjet een geheel andere ontwikkelingsdynamiek laat zien in vergelijking tot toner in de afgelopen decennia.

Inkjet ontwikkelt zich snel en corona lijkt die ontwikkeling een extra impuls te geven, gezien de veranderende vragen van de markt.

Verschuivingen

De fabrikanten zien op details wel verschuivingen in bepaalde marktsegmenten, applicaties en dus ook de gebruikte technieken. Maar er is in 2020 dus zeker geen sprake van eenduidige verliezers of winnaars in de 'driehoek' offset, inkjet en toner. Diverse ontwikkelaars/leveranciers zeggen echter wel dat ten gevolge van corona de markt van inkjet zich sneller zal gaan ontwikkelen. De vraag naar kleine(re) oplages, meer gepersonaliseerd in offset kwaliteit zet flinke druk op omsteltijden, die steeds beter binnen inkjet geminimaliseerd kunnen worden. En dat wordt in toenemende mate gedaan op grotere formaten, die middels steeds betere droogmethoden voor diverse substraten steeds vaker concurreren met offset. Toch is het zeker niet 'gedaan' met toner. Juist in dit segment bieden vooral toegevoegde kleuren een opening voor heel specifieke applicaties en dus markten, die (ver) buiten het CMYK kleurgamma haar weg vinden.

Al jaren is de ontwikkeling gaande rondom volledige inline afwerking, en ook de papierlogistiek speelt een steeds belangrijker rol in de noodzaak workflows met 'zero-omsteltijden' te kunnen realiseren. Een paar weken geleden besteedden we aandacht aan het inkjet rollensegment met de oplossingen die worden aangeboden door Contiweb uit Boxmeer. Bekend uit de grotere rotatie offsetmarkt, zoekt deze ontwikkelaar naar mogelijkheden de rotatie inkjetmarkt te kunnen voorzien van oplossingen die doorgaans niet door de high-end printerfabrikanten zelf worden aangeboden.

Logistieke processen spelen steeds grotere rol in 'digitaal' voor wat betreft 'just-in-time' productie en aflevering.

Marco Boer van IT Strategies deelde diverse inzichten op het gebied van ontwikkelingen, in met name het inkjetsegment. Het is interessant te zien op welke wijze ontwikkelaars en fabrikanten op bepaalde gebieden partners zijn en op juist andere gebieden elkaar concurrenten. Boer becijferde dat er zo'n 100 miljoen dollar nodig is om een nieuwe inkjetkoppentechnologie te ontwikkelen. Een investering die één fabrikant nooit kostendekkend kan krijgen in een nogal drukke markt van aanbieders. In januari starten we een mini serie over de onderling gebruikte technieken en de wijze waarop zij daar in hun marktpositionering mee omgaan.

De deelnemers

De uitgenodigde deelnemers waren: Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Sharp, Xeikon en Xerox. Kodak gaf helaas geen reactie, maar was ondanks de 'stilte' toch de moeite waard voor een compleet artikel. Sharp reageerde ook niet, maar op basis van het artikel van afgelopen jaar vond de redactie de positionering van deze onderneming niet meer passen binnen deze serie.

Morgen deel 2 van de conclusies.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. High-end printerfabrikanten 2020: Conclusies (2) TOELEVERANCIERS - In deel 1 tekende de redactie de algemene beschouwingen op rondom de ontwikkelingen bij de high-end printerfabrikanten. In deel twee mogelijke toekomstscenario's voor zowel fabrikanten als producenten....
  2. Top 5 high-end printerfabrikanten 2018: de ‘uitslag’ TOELEVERANCIERS - Een volstrekt objectieve Top 5 is onmogelijk. Cijfers zijn niet meer precies per segment te doorgronden. Wel kan de redactie een eigen oordeel geven over de mate van...
  3. Aftrap high-end printerfabrikanten 2020 TOELEVERANCIERS - De 2021 editie van de bekende serie high-end printerfabrikanten staat voor de deur. Door corona is de wijze waarop de fabrikanten hun noviteiten aan de markt hebben kunnen...
  4. High-end printerfabrikanten 2021: conclusies – 2 TOELEVERANCIERS - Kennis en kunde rondom high-end printsystemen en de daarbij horende applicaties neemt flink toe. Vrijwel alle fabrikanten verklaarden dat hun klanten over het algemeen goed op de hoogte...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

22 december 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, landa, Ricoh, screen, xeikon, xerox

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Groeiende twijfels over stormachtige AI ontwikkelingen 31 maart 2023
  • GVB gunt reclame op trams en veerponten aan JCDecaux 31 maart 2023
  • Vertrouwen in Duitse printmediabranche nam in maart weer toe 31 maart 2023
  • Webwinkel Vakdagen: Van Prins Constantijn tot Bever 30 maart 2023
  • Pantone maakt alle voorgaande ‘stalenboeken’ overbodig 30 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Ordermanager van A tot Z
  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Hoe zal het beprinten van tubes zich ontwikkelen?
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • KVGO roept werkgevers op om over inflatie te praten
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.