MARKETING - In gesprek met René van der Weijde, sales manager Benelux bij Roland DG. Dé marktleider in het print & cut segment, een gevestigde naam in de graphics en signmarkt, spreekt onder andere over nieuwe mogelijkheden in de traditionele drukkerijmarkt, waar bedrijven steeds vaker op zoek gaan naar nieuwe technologieën en print-on-demand oplossingen.
• Leestijd ca. 6 minuten
De geschiedenis van Roland DG (DG staat voor Digital Group) gaat terug naar 1955, het jaar waarin Ikutaro Kakehashi de muziekafdeling van Roland oprichtte. Roland is trouwens nog steeds een bekende naam in de muziekindustrie, maar wat velen niet weten is dat Kakehashi Roland DG’s geavanceerde plottertechnologie eerst gebruikte om muzieknoten te printen. Roland DG ontpopte zich al snel tot pionier in de ontwikkeling van grootformaatprinters met snijfunctie, en ondertussen zijn de Japanse zusterbedrijven geheel onafhankelijk van elkaar.
Signmarkt kent ons goed
Vandaag is Roland DG een van de grootste leveranciers wereldwijd van digitale printoplossingen. “De signmarkt kent ons natuurlijk goed en weet de weg prima te vinden binnen ons vrij complete productportfolio”, zegt René
van der Weijde. “In de meer reguliere drukkerijmarkt ligt dat vaak anders. Daar durven ze onze naam wel eens te verwarren met manroland. Je voelt echter een verschuiving in die sector, om naast hun vaste markt ook andere soorten diensten en producten te gaan aanbieden die dan weer dichter aanleunen bij de signmarkt, en waar traditionele drukmachines net iets minder geschikt voor zijn. Maar soms ontbreekt de nodige kennis en kunde om die sprong te wagen. Daar proberen wij, samen met ons uitgebreid dealernetwerk, oplossingen voor te vinden, zodat wij onze positie in die markt kunnen versterken.”
Uniek in 'print&cut'
“In het segment van volledig geïntegreerde print & cut oplossingen, zijn wij met wereldwijd ongeveer 150.000 installaties zonder twijfel marktleider. We hebben slechts weinig concurrenten waarbij beide functies in één enkel hoogwaardig apparaat worden aangeboden. Er zijn wel talloze oplossingen te vinden waarbij printen en snijden met verschillende apparaten wordt gedaan, maar ons voordeel zit net in de snelheid en uitmuntende kwaliteit van onze toestellen. Zij zijn gemaakt om aan de strenge eisen van de signmarkt te voldoen, en deze nemen alleen maar toe.”
Met 150.000 installaties wereldwijd is Roland DG marktleider in het 'print&cut' segment.
Vakbeurzen
Natuurlijk staat Roland DG ook dit jaar weer op drupa, maar het bedrijf zal eveneens op verschillende gespecialiseerde beurzen te zien zijn, zoals Euroshop, een op retail georiënteerde beurs, welke van 16 tot 20 februari plaatsvond in Düsseldorf.
Van der Weijde: “Daar hebben we onder andere cotodesign laten zien, onze intuïtieve, klantgerichte software voor in-store en
on-site productpersonalisatie. Cotodesign werd speciaal ontwikkeld voor de retailsector. De software is compatibel met heel wat verschillende Roland DG apparaten, en maakt het bijzonder eenvoudig om producten meteen ter plaatse te personaliseren – met een zeer snelle leercurve voor het winkelpersoneel.”
“Wat laten jullie nog meer zien op drupa?” Van der Weijde, lachend: “Daar kan ik nog niet zo heel veel over zeggen, maar een tipje van de sluier kan ik wel oplichten. Net zoals in het high-end printerfabrikanten segment, is ook binnen sign de vraag naar grotere kleurbereiken volop in ontwikkeling. Op drupa zullen we nieuwe oplossingen laten zien die aan deze vraag kunnen voldoen. Door de toevoeging van oranje en rode inkten, dekken enkele van onze huidige producten al 99% van de PMS-kleuren af, waardoor ze aan de strengste kleureisen van vele brandowners kunnen voldoen. Op deze evolutie willen we verder bouwen.”
Waar zitten jullie meest aansprekende 'applicatiegebieden'?
Van der Weijde: “Dat is heel breed. Enkele voor de hand liggende toepassingen zijn natuurlijk autobelettering in de meest denkbare vormen, signage, stickers en labels en verschillende lichtreclametoepassingen, maar ook 'direct-to-object' printing met behulp van onze UV-printers.”
Nieuw in dit laatste segment zijn de Roland DG VersaUV LEF2-serie UV vlakbedprinters, waarmee u zowat alle objecten en oppervlaktes tot 100 mm dik kunt bedrukken op enorm hoge kwaliteit. Op de vraag of het maken van een keuze uit het uitgebreide Roland DG portfolio complex is, antwoord Van der Weijde: “Voor signbedrijven is ons aanbod vrij logisch opgebouwd, zij kiezen via onze resellers geheel zelfstandig welke oplossingen zij nodig hebben op basis van de applicaties die zij willen aanbieden. Voor 'traditionele' drukkers en de retailmarkt ligt dit soms wat moeilijker. Maar daar hebben we onze gespecialiseerde resellers voor. Zij zijn in staat een gedegen adviestraject aan te bieden - al dan niet in samenwerking met ons - voor demo’s en seminars. Naast het ontdekken van de juiste applicaties en de nodige oplossingen, is het ook vaak een kwestie van meer kennis opdoen rondom de verschillende mogelijkheden en substraten. Daar kunnen wij onze resellers en eindklanten prima bij ondersteunen.”
Zetten retailers zelf jullie apparatuur in?
“Ja, dat zien we wel, zoals bijvoorbeeld bij Lancôme en Mediamarkt en nog enkele andere spelers in dat segment. Echter zien we ook dat retailers vaak gebruikmaken van de kennis en expertise van gespecialiseerde printbedrijven en slechts voor relatief eenvoudige toepassingen zelf apparatuur gaan inkopen. Maar ook dat verloopt veelal via onze resellers, hoe aantrekkelijk het ook mag zijn om dergelijk grote spelers helemaal zelf te willen bedienen.”
We hadden het daarnet kort over de traditionele drukker. Mag ik vragen hoe je de toekomst ziet van de huidige zeefdrukmarkt?
“Natuurlijk is ook die markt aan het digitaliseren, net zoals in de offsetwereld is gebeurd, maar dat betekent niet dat de 'analoge' zeefdruk op korte of lange termijn zal verdwijnen. We werken zelfs met een flink aantal gespecialiseerde resellers die dat segment bedienen. We zien dan ook dat analoge technieken aldaar gewoon blijven bestaan, ook al neemt het digitale in omvang wel toe. In dit segment worden digitale oplossingen eerder al ingezet voor speciale direct-to-object opdrachten met hele specifieke eisen. Daar zijn onze systemen uitermate geschikt voor.”
Zijn er nog andere interessante ontwikkelingen waar je kort iets over kan vertellen?
“De VG2 is ons paradepaardje aan de bovenkant van de markt. Dit toestel maakt gebruikt van onze nieuwe TR2-inkten inclusief oranje, wat voor een nóg breder kleurbereik zorgt. Wij wilden onze toestellen met deze inkten een nieuwe impuls geven ten opzichte van de vorige generatie. En daar zijn we ons inziens in geslaagd, met prints die in slechts 6 uur tijd volledig kunnen worden afgewerkt en dezelfde dag nog geleverd. Voorheen kon dit proces tot wel 24 uur in beslag nemen. De time-to-market zette heel wat druk op deze 'droogtijd', en we hebben daar een flinke slag in gemaakt. En, omdat we ons bewust zijn van het concurrentieelvoordeel van de TR2-inkten, hebben we recent een upgrade-programma voor de eerdere VG-machines gelanceerd, zodat ook deze klanten met de nieuwe TR2-inkten kunnen printen, maar dan wel zonder oranje.”
Upgrade programma voor eerdere VG-machines voor klanten die ook met de nieuwe oranje inkt willen gaan printen.
Naast de VG2 bestaat er ook een instapserie onder de naam SG2 met formaten van 30, 54 en 64. Deze 4-kleuren machines zijn de opvolgers van de bekroonde SG-serie en maken eveneens gebruik van de nieuwe TR2-inkten. Van der Weijde ziet deze machines vooral terechtkomen bij beginnende signbedrijven en de meer reguliere drukkerijen die hun eerste stappen in dit segment willen zetten. Voor wie nog met een eerste generatie SG-toestel werkt, is het zojuist genoemde upgrade-programma inmiddels trouwens ook beschikbaar.
Van der Weijde: “We zien in de gehele markt dat wij op alle gebieden flink innoveren en ook inspelen op nieuwe wensen. Zo is de IU1000F (o.a. getoond op C-Print en Viscom) voor ons een compleet nieuwe ontwikkeling, waarbij zowel de vraag naar grotere formaten, hogere productiesnelheid (50-106 vierkante meter per uur) en hogere kwaliteit kan worden ingevuld. We hebben behoorlijk proactief gereageerd op veranderende vragen vanuit de markt. En dat zullen we ook blijven doen.”
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.