• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

ISI met een rijk verleden van 20 jaar de toekomst in

MARKETING - Zo'n 25 jaar geleden kende de branche verschillende onafhankelijke consultants. Al snel ontstond er een samenwerkingsverband tussen 8 verschillende consultants. Ieder met zijn of haar eigen expertise. Door samen te werken en met elkaar van gedachten te wisselen over de toekomst van de branche ontstond de netwerkorganisatie Octo. Hier werd 20 jaar geleden de basis gelegd voor het bedrijf ISI.

• Leestijd ca. 4 minuten

ISI-20-logo

Daarbij stilstaan is voor de hand liggend, en de redactie sprak met de mensen achter ISI, Theo van den Broek en Menno Mooy. Theo: “Ja, die geschiedenis was even veelzijdig als veelzeggend. Naast Menno en Theo maakten o.a. ook Roelof Janssen, Miriam ten Have, Frits Ruwhof en Peter Luit deel uit van dit netwerk. Samen met Frits startten we in het jaar 2000 met ISI, Roelof en Menno kwamen aan boord als partners. Inmiddels hebben Frits en Roelof gekozen voor een andere invulling van hun loopbaan en vormen Menno en Theo de directie van ISI.”

Independent System Integrators

Menno: “Destijds ondersteunden we grafische bedrijven met advies, trainingen, software integratie en applicatie /werkplekbeheer. We hadden toen nog geen eigen producten, we waren immers Independent System Integrators.  Toen we voor één van onze opdrachtgevers op zoek gingen naar een geschikte web-to-print applicatie, bleek al snel dat dé oplossing niet bestond en dat de applicaties die beschikbaar waren slechts deels aansloten bij de wensen van onze opdrachtgever. We zagen de potentie en zijn zelf aan de slag gegaan. We ontwikkelden Cardboxx, de oplossing die in onze ogen alles had wat je op dat moment in een web-to-print oplossing zou zoeken.”

In software stappen was een beetje een opportunistische stap, waarvan we later nooit spijt hebben gehad.

theo-van-den-broek

Theo van den Broek

Theo: “Een spannende tijd, ineens waren we ook een softwarebedrijf. De eerste versie van CardBoxx werd gemaakt in Filemaker Pro, gekoppeld aan een webinterface. Filemaker draaide destijds alleen op het net nieuwe Mac OS 10. Daarnaast werden we door de hoge kosten van Quark gedwongen om met Adobe InDesign te gaan werken, toen nog een heel prematuur pakket in versie 1.0”. Menno: “Niet alleen software ontwikkelen was nieuw, ook de markt moest wennen. Bijvoorbeeld aan de open standaarden die we gebruikten. Daarnaast werd online niet direct omarmd door de branche.”

Verder als softwarebedrijf

In 2004 kwam een belangrijk kantelpunt, en vroeg om een keuze tussen puur dienstverlening of services rondom eigen software. Theo: “Ik was ervan overtuigd dat de doorontwikkeling van CardBoxx het juiste pad was voor ISI. Frits en ik besloten om los van elkaar verder te gaan; ik met het ontwikkelen van web-to-print software en Frits als Trainer/Consultant.”  Menno: “Ik deed in die tijd veel consultancy voor toeleveranciers als Xerox, Screen en HP, maar kreeg steeds meer opdrachten bij drukkerijen en printbedrijven. Mijn kennis van PDF en Colormanagement kwam hier goed van pas. Samen met de web-to-print oplossing Cardboxx konden we zo de gehele grafische productieketen bedienen.”

Afscheid van FileMaker Pro

Een belangrijke volgende stap was het afscheid van FileMaker Pro als ontwikkelplatform. De stappen die de Apple dochter in die tijd zette, pasten niet binnen de ambitie om te werken met open standaarden. Daarom werd voor Docuboxx, de opvolger van Cardboxx, voor de meer open benadering van Microsoft gekozen. Theo: “Dat was best wel een 'dingetje' hoor, Microsoft was nou niet bepaald geliefd in grafische omgevingen, maar de keuze die we destijds hebben gemaakt, is tot op de dag van vandaag de juiste gebleken.”

Verder dan visitekaartjes

docuboxx

Docuboxx is groot geworden met visitekaartjes, maar de ontwikkelingen in de markt vroegen om een meer universele ‘document’ benadering. Tegenwoordig worden complete winkelinrichtingen, schapkaarten, posters, retailfolders en verpakkingen gemaakt. Gebruikers als o.a. Randstad, Provincie Noord-Holland en Euretco (via partners bediend) zorgen voor een brede basis. Menno: “Het blijft echter belangrijk het gehele proces te kennen, en dus zeker niet alleen maar software te verkopen. Onze kennis en kunde staan centraal bij elke oplossing die we naadloos implementeren bij onze klanten.”

Ons doel is: klanten te helpen om efficiënter te kunnen werken, zowel in communicatie- als productieprocessen.

Markt 20 jaar volledig veranderd

Theo: “In 20 jaar tijd maak je heel wat mee als bedrijf. Zo is niet alleen ons bedrijf veranderd, ook de markt heeft de nodige veranderingen gekend. Nog steeds bedienen we klanten in het grafische segment, de doelgroep is echter veel breder dan 20 jaar geleden. Zo zijn we inmiddels ook sterk vertegenwoordigd in Sign, en zetten we de eerste stappen in de verpakkingenbranche.  Het is mooi om te zien hoe de techniek steeds meer toepassingen mogelijk maakt. Door te blijven innoveren kunnen we ook in een veranderende markt relevant blijven. Efficiency wordt door teruglopende oplages, een groeiende vraag naar personalisatiemogelijkheden en steeds kortere levertijden, nog belangrijker. De focus op efficiency heeft er de afgelopen 20 jaar aan bijgedragen dat wij samen met onze klanten de crises hebben doorstaan, en ook toekomstige uitdagingen met vertrouwen tegemoetzien.

ISI met hoofdkantoor in Ede heeft 16 werknemers in dienst, waarvan 66% technisch personeel.

ISI over 10 jaar

Theo: “In een markt die volop in beweging is, en waar we nog steeds met regelmaat lezen over faillissementen, is het altijd lastig om een goede toekomstvoorspelling te maken. Wat we zeker weten is dat onze flexibiliteit, gedrevenheid en nieuwsgierigheid eraan gaan bijdragen dat we ook de komende 10 jaar onze klanten zo kunnen ondersteunen, dat ze efficiënt kunnen blijven communiceren en produceren. De sign- en verpakkingenindustrie zijn markten waar we nog veel kansen zien. Daarnaast zien wij een nog steeds groeiende vraag naar brandportals, ook daar zullen we de komende jaren fors op inzetten.”

Docuboxx is inmiddels een complete brandportal met functionele flexibiliteit op maat geïmplementeerd voor onze opdrachtgever.

Wat gaan jullie doen in het jubileumjaar?

Menno Mooy

Menno: “We laten ons 20-jarig bestaan natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan.

Op 14 mei organiseren we onze 'jubileum campus'. Aan het programma wordt inmiddels hard gewerkt. Daarnaast zullen we het komende jaar regelmatig leuke acties via onze nieuwsbrief communiceren. Denk aan 'gratis consulten’, kortingen en meer leuke acties, die we in voorbereiding hebben. Tot slot lanceren we ook een geheel nieuwe website. Iedereen die op de hoogte wil blijven, raden we aan om vooral in te schrijven op onze nieuwsbrief.”

kopbeeld: gedeeltelijke screenshot van één van de eerste ISI nieuwsbrieven uit 2003

Deel dit artikel.....


  • Linkedin



  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Ronald Giethoorn: ‘Digitaal drukken heeft zeker toekomst’ Printmedianieuws.nl laat zo nu en dan bekende personen uit de wereld van de gedrukte media aan het woord aan de hand van vijf vragen. Dit keer is Ronald Giethoorn aan...
  2. XpressionLabs over de toekomst web-to-print MARKETING - Een onderwerp waar XpressionLabs zich al jaren met veel plezier op stort, met succes! Dit jaar maakt het extra bijzonder omdat in januari de opvolger van XpressionManager is...
  3. KVGO verhuist volgend jaar (naar Schiphol Rijk?) BRANCHE - Op de vergadering van de ledenraad van het KVGO op woensdag 28 september kwamen tal van zaken aan bod, variërend van de verhuizing uit Amstelveen, de JA/JA-sticker tot...
  4. Fusie Hilversumse drukkerijen: ‘De Toekomst’ Drukkerij Brügemann en Drukkerij de Toekomst, twee familiebedrijven uit Hilversum, bundelen hun krachten. Bij de combinatie werken 44 personen....

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

11 maart 2020 door Peter Luit Reageer

Categorie: marketing

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.