TRAININGEN - Voor de komende maand staat de laatste ronde gratis adviezen gepland rondom WordPress websites binnen printmedia bedrijven. De adviezen zijn gericht op de gebruikte technieken onder de motorkap, inhoud en marketing van de website in relatie tot de bedrijfsdoelen.
• Leestijd ca. 3 minuten
Peter Luit: "In eerste instantie liep het geen storm toen we aan het begin van de corona uitbraak deze service gratis aanboden. Bedrijven hadden wel wat anders aan hun hoofd dan hun website. Achteraf bezien is dat logisch, we waren wat dat betreft gewoon een beetje te vroeg met het willen geven van adviezen op online marketing gebied. Inmiddels hebben we een leuk aantal bedrijven kunnen helpen. Enige schroom was er wel, veel bedrijven realiseerden zich best dat met name de inhoud 'hopeloos' verouderd was. Het ontbreekt vooral aan aansprekende cases, mooie klantopdrachten, waarin printmedia bedrijven hun klanten zelf aan het woord laten. De tijd van websites met een overzicht van welke techniek een drukkerij in huis heeft, is wel voorbij. Machines maken echt geen indruk meer op een gemiddelde bezoeker. Gerichte toepassingen wel.i
Klantervaringen op websites van drukkerijen komen vormen vaak niet de basis van gericht stuk online marketing
Webshop
Met schaamte wordt ook vaak gevraagd of men misschien niet te laat is met het starten van een webshop. Het antwoord weten de meesten eigenlijk wel. Luit: "Dat helemaal zelf vanaf niets opbouwen is inderdaad een gelopen race. Je moet heel uniek zijn met misschien tien kant en klare producten, met niet al teveel specificaties, wil een webshop in dit segment nog in enig rendement zou kunnen resulteren. Een 'generieke' webshop voor een 'alleskunnende' drukkerij moet je anno 2020 niet meer willen. Er zijn genoeg mogelijkheden om je aanbod te integreren in bestaande portals. En zelfs dan kan je een eigen look&feel aanbieden, zodat klanten wel in een vertrouwde omgeving terecht komen. Maar nee, zelf wat gaan bouwen, is in verreweg de meeste gevallen niet mijn advies."
In een uitgebreide analyse rondom het gebruik van social media blijkt dat slechts enkele tientallen spelers hun naamsbekendheid een flinke impuls hebben gegeven in hun eigen klantenkring. Dat betekent echter ook 'volhouden' en consequent actief zijn met gerichte inhoud. Dat valt niet altijd mee, maar klantcases zijn wel een basis voor gericht nieuws. Natuurlijk is wel altijd toestemming van de klant nodig.
Relatie website in combinatie met social media vergt gericht stuk investering in tijd om doelgroepen te benaderen
Veiligheid en technologie
Er zijn niet veel websites meer zonder het zogenaamde groen slotje (https), maar verder zijn sites vaak niet voldoende beveiligd voor aanvallen van buitenaf. Het groene slotje betekent alleen maar dat data versleuteld heen en weer wordt verstuurd, maar heeft niet te maken met bescherming tegen aanvallen. Luit: "Met een paar simpele ingrepen is dat op te lossen. Het zijn wel wat technische handelingen onder de motorkap, maar het biedt wel heel wat meer bescherming dan helemaal niets. En dat is nu dus nog heel vaak het geval. Verder kijken we rondom veiligheid ook naar de actuele stand van zaken van de onderliggende techniek. Is alles nog up-to-date, zijn plugin (uitbreidingen op de bestaande basis) nog wel in onderhoud bij de ontwikkelaar, is de vormgevingstechniek nog van deze tijd? Veel 'bouwsels' rondom WordPress zijn opgebouwd met gratis templates en plug-ins. Op zichzelf niets fout mee, maar vaak zitten er helemaal geen bedrijven achter deze hobby werkzaamheden. Iedereen kan plug-ins indienen bij WordPress. Natuurlijk worden ze gekeurd, maar verder is het aan de ontwikkelaar om voortdurend in te spelen op veranderingen in de techniek en de beveiliging. Bij gratis plug-ins zie je vaak dat ze soms langer dan een jaar, zelf tot 3 jaar lang, niet zijn onderhouden. Betalen voor plug-ins is een drempel die je met gemak neemt, als je je bedenkt dat je voor 40-80 euro bijvoorbeeld een goed werkend contactformulier jarenlang met plezier kunt gebruiken, omdat de ontwikkelaar voortdurend inspeelt in trends op het gebied van online marketing en ook tips verschaft op welke wijze een goed contactformulier ook daadwerkelijk 'wat doet' voor je business. We zien nog veel te veel standaard contactformulieren met slechts een paar totaal niet uitnodigende velden, met het dwingende woordje 'verplicht' erachter."
Laatste ronde tot eind augustus
Om de laatste ronde zo flexibel mogelijk in te kunnen richten, kunnen bedrijven het beste bellen met 06-20709846 of een e-mail sturen. Er zijn dus niet zoals voorheen 'verplichte blokken' om uit te kiezen. Aan de hand van een gericht gesprek, worden wensen, behoeftes en mogelijkheden in kaart gebracht. Op basis daarvan kan het handig zijn om via een zoom of skype sessie samen de site onder de loep te nemen. Er is niets verplicht, niets moet en de adviezen zijn geheel vrijblijvend en dus voor de komende maand nog volledig kosteloos. Maak er gebruik van.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.