• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Weinig verschil in ‘printjes’ bij Reclameland

PARTNER BIJDRAGE - Wouter Haan was met recht trots op de eerste 'printjes' - zoals hij de afdrukken noemt - vanaf de eerste Landa-pers in ons land.

• Leestijd ca. 3 minuten

De aandacht voor de met veel marketing omgeven Landa Nanographic verbaast Haan niet. "Het is een innovatie waar de branche lang op heeft gewacht. Landa past met een breed inzetbare machine precies in een voor ons voorheen ongedefinieerd 'gat' tussen beide Komori offsetpersen enerzijds en een reeks Indigo machines anderzijds."

Waar past de Landa in jullie workflow?

Haan: "Je weet dat ik het verschijnsel 'platen' altijd vreemd heb gevonden. Klanten betalen er niet voor, je hebt er extra apparatuur voor nodig, ze werken vertragend in de workflow en zijn nou ook niet bepaald het toonbeeld van milieuvriendelijkheid. De bestaande Indigo machines zijn natuurlijk nog steeds prima inzetbaar, hebben weliswaar een kleiner formaat, maar vervullen nog steeds een belangrijke rol in onze dagelijkse productie. Toch verwachten we voldoende producties die net niet geschikt zijn voor de twee Komori offsetpersen en ook niet voor onze Indigo machines. We hebben de nodige sommen gemaakt in vergelijking tot de Komori's en de Indigo's. We starten in 2 diensten. Ik weet zeker dat we meteen voldoende klussen zullen produceren op de Landa, die met kleine oplagen een extreem korte doorlooptijd eisen met altijd de juiste kwaliteit. En dat met een marktprijs en dus ook een kostprijs die voor alle partijen als prettig moet worden ervaren."

'Jury' zag nauwelijks verschil

Tijdens het bedrijfsbezoek aan Reclameland (Onderdeel van Simian) in Westerbroek nam Haan zijn tweewekelijkse vlog op, waarin hij de stand van zaken rondom de Landa op speelse wijze vertelt. Nu de eerste vellen uit de pers verschenen, was het voor Haan tijd een 'jury' te vragen of er verschil te zien zou zijn tussen de output in offset op de Komori, de output (in kleiner formaat) vanaf de bestaande Indigo-systemen of de nieuwe Landa.

Voor het blote oog waren die verschillen er niet, althans niet in gewone CMYK standaard omgevingen. Natuurlijk kan met meetapparatuur tot op 'nano-detail' worden nagegaan waar eventuele verschillen een rol zouden kunnen spelen, maar voor de eindgebruiker zijn deze verschillen niet of nauwelijks zichtbaar.

Kleurgamma

Het 'spelen' met het kleurgamma en natuurlijk het al dan niet toevoegen van extra kleuren en/of specifieke afwerkingslagen kan een flink verschil maken tussen offset en diverse digitale oplossingen. Er is duidelijk een markt waarbij het overgrote deel van de alom bekende PMS-waaier zijn weg zal vinden binnen talloze applicaties. Anderzijds zijn er ook veel segmenten waarbij huisstijlbewaking over tal van media moet resulteren in eenzelfde visuele weergave. In die gevallen breng je als het ware het gamma naar 'elkaar toe'. Op die manier is de test ook gemaakt, 'gewoon' binnen het standaard CMYK gamma. En dan is het logisch dat de kwaliteitsverschillen met het blote oog niet te zien zijn.

Kosteneffectief

Haan voegde daaraan toe dat met name de snelheid van de workflow een belangrijke rol speelde bij de keuze voor de Landa. Haan: "De snelheid, de 'zero' omsteltijd, dus geen 'gedoe' met platen en het formaat, zijn de componenten waarop de Landa duidelijk winst maakt ten opzichte van vooral offset. Ten opzichte van HP Indigo speelt vooral het formaat de belangrijkste rol, vooral in samenspel met de mogelijke dubbelzijdigheid."

Cijfers

Haan zegt dat alle fabrikanten natuurlijk spreadsheets verschaffen om TCO (Total Cost of Ownership) en ROI (Return On Investment) calculaties te kunnen maken. "Die spreadsheets bestaan al jaren en we kijken daar dan ook zeker naar. Toch maken wij op basis van onze eigen praktijk ook dergelijke calculaties, met daarin ook vaak gewijzigde parameters vanuit de theorie van de fabrikanten. Wij zijn scherp op het finetunen van dergelijke spreadsheets, en voeden deze dan ook echt vanuit de praktijk. Sommen zijn bij ons de basis van ons bestaan. We moeten dus ook echt geduld hebben voordat we exact weten hoe we de Landa-pers vanuit onze workflow gaan voeden. Een leuke uitdaging."

Huidige situatie rondom corona

Haan benadrukt dat de huidige situatie bovenstaand 'spel met cijfers' wel zal beïnvloeden. "De verschillende marktsegmenten die we bedienen veranderen onder invloed van corona, waardoor we voortdurend moeten schakelen qua bezettingsgraad op de verschillende machines. Dat maakt het besturen van het geheel wel wat lastiger, maar ik ben blij dat we dat wel op basis van feiten kunnen doen en niet op basis van emoties, die er door corona snel  zouden kunnen insluipen."

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. ‘Het duurt nog even voor er printjes uitkomen’ BEDRIJVEN - Die uitspraak deed Wouter Haan bij de komst van maar liefst zes vrachtwagens in Westerbroek. Een imposant transport, dat is het zeker. Maar Haan is wel wat gewend...
  2. Reclameland koopt nieuwste Komoripers Het belangrijkste nieuws op de Graficus Vakdag van 3 februari was de aankoop van een Komori vellenpers door online drukkerij Reclameland, gevestigd in Roden. We nemen het nieuws integraal over...
  3. Reclameland grootste Nederlandse ‘internetdrukker’ ‘Internetdrukker’ Reclameland blijft maar groeien. ‘Vorig jaar met zo’n 16 procent tot ongeveer 15 miljoen euro.’ En bijna alles wordt in eigen beheer geproduceerd. ‘Dat is beter voor de klant’,...
  4. Waarom Simian voor Landa koos MARKETING - Dat de Landa S10P in het noorden van het land terecht zou komen, wist 'iedereen' eigenlijk wel al. De online oproep op LinkedIn van Landa naar een service...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

2 oktober 2020 door de redactie 1 Reactie

Categorie: partner bijdrage Tags: HP Indigo, Komori, landa

Reacties

  1. Henk Gianotten zegt

    12 oktober 2020 om 03:21

    De partner Reclameland stelt hierboven: “Voor het blote oog waren die verschillen er niet, althans niet in gewone CMYK standaard omgevingen. Natuurlijk kan met meetapparatuur tot op ‘nano-detail’ worden nagegaan waar eventuele verschillen een rol zouden kunnen spelen, maar voor de eindgebruiker zijn deze verschillen niet of nauwelijks zichtbaar”
    Mijn vraag is “Wie zaten in de jury” en zijn de ISO-kleurmeetvlakjes ook gemeten op het gestreken en ongestreken papier? Ik zat meerdere malen in een jury voor het vergelijken van digital proeven onderling, digital proeven- en offset-oplagedrukken én oplagedrukken onderling. Hier is dus een categorie waarbij verschillende systemen vergeleken worden. Onder andere onder Fogra-testcriteria en richtlijnen. Dat veel klanten en zelfs professionele inkopers van W2P-drukwerk daar geen verschil in zien snap ik. PMN is vooral bedoeld voor professionals en die verwachten een gedegen en goed onderbouwd oordeel
    Alle 3 de systemen bij Reclameland (HP, Komori en Landa) hebben sophistcated inline kleurmeetsystemen met mogelijkheden om de meetwaarden (of een subset daarvan) te registreren en als output voor spreadsheetsoftware te gebruiken. Met zoveel wiskids aan boord moet dat toch een fluitje van een cent zijn, meen ik.
    Dat zijn dus geen “nano-details” maar internationaal vastgestelde metingen en verschillen in CIE-Lab Ik hoop dat Reclameland (als de enige eigenaar van dit trio) het lef heeft om die gegevens met jullie lezers te delen. Dat hoeft dan niet in een “ronkende” partnerbijdrage maar kan in een gewoon artikel waar jullie de gegevens van zowel de “jury” als van jullie zelf kunnen gebruiken om naast de visuele impressies ook het meetechnische resultaat te evalueren. Ik ben benieuwd.

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Boekenmarkt in 2020 met 6% gegroeid 26 januari 2021
  • Group Joos stapt in Rekafa & Drukwerkonline 26 januari 2021
  • Lijnco krijgt 50.000 van provincie Groningen voor printsysteem 26 januari 2021
  • DHL opent pakketpunten in 250 HEMA’s 26 januari 2021
  • Grafimedia in cijfers 2020 beschikbaar 25 januari 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – najaarsprogramma 2020

“printmediatrainingen”

Binnenkort verschijnen de trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Supportmedewerker met ICT/automatiseringskennis (Junior)
  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Inkjetprintkoppen: al meer dan 25 jaar hoogstandjes
  • Top 350 lijst grafische branche USA en Canada
  • Wachten op nieuwe iMacs met nu al vernieuwde M1?
  • Flexorotatiedrukkers roeren zich met focus op training
  • FNV stemt in met eindbod werkgevers

Reacties

  • Peter Luit op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op 2020 kende hier en daar wat lichtpuntjes
  • Henk Gianotten op Multicopy op 18 van beste zakelijke dienstverleners
  • Henk Gianotten op High-end printerfabrikanten 2020: Ricoh
  • Henk Gianotten op Discussie over kwaliteit ‘printjes’ van deze tijd? (2)

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing