• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Christoph Gamper van Durst over creatieve innovatie

TOELEVERANCIERS - Afgelopen week sprak onze internationale partner INKISH.TV met Christoph Gamper, de CEO van Durst in Italië. Bij aankomst op het hoofdkantoor in Brixon spat de creativiteit je bijna tegemoet. Is de innovatie bij Durst net zo creatief als het gebouw?

• Leestijd ca. 4 minuten

De eerste bijna provocerende vraag was, of het langdurige succes van Durst in vrijwel alle marktsegmenten, waarbinnen het bedrijf actief is, vooral komt uit 'puur geluk'. Gamper zei dat geluk zeker een 'goede factor' was, maar dat het succes toch vooral het resultaat is van dagelijks hard werken. Gamper: "Je moet wel een beetje 'koppigheid' tonen om hier te overleven binnen het gebied omgeven door bergen. Maar we hebben een goed team met fantastische ontwikkelaars, bouwers en alle andere mensen die betrokken zijn bij onze successen."

Een historie van meer dan 80 jaar

De 80-jarige historie van het bedrijf is het bewijs van flink wat slagkracht waarin het creatieve- en innovatieve DNA alleen maar toenam, met de nodige transformaties. Gamper: "Nou, we hebben in de afgelopen decennia inderdaad een aantal transformaties doorgemaakt, maar niet elke transformatie was op voorhand leuk, maar wel noodzakelijk. Zo maakten we bijvoorbeeld analoge grafische camera's, maar op een bepaald moment kwamen vergelijkbare alternatieven uit Japan, veelal goedkoper, misschien net zo goed of zelfs 'misschien' wel beter. We hebben geleerd hoe we 'veranderingen' in ons DNA konden opnemen en steeds weer opnieuw de afweging maakten 'we hebben dit gedaan, we waren succesvol, maar hoe nu verder'?"

Wat is dan nu 'het verder' waar jullie naar kijken?

Gamper noemde als eerste 'alle uithoeken' rondom verpakkingen in het antwoord op de vraag welke markten voor Durst nu in de schijnwerpers staan. Daarbij noemde hij meteen de samenwerking met Koenig & Bauer. Als tweede noemde hij de brede definities van industrial printing, waarbij hij wel al losliet binnen dat segment meer te gaan ontwikkelen, maar daar nog geen details over wilde geven. Gamper: "En natuurlijk doen we nog steeds goed zaken op het gebied van groot formaat voor diverse soorten substraten, waaronder ook textiel. We zien inmiddels ook weer groei in groot formaat."

Gamper: "Naast hardware speelt software, in met name aaneensluitende workflows, een steeds grotere rol in onze portfolio."

Hoe haal je de juiste mensen binnen?

Brixen ligt een beetje geïsoleerd in het noorden van Italië, zo'n 60 kilometer ten zuiden van Innsbruck. De lokatie van Durst is daarmee niet automatisch een trigger voor professionals.
Gamper zegt dat Durst in de omgeving, mede ingegeven door het iconische gebouw, wel een herkenningspunt in de grotere regio is. "We halen ook studenten binnen vanuit München, Graz of Milaan. Maar ook professionals die bijvoorbeeld in Duitsland op technologie- of designafdelingen hebben gewerkt in de auto-industrie."

Foto HQ Durst in Brixen (bron: website Durst)

In hoeverre speelt jullie gebouw een rol in het uitstralen van jullie marketingkracht?

Gamper: "Het gebouw vertelt zeker een verhaal waaruit een deel van onze kracht voortkomt. Maar dat doen we vooral voor onze klanten, niet om indruk te maken bij andere marktpartijen."
Gamper voegde eraan toe dat Durst nog altijd een privéonderneming is, met twee eigenaren en dus niet afhankelijk is van externe 'financiële invloeden'. "We hebben dit gebouw dus voor ons zelf en onze klanten, en natuurlijk stralen wij er iets mee uit dat aansluit op de huidige ontwikkelingen."
Gamper zegt dat het geheel van goede technologie, design en architectuur samen de 'taal en cultuur van Durst' bevatten, en dat wordt volop gewaardeerd.

Gamper: "Wij verdienen onze klanten, we krijgen ze niet door puur geluk."

Hoe moeilijk is het om nieuwe technologie te ontwikkelen?

Gamper zegt dat een nieuw product ontwikkelen of een nieuw marktsegment aanboren ongeveer vijf jaar duurt. Daar gaan doorgaans miljoenen euro's aan vooraf, en na die periode kost het nog zeker een jaar of twee voordat het bedrijf kan gaan denken aan terugverdienen. Gamper: "We maken prognoses hoeveel machines we dan in de periode daarna kunnen verkopen. Daar moet je natuurlijk wel toe in staat zijn."

Gamper voegt daaraan toe dat software steeds belangrijker wordt: "Inkjet is natuurlijk al geruime tijd uit de 'baby schoenen', hier en daar kan er op kwalitatief niveau nog wel wat gedaan worden, maar de grootste stappen zijn gezet. Het gaat nu vooral om procesbeheer en dus overall efficiency. Daarbij schuiven we ook van een 'customer centric' naar 'proces centric' benadering van hetgeen we doen voor onze klanten. Samen met onze klanten denken we veel meer industrieel in vergelijking tot enige jaren geleden.

Door meer accent op software kom je er ook achter dat een betere of snellere machine niet noodzakelijkerwijs bijdraagt tot een hogere efficiency, software gaat daar stukken verder in.

Samenwerking

Durst heeft een open cultuur om samen te werken. Gamper zegt dat hij lang niet alles zelf kan en ook niet zelf wil. Het zelf ontwikkelen van bijvoorbeeld printkoppen is een specialiteit die Durst niet in eigen huis wil halen, omdat zij in samenwerking met Fujifilm de beste koppen 'gewoon' kunnen inkopen. "Maar dat geldt ook voor software, we schrijven echt niet elke regel zelf, we integreren stukken software van derden, die prima in onze workflowoplossingen passen."

Vertrouwen in partners is voor ons de sleutel naar gezamenlijk succes, dat zit in ons DNA.

Hoe kijk je naar de langere termijn?

Gamper zegt vertrouwen te hebben in de segmenten waarin Durst nu actief is, maar zegt ook zeker kansen te zien in 3D printing. Hij deed geen concrete aankondigingen, maar liet wel doorschemeren dat Durst iets voor dat segment aan het ontwikkelen is.

Tot slot zegt Gamper dat de toekomst van Durst stabiel is en dat hij zeker voor de te overziene periode een bedrijf blijft in particuliere handen. Durst werkt wel frequent samen met talloze
start-ups, waarvan kansrijke bedrijven wellicht deel kunnen gaan uitmaken. Gamper: "Er zijn kansen genoeg, we starten ook onze eigen start-ups op, wat dat betreft heb ik voldoende vertrouwen in de komende 5-10 jaar."

Onze partner INKISH.TV maakte het gehele 22 minuten durende interview met DURST; te bekijken op hun website.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. KBA VariJET 106 per drupa 2020 ‘powered by Durst’ PRODUCTIE INNOVATIE – Wat drupa 2016 nog ‘powered by Xerox’ heette, zal per drupa 2020 totaal anders worden onder de motorkap. Daarvoor zijn Koenig & Bauer AG-Würzburg en Durst Phototechnik-...
  2. Durst winnaar SGIA ‘Product of The Year’ awards BUITENLAND - De Amerikaanse Specialty Graphic Imaging Association (SGIA) heeft Durst grootformaat digitale printers gekozen als '2019 Product of The Year'....
  3. Durst: compromisloze textiel- en kartonprint (deel 2) PRODUCTIE-INNOVATIE  –  Durst handhaaft niet voor niets twee pretentieuze locaties, eerst Brixen en vervolgens Lienz. Een geografische keuze die optimale dekking geeft voor Durst’s personeelsbehoefte aan top-techneuten en -chemici. Deel...
  4. Innovatie is voor ons geen kostenpost maar een kans BEDRIJVEN – Op de in het najaar van het vorig jaar gehouden marktplaatsdag van Prindustry presenteerde zich ook de fa. Oblé uit Voorthuizen. Bij die gelegenheid liet dit grafisch bedrijf...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

25 augustus 2021 door de redactie Reageer

Categorie: toeleveranciers Tags: Christoph Gamper, Durst, inkish

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

Sign&Print Expo 2023 – boek nu je stand

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • In memoriam: Jos Lucas 3 februari 2023
  • Readly: papier en digitaal dichterbij in uitgeefland 3 februari 2023
  • Fiery Digital Front Ends los van Electronics For Imaging 2 februari 2023
  • Tentoonstelling ‘Open kaart – van atlas tot streetmap’ van het Allard Pierson 2 februari 2023
  • Nieuwe CEO bij Vistaprint: Florian Baumgartner 1 februari 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  •  Allround medewerker Sign & Display / Zünd Operator 
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Ervaren Operator (afdeling Nabewerking
  • Leerling Operator (afdeling Nabewerking
  • Ervaren Operator / Drukker (afdeling Drukkerij)
  • Allround Monteur Technische Dienst

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Maak kans op gratis toegangskaarten #BOPE 2023
  • Profileren met ambachtelijke grafische technieken
  • Axel Springer: “Geen toekomst voor papieren krant.”
  • The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Lokale politieke discussies over JAJA niet voorbij

Reacties

  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Peter Luit op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op Damen Drukkers: “Prijs, kwaliteit en leverzekerheid.”
  • Henk Gianotten op LSC sluit 2 drukkerijen, ontslag voor 656 werknemers

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.