• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Het Congres’ succesvol door de ‘coronanaald’ – 2

EVENEMENT - Tijdens de netwerkborrel en het 'walking dinner' was de sfeer ontspannen, vrolijk en vooral positief. Iedereen wilde nog even het gevoel vasthouden dat corona iets was voor de grote boze buitenwereld, maar niet voor de deelnemers aan 'Het Congres'. De feiten halen die 'waarheid' inmiddels helaas snel in. Deel 2 van 'Het Verslag'.

• Leestijd ca. 4 minuten, gisteren deel 1 van 'Het Verslag'

vigc-logo-klein

In drie korte 'blokjes', verdeeld over de gehele middag, werden de prijswinnaars van de VIGC online EU Graphic Arts Hackathon in het zonnetje gezet. De derde prijs was voor de technologische oplossing van ‘ScanTheProfile’ van Esko/X-Rite. Jan de Roeck gaf een korte toelichting. De tweede prijs ging naar het Panamese team ‘Shiprz’. Dat team werkt een idee uit om in de e-commerce wereld gesponsorde verzendlabels te introduceren. Via een live-stream vanuit Panama werd een toelichting gegeven. Opinry is de start-up van de eerste prijswinnaar Julie Dumoulin. Met haar Opinry-platform wil zij het ontwerpproces van verpakkingen en labels optimaliseren.

Presentatrice Francesca Vanthielen in gesprek met de EU Graphic Arts Hackathon winnaar Julie Dumoulin over haar Opinry-platform

Collaborative Robots met behoud van tevreden werknemers

Een typisch onderwerp op de snijvlakken van de congresonderwerpen digitalisering/automatisering en personeelsbeleid, werd door Jan Oost van Aluscreen gepresenteerd. Het bedrijf is gespecialiseerd in drukken, graveren en frezen van 'metalen oppervlakken', ten behoeve van bijvoorbeeld: bedieningspanelen, naamplaten, labels en typeplaten.

Jan Oost van Aluscreen

Hij liet een case zien, waarbij hij in samenwerking met Zünd een logistiek proces rondom het snijden van platen kon optimaliseren. Er is 6 maanden aan het project gewerkt, waarbij Oost vooral de betrokkenheid met alle medewerkers wilde optimaliseren. "Ik wilde vooral dat zij met de komst van de cobot doorkregen dat we vooral wilden sturen op hun talenten, en dat herhalende eenvoudige taken hun uit handen genomen konden worden, zonder dat er de dreiging ging ontstaan voor angst voor het verlies van banen."

Jan Oost: "Alles gaat automatisch, maar niets gaat vanzelf. Laat je medewerkers uitblinken."

Wie zijn de nieuwe generatie grafische ondernemers?

De zoektocht naar het antwoord op die vraag werd verricht door Jesse Marynen van Buroform, Niels Postma van tapp.online, Remco Maandag van Van Grassdorff en Femke Helon van 3Motion. Groter kon het contrast niet zijn tussen twee relatief nieuwe bedrijven en twee al veel langer bestaande bedrijven. Postma en Helon waren de relatieve nieuwkomers binnen de branche. Postma zei dat papier voor hem slechts de drager was van de intergratie van sensor- en scantechnologie binnen logistieke ketens. Last van corona had hij wel, omdat juist de logistiek gebukt ging onder toeleveringsproblemen. Hij zette zijn tijd in om de bestaande technieken te optimaliseren en nieuwe technieken te ontwikkelen. Helon zei nergens last van te hebben gehad en dat haar onderneming juist groeide tijdens corona. Zij kwam nog even terug op het imagoprobleem rondom print uit het eerste panelgesprek: "Ik herken het genoemde imagoprobleem rondom print helemaal niet. We zijn een modern online en digitaal bedrijf en richten ons op grootformaat signproducties. Onze klanten leven juist van aandacht door middel van print."

Panelgesprek, vlnr.: Francesca Vanthielen, Niels Postma van tapp.online, Femke Helon van 3Motion, Jesse Marynen van Buroform, Remco Maandag van Van Grassdorff.

De beide ondernemers Jesse Marynen en Remco Maandag accentueerden vooral het belang van het promoten van een moderne mindset en vooral veel zelf op te leiden. "De industrie mag dan wel 'oud' zijn, maar de mindset in zijn geheel niet. Marynen was ook verbaasd over het feit dat er nog steeds een vraagstuk was rondom het imago van de branche.

De cijfers met het vertrouwen voor het komende jaar

Beatrice Klose van Intergraf had met haar presentatie: 'Changes, Oppurtunities and Future Scenarios in the Printing Sector', de mooie taak om de middag inhoudelijk af te sluiten met een enorme reeks cijfers, die voor 'ieder wat wils' zeker een gevoel van vertrouwen zouden hebben kunnen opwekken voor het komende jaar. Maar het blijft opletten in tijden waarin stabiliteit de meest grillige parameter is.

Klose begon met een 'totaal plaatje' van de Europese grafische branche.

Het segment verpakkingen is veruit de grootste met een omzetbelang van bijna 54%, gevolgd door commercial print met ruim 16%, advertenties met bijna 16%, kranten en tijdschriften 10% en boeken met bijna 4%.

Vervolgens ging zij in op de gevolgen van corona met de bekende diepe dalen rond de zomer van 2020, gevolgd door de huidige stijgingen in prijzen voor pulp, papier, platen, inkten, overige consumables en logistiek.

  • Voorspellingen printvolumes door onderzoeksbureau Smithers
  • Voorspellingen printomzet door onderzoeksbureau Smithers

De afname van totale printvolumes in aantallen A4'tjes over de periode vanaf 2016 tot en met de voorspelling voor 2026 laat weliswaar dalingen zien, maar niets wijst op een ernstige bedreiging van het medium print. Qua omzet over diezelfde periode zijn de meeste indicatoren zelfs wat gunstiger.

Offset en flexo voeren de boventoon in printprocessen, grootste toename is te zien in inkjet, toner blijft stabiel

Klose ging verder nog in op de personele problematiek die ook onlangs tijdens het congres Print Your Future aan de orde kwam. 85% van de bedrijven zegt moeilijk aan nieuw personeel te kunnen komen, dat cijfer ligt 8% hoger dan de situatie in 2019. 56% van de bedrijven zegt daardoor minder goed in de markt te kunnen opereren.

Innovate or Die

Jan Kriekels nam ruimschoots de tijd voor flink wat zware kost

Aan het einde, zo vlak voor receptie en het 'walking dinner' zou je hebben verwacht dat het programma 'licht relativerend' zou worden afgesloten. Zelfs de functie van Jan Kriekels, die CEO is van een radiatorenfabriek, zou hebben kunnen wijzen op een grap. Toen Kriekels in zijn opmerkelijke vrijetijdsoutfit op het toneel verscheen, zal ook menigeen hebben gedacht 'nu gaan we lachen'. Maar binnen een paar minuten werd al duidelijk dat dit laatste uurtje volgepropt zou worden met doorgaans zware kost. Onder de titel: 'Innovate or Die' kwam de keiharde werkelijkheid naar boven wat wij als mensen met de natuur doen en wat we er aan zouden kunnen doen.
VIGC heeft met het totale programma, maar zeker met deze afsluitende keynote, flink ingespeeld op de actualiteit uit Glasgow. Kriekels toonde daarbij onder andere onderstaand filmpje: 'Nature is Speaking'. Slechts een half uurtje later dan gepland konden de deelnemers onder het genot van een drankje en hapje gaan netwerken en aansluitend genieten van het 'walking dinner'.

Kopbeeld: afsluitende receptie en 'walking dinner' werden met live muziek omlijst.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. ‘Het Congres’ succesvol door de ‘coronanaald’ – 1 EVENEMENT - Terwijl tijdens de Vakdag Print & Sign en FESPA '21 weer volop handen werden geschud, was de voorzichtigheid bij 'Het Congres' van VIGC goed merkbaar. Elkaar een 'vuistje...
  2. Dinsdag 9 november: ‘Het Congres’ in Mechelen EVENEMENT - Na beurzen binnen de branche beginnen ook congressen langzaam maar zeker weer op gang te komen. Ondanks verscherpte 'corona maatregelen' opent het VIGC komende dinsdag voor 'Het Congres'....
  3. ‘Het Congres’: dots connecten op hoog niveau EVENEMENTEN - De ruim 200 deelnemers moesten hun gedachten over hun eigen dagelijkse praktijk volledig loslaten om de presentaties met een hoog 'meta niveau' te kunnen reflecteren naar de zin...
  4. Inspirerend VIGC congres op 5 oktober EVENEMENT - Met ruim 270 deelnemers was het eerste VIGC congres in Antwerpen vorig jaar een groot succes. Zowel over de locatie, het netwerking aspect, de catering maar zeker ook...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

12 november 2021 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: 2021, VIGC

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

VIGC – #BOPE 2022, zoo Antwerpen

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fusie 3D-printbedrijven Makerbot en Ultimaker 16 mei 2022
  • Vouwkarton verpakking voor snoeptomaten 16 mei 2022
  • Vista onderzoekt kansen metaverse voor kleine bedrijven 13 mei 2022
  • Oliegigant Saudi Aramco streeft Apple voorbij als meest waardevolle bedrijf 12 mei 2022
  • Xaar opent nieuwe R&D lokatie in Zweden 12 mei 2022

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2021 en 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Commercieel medewerker binnendienst (junior)
  • Account / trafficmanager
  • Eindcontroleur
  • DTP-er/sign medewerker (16-32 uur)
  • Verkoper binnendienst
  • Teamleider Klant Contact Centrum

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Xeikon’s IDERA laat in huisshow’22 zien wat hij kan
  • Jaar- en kwartaalcijfers high-end printerfabrikanten
  • Benelux Online Print Event op 8 juni in Antwerpen
  • Krantenuitgevers en Google bereiken ‘akkoord’
  • Publieke 3D-signs triggeren breinpositie consumenten

Reacties

  • Peter Luit op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Wouter van As op Speelveld digitale B1 divers verdeeld over applicaties
  • Peter Luit op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op Zipcon toont de Online Print Price Index
  • Henk Gianotten op The making of the Máxima 50 jaar postzegel

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.