• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Het Congres’ succesvol door de ‘coronanaald’ – 1

EVENEMENT - Terwijl tijdens de Vakdag Print & Sign en FESPA '21 weer volop handen werden geschud, was de voorzichtigheid bij 'Het Congres' van VIGC goed merkbaar. Elkaar een 'vuistje geven', een 'tikje' met de elleboog waren eerder regel dan uitzondering. Deel 1 van 'Het Verslag'.

• Leestijd ca. 5 minuten, morgen deel 2 van 'Het Verslag'

vigc-logo-klein

Het programma met als titel: 'Fast Forward in Print' zorgde er volop voor dat de zorgen rondom corona in de congreszaal even werden vergeten. De bezoekers konden ervan uitgaan dat iedereen zijn QR- code had laten zien. Dat bood in ieder geval een 'gevoel' van veiligheid.

Door de actuele corona-ontwikkelingen, kroop 'Het Congres' succesvol door het oog van de 'coronanaald'. Met een gevarieerd programma kunnen de 170 deelnemers terugkijken op een succesvolle editie.

Francesca Vanthielen

Presentatrice Francesca Vanthielen trapte het programma af met het benoemen van de thema's van de middag: digitalisering/automatisering, duurzaamheid en personeelsbeleid. Vervolgens nam VIGC- directeur Jos Steutelings even het woord, waarin hij de voorbije periode surrealistisch noemde. Een periode die om gepast en snel handelen vroeg, hetgeen door velen ook is gedaan. Hij sprak dan ook van een 'half vol' glas bij de aftrap van deze 2021 editie.

Steutelings: "Willen ondernemen, veerkracht, het nieuwe normaal en samenwerking staan centraal."

Niet het voorspellen van de toekomst maar het voorstellen van de toekomst

Dat zei Herman Konings, trendanalist en veranderingspsycholoog bij het begin van zijn keynote, die de deelnemers in 'hogere sferen' bracht. Dat gevoel werd nog eens versterkt door onderstaand filmpje. Konings zei dat we slechts een globale interpretatie van de toekomst kunnen maken op basis van hetgeen wetenschappers vermoeden.

Wel benadrukte hij - en dat is binnen het thema personeelsbeleid een belangrijk actueel aandachtspunt - dat de huidige generatie veel meer bezig is met eigen identiteit, authenticiteit en openheid. Ze durven zich ook in gesprekken met potentiële werkgevers veel meer te uiten. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de generaties Z en Y zich zomaar conformeren aan hetgeen een werkgever wil. Z, Y en X vormen samen wel de nieuwe generatie werkgevers, die nog grotendeels 'figitaal' (fysiek en digitaal) zijn ingesteld. Van de Generatie A blijkt na uitgebreid onderzoek slechts 10% moeite te hebben met print. Dat biedt hoop voor de toekomst.

Konings: "Commerciële mensen snakken naar het oude vertrouwde, techneuten zoeken naar het nieuwe normaal. Er komt geen post-coronaperiode, zoals we die kenden."

De generaties Z (10-24), Y (25-39) en X (40 - 54)

Konings deed een stapje binnen de branche met twee uitspraken over zowel de kwaliteit als de snelheid van lezen vanaf een scherm ten opzichte van papier. Ook was het een opmerkelijk 'tussendoor feitje', dat het vertrouwen in technologiebedrijven fors is afgenomen de afgelopen jaren.

  • Lezen vanaf papier 10% vlotter
  • Inhoud vanaf een beeldscherm wordt minder goed onthouden
  • Vertrouwen techbedrijven daalde van 75% in 2008-2018 tot 68% in 2021
Klik op beeld voor vergrote weergave

Hij gaf daarbij aan dat juist jonge generaties wel print kopen. Het succes van 'Amazon Books' met fysieke winkels blijkt dat aan te tonen. Zij kopen zelfs gele markeerstiften voor het accentueren van teksten op papier. "Het belang van papier moeten we dus zelfs bij die generaties niet onderschatten."

Thijs Claes: "Mijn vader herkent het bedrijf niet meer."

Francesca Vanthielen in gesprek met Thijs Claes van Daddy Kate

Thijs Claes 'corrigeerde' de titel: 'It's not my job to motivate people' met de toevoeging: 'But I see it as my job to prevent obstacles to demotivate people'. Claes had helemaal niet de intentie het bedrijf Daddy Kate van zijn vader in te stappen. Zijn twee zusters werkten bij het bedrijf en hij had er weinig affiniteit mee als filosoof, die graag les wilde gaan geven. Na de bankencrisis is hij toch ingestapt, het bedrijf had toen zo'n 35 man in dienst. Nu zijn dat er 100 met € 27 miljoen omzet in België. In Frankrijk werken 50 mensen met zo'n € 7 miljoen omzet.

Thijs Claes 'rekende al snel af' met de oude bedrijfscultuur van zijn vader, waarbij hij alles bepaalde omdat 'dat nu eenmaal zo was'. Thijs Claes legt de verantwoordelijkheden bij teams neer als ze daar affiniteit mee hebben: "Als voorbeeld noem ik het aannemen van nieuwe mensen, dat wordt bij ons door teams gedaan. Maar sommigen zien dat niet zitten, dan hoeft dat ook niet." Binnen het bedrijf is ook een open dialoog over de spanwijdte van lonen. Zo weet iedereen dat het salarisverschil tussen de laagst- en hoogstbetaalde drukker 20% is. Dat schept volgens hem duidelijkheid, ook over het toekomstperspectief.

"Mijn vader was heel sceptisch omtrent al hetgeen ik op dat vlak deed. Hij is het bedrijf ontgroeid. Hij komt nog wel eens langs, maar ziet 'zijn' bedrijf niet meer en dat in alle opzichten."

Francesca Vanthielen vroeg waar Daddy Kate over 5 jaar zou kunnen staan. Claes, een beetje voorzichtig: "Momenteel zien we dat de markt in applicaties verder diversificeert, daar spelen we natuurlijk op in, maar dat betekent niet dat we daardoor 'gewoon' willen doorgroeien om het groeien. Misschien dat we ooit een besluit nemen om bepaalde onderdelen zelfstandiger te laten groeien en dus niet vanuit één onderneming."

Sappi's Sarah Price met één aansprekende slide

Europa heeft 58390 vierkante kilometer meer bossen dan in 2005, die jaarlijks twee miljard ton CO₂ opnemen

Sustainability manager Sarah Price van Sappi Europe had misschien beter kunnen kiezen voor een aantal klantcases waarin juist zij Sappi's benadering van duurzaamheid zouden hebben kunnen omarmen. Ze koos een beetje teveel de eigen waarden binnen Sappi zelf, waardoor haar bijdrage toch deels werd ervaren als een goed bedoelde 'commercial'. Wel verschafte ze een paar concrete gegevens over recycling, de aanwas van bosgebieden en het gebruik van houtafvalproducten (zoals snippers en zaagsel uit zaag- en schaafmachines t.b.v. andere houtproducten) voor pulp.

De duurzame drukkerij van de toekomst

Panelgesprek, vlnr.: Francesca Vanthielen, Giovanni Van der Veken (ZwartOpWit), Frank Huigen (Canon), Christoph Van den Langenbergh (Antalis) en Marc Bogaert (Artic Paper)

Met twee papierfabrikanten Antalis en Arctic Paper, printerfabrikant Canon en de Belgische drukkerij ZwartOpWit begon Francesca Vanthielen met de vraag welke acties zij als bedrijven al hebben genomen op het gebied van duurzaamheid. Natuurlijk hebben toeleveranciers andere taken binnen duurzaamheid dan een printproducent. Giovanni Van der Veken zei: "Wij zijn als sinds 2015 CO₂ neutraal. In elke werknemer zit duurzaamheid in het DNA, maar ook in de organisatie als geheel, dus aankoop van apparatuur en consumables zijn volledig gericht op CO₂ neutraliteit " Een flinke claim die bij de toehoorders zeker de nodige vragen zal hebben opgewekt. Frank Huigen zei dat het beleid van Canon op twee assen is gestoeld. "Enerzijds zorgen wij voor printerproducten en consumables die zo duurzaam mogelijk kunnen worden verwerkt in zowel consumentenmarkten als in professionele omgevingen. Anderzijds sturen wij ook op het gedrag van onze klanten aan, om zo goed mogelijk om te gaan met recyclingsprogramma's die wij aanbieden."

Canon laat hun producten periodiek extern controleren/certificeren door ecovadis. Antalis biedt diverse tools (ecocalculator) aan om hun producten in duurzaamheidscategorieën in te kunnen delen. Artic Paper zet in op Cradle to Cradle om in 2030 volledig CO₂ neutraal te kunnen opereren.

Van der Veken: "Oppassen dat duurzaamheid geen windowdressing wordt."

Gelukkig werd in dit blok het imago rondom papier genoemd. De algemene opinie bestaat toch vooral uit een vervuilende industrie, kappen van bossen en inmiddels achterhaald door digitale alternatieven. Giovanni Van der Veken zei dat die 'imagodialoog' voortdurend gevoerd moet worden, juist nu. "Duurzaamheid brengt echter wel een kostenplaatje met zich mee, en op de één of andere manier moeten die kosten doorberekend worden."

kopfoto: Jubilarisleden werden beloond voor hun trouwe lidmaatschap van het VIGC.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ‘Het Congres’ succesvol door de ‘coronanaald’ – 2 EVENEMENT - Tijdens de netwerkborrel en het 'walking dinner' was de sfeer ontspannen, vrolijk en vooral positief. Iedereen wilde nog even het gevoel vasthouden dat corona iets was voor de...
  2. Dinsdag 9 november: ‘Het Congres’ in Mechelen EVENEMENT - Na beurzen binnen de branche beginnen ook congressen langzaam maar zeker weer op gang te komen. Ondanks verscherpte 'corona maatregelen' opent het VIGC komende dinsdag voor 'Het Congres'....
  3. ‘Het Congres’: dots connecten op hoog niveau EVENEMENTEN - De ruim 200 deelnemers moesten hun gedachten over hun eigen dagelijkse praktijk volledig loslaten om de presentaties met een hoog 'meta niveau' te kunnen reflecteren naar de zin...
  4. ‘Het Verslag’ van ‘Het Congres’ EVENEMENT - Het was het complete plaatje, de stad Mechelen, het Congres- en Erfgoedcentrum Lamot, de uitstekende VIGC organisatie, het gevarieerde programma, en de bijna 300 aanwezigen, die 'Het Congres'...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

11 november 2021 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: 2021, VIGC

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.