• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Duurzame inzetbaarheid in grafimediabranche’

PARTNER BIJDRAGE - Een grootschalige analyse van arbeidsomstandigheden in de grafimediabranche laat zien dat er werk aan de winkel is op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Zeker nu de sector de komende jaren sterk vergrijst. De nieuwe MDIEU-subsidieregeling geeft werkgevers daarbij een duwtje in de rug.  

• Leestijd ca. 2 minuten

De sectoranalyse ‘Duurzame inzetbaarheid en vervroegd uittreden’ is uitgevoerd door GOC, in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche. Voor de analyse zijn voor het eerst de resultaten van de jaarlijkse Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden door TNO uitgesplitst voor de grafimediabranche.  

Fysieke belasting en ploegendiensten 

Daaruit blijkt dat werknemers in de grafimediabranche minder dan gemiddeld tevreden zijn met hun arbeidsomstandigheden. Een relatief groot aandeel van de medewerkers ervaart de werkdruk of het werktempo als hoog. Ook is werk soms fysiek zwaar. Verder werken medewerkers in de grafimediasector vaker in ploegendiensten of nachtdiensten dan in andere sectoren, wat grotere gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.  

Vergrijzing als extra aandachtspunt 

Uit het rapport blijkt bovendien dat de sector de komende jaren snel vergrijst. Tot en met 2026 zal het aandeel 65- en 66-jarige werknemers bijvoorbeeld meer dan verdubbelen: van 3,4% naar 7,0%. In het verleden hadden veel grafimediabedrijven een ontziebeleid voor oudere werknemers die ploegendiensten als zwaar ervoeren. Daarvoor werden ad hoc alternatieve werkzaamheden of werktijden gecreëerd. Doordat de groep oudere werknemers groeit en veel uitwijkwerkzaamheden verdwenen zijn, zullen de oplossingen de komende jaren gezocht moeten worden in het herinrichten van de functies in het primaire proces zelf. 

Nieuwe subsidieregeling 

Op basis van de sectoranalyse is een nieuwe subsidieregeling toegekend voor de grafimediabranche. Het gaat om de MDIEU-subsidieregeling (Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid & Eerder Uittreden). Met de subsidie kunnen werkgevers voordelig aan de slag met verschillende trajecten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan het bevorderen van gezond, veilig en vitaal werken of het stimuleren van een leven lang en ontwikkelen bij medewerkers.  

Tot 75% van de kosten vergoed 

De subsidie is beschikbaar voor werkgevers in de grafimedia-, zeefdruk- of signbranche. De subsidie kan oplopen tot 75% van de kosten voor een traject. Voorwaarde is wel dat het traject voor
31 december 2023 is afgerond. Het A&O Fonds Grafimediabranche deelt binnenkort meer informatie over de subsidieregeling met werkgevers.  

Analyse als basis voor bedrijfsbeleid 

De sectoranalyse ‘Duurzame inzetbaarheid en vervroegd uittreden’ is te bekijken via de site van het A&O Fonds Grafimediabranche. De analyse bevat naast de genoemde onderzoeksresultaten ook veel achtergrondinformatie, die HRM-medewerkers en ondernemers van grafimediabedrijven kunnen gebruiken voor het opstellen van beleid op het gebied van duurzame inzetbaarheid.  

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Aan de slag met duurzame inzetbaarheid en scholing BRANCHE - Dit jaar zijn er meer subsidies beschikbaar dan ooit om te investeren in de ontwikkeling van jouw bedrijf, medewerkers of teams....
  2. ‘Create Your Future’ met duurzame inzetbaarheid EVENEMENT - Hoe blijven medewerkers fit, gemotiveerd en vakbekwaam en hoe blijf je als bedrijf gezond? Dat is een uitdaging waar veel bedrijven voor staan. KVGO nodigt werkgevers, directies en...
  3. Create your future: subsidieproject inzetbaarheid BRANCHE - Werken aan de toekomst van bedrijf én medewerkers. Met het subsidieproject Create your future helpt het A&O Fonds Grafimediabranche je daar graag bij. Want gemotiveerde en goed presterende...
  4. Tijdelijk meer A&O Fonds subsidie MARKETING - Vanaf 1 mei 2020 heeft het A&O Fonds Grafimediabranche tijdelijk de eigen subsidieregeling van 40% naar 50% verhoogd....

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

22 februari 2022 door de redactie Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: Duurzaam, grafimediabranche, inzetbaarheid, MDIEU, subsidie

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • KVGO magazine en GO! magazine samen uitgegroeid tot volwaardig brancheblad 7 juli 2025
  • Kyocera Nixka lanceert Belharra inkjetfotoprinter in Europa 4 juli 2025
  • NCV viert jubileum met glossy ‘Mijn Cosmetica’ 3 juli 2025
  • Meppen presenteert eigen dorpsmagazine 3 juli 2025
  • Nieuwe Komori GL-637-pers voor De Groot Drukkerij 2 juli 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Investeren beleggers liever in workflow software?
  • Dataline stapt met Workflower in productie workflow
  • CanPack’s àndere offsetdruk op metaalverpakkingen
  • Lexmark overname afgerond: 200.000 klanten
  • Miller Newsprint op Malta: kranten op SCREEN

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.