EVENEMENT - De discussie zal voorlopig aanhouden, inkjet heeft de laatste twee jaar flinke ontwikkelingen doorgemaakt, het aandeel digitale producties is echter nog relatief laag.
Maar de financiële waarde van het marktaandeel digitaal neemt snel toe. Wat zeiden de deskundigen aan tafel tijdens Sign&Print Expo 2022?
• Leestijd ca. 5 minuten
Morten Reitoft van INKISH trapte met zijn keynote af op de eerste dag van Sign&Print Expo 2022. Hij stelde zichzelf de vraag of inkjet op korte termijn de ultieme disruptie zal zijn in de markt(en) van digital print.
Hij kwam tot de conclusie dat dit voorlopig (nog) niet het geval zal zijn. Tegelijkertijd stelde hij dat inkjet wel al anno 2022 de meeste 'business oppurtunities' zou kunnen bieden, als er voldoende inzichten zouden zijn in de wijze waarop bedrijven kunnen sturen op de vraag uit de markt.
Aan tafel zaten Eelco Hoogendoorn (HP), Rob Boumans (Crown Van Gelder), Ewout Maartense (Landa), Rob van Wanrooy (manroland sheetfed) en Frank Huigen (Canon) (zie kopfoto).
Binnen het voorstelrondje kon iedereen zich wel vinden in de conclusie van Reitoft, dat inkjet nog (lang) niet klaar is. Er is vooral veel te doen aan de combinatie van inkten, substraten en droging.
Met daarnaast natuurlijk aandacht voor workflow automatisering, maar die laatste geldt natuurlijk ook voor offset en toner.
Dat het niet altijd om groei gaat in zowel aantallen afdrukken, snelheid of capaciteit, werd tijdens het rondetafelgesprek wel duidelijk. De match van al dan niet de combinatie van offset, inkjet en toner heeft veel meer te maken met het geheel aan activiteiten binnen een bedrijf. Vanuit die grote verscheidenheid is dus geen eenduidig gemiddelde te bepalen. Hoogendoorn: "Het gaat dus lang niet altijd om groei." Ewout Maartense vulde aan met de stelling dat inkjet momenteel helemaal niet de basis vormt voor het verdwijnen van offset op de korte termijn.
Papier
Boumans: "Inmiddels is wel zoveel duidelijk dat papier een cruciale rol speelt, niet alleen voor inkjet, maar ook voor offset en toner. Dat aspect wordt momenteel vooral ingegeven door het huidige onzekere economische klimaat."
Maartense: "Offset nog altijd meest kosteneffectief bij grote oplages, toner puur voor niches, kleinschalige toepassingen, waarbij pure snelheid een veel minder grote rol speelt dan bij inkjet."
Rob van Wanrooy benadrukte als brede aanbieder van 'analoge' en digitale systemen dat the 'spot on' applicaties, zoals Reitoft dat in zijn keynote noemde, het belangrijkste startpunt is voor het maken van de juiste keuzes. "De applicaties van de klant bepalen het speelveld tussen hardware, software en alle mogelijke consumables."
Inkjet kwalitatief flinke stappen gemaakt
Bovenop de ontwikkelingen in technologie van de afgelopen jaren, kunnen we de komende jaren nog veel meer verwachten van inkjet. De stand van technologie van vandaag heeft er echter wel al voor gezorgd dat inkjet een dominante technologie is, die volwaardig omarmd is door de grafische industrie. "Er valt nog winst te behalen in de samenhang tussen variabelen (inkt, papier, technologie), maar we kunnen wel stellen dat we qua output-kwaliteit wel enorme stappen hebben gemaakt, die discussie is echt voorbij."
Huigen zei dat de ontwikkelingen momenteel vooral worden beïnvloed door vooral macro-economische parameters, en niet in de laatste plaats door de huidige onrust in de wereld. "De rol van papier als informatiedrager zal ook deze keer weer onder de loep worden genomen, ten opzichte van andere mediakanalen, er zijn dus volop kansen."
Digitaal klein deel van de markt
Ondanks het feit dat er heel veel wordt gesproken over digitaal, is het marktaandeel nog steeds relatief klein en groeit relatief traag. Inkjet boekt terreinwinst, vooral door snel jobs van geringe omvang te kunnen wisselen. Belangrijker is de financiële waarde van dat nog geringe aandeel in volume. De financiële waarde neemt fors toe. Maartense: Het marktaandeel van 5-6% in digitaal staat voor 20% in geld van de totale print- en drukmarkt."
Wanrooy stelt dat de huidige verschuivingen in de markt minder groot zijn dan verwacht: "De aandacht voor inkjet niet verwarren met de rolverdeling van verschillende applicaties over de 'andere' druk- en printtechnieken."
Sommen en deskundigheid
Het panel was er volmondig van overtuigd dat bedrijven - klein en groot - in de huidige tijd terdege goed op de hoogte zijn van hetgeen de technologie te bieden heeft. Natuurlijk duren investerings-trajecten lang, bedrijven nemen voldoende tijd en weten goed wat ze willen. Ook op het gebied van sommen. De spreadsheets om alle technieken, kosten en opbrengsten door te rekenen, zijn daarbij zeker een goed hulpmiddel om kosten, prijzen en opbrengsten fijnmazig in kaart te brengen.
Hoogendoorn: "Voorwaarde om bij te kunnen blijven zit vooral in het volledig beheren en beheersen van de workflows, maar dan wel tot en met finishing."
Hoogendoorn zei dat ook het onderling vertrouwen een forse rol speelt. "Als je met elkaar aan koop- en verkoopzijde een relatie aangaat, dan vraagt dat veel onderling vertrouwen voor een heel lange periode."
Huigen: "Wij hebben bij Canon een brede portfolio, en in alle marktsegmenten ervaren wij over het algemeen flink wat deskundigheid vooraf. Men weet waar men naartoe wil."
Maartense vulde aan dat binnen het speelveld van Landa een zeker volume wel als eis geldt om bij Landa in stappen: "Wij zitten met onze technologie echt aan de bovenkant van de markt, met 100.000 afdrukken per maand is Landa geen optie." Hij verwees daarmee onder andere naar de recente cijfers die bij Simian op de S10P worden gerealiseerd.
Advies bij papierleverancier
Boumans wordt regelmatig benaderd voor het krijgen van advies met betrekking tot de investering in inkjet. Papierfabriek Crown Van Gelder heeft zich vooral gespecialiseerd in papier voor inkjet processen en test hun papier dus met de verschillende oplossingen in de markt. Boumans: "Wij hebben een onafhankelijk rol, waarbij we de zoekende klant vooral ook attenderen op de juiste combinatie van kleurprofielen, inkten, papier en droging. Naast de aanschaf van de machine leggen wij vooral het accent bij de enorme mogelijkheden die de variabele kosten kunnen maken, per job of in het gehele financiële plaatje."
Onderling gebruik van elkaars technologieën en platformen
Op printmedianieuws zijn al heel wat artikelen verschenen waaruit bleek dat de verschillende fabrikanten veelvuldig gebruik maken van 'stukjes' onderlinge technologie. Een paar jaar geleden werd dat slechts schoorvoetend toegegeven, tegenwoordig zijn het geen geheimen meer. Zo zijn er bijvoorbeeld forse investeringen nodig om inkjetkoppen te ontwikkelen, en worden deze dus ook onderling uitgewisseld en toegepast.
Platformen worden steeds belangrijker om de levenscyclus van oplossingen te verlengen. Inkjet vergt forse investeringen, waardoor een langere levensduur noodzakelijk is, dat realiseren alle aanbieders zich. De tijd is voorbij - zoals bij de eerste generaties toner - dat een machine uit het assortiment werd genomen en bedrijven 'gewoon' weer moesten investeren in een nieuwe machine. Wel werd gesteld dat upgrades lang niet altijd uit hardware hoeven te bestaan, met 'tuning' aanpassingen kan bijvoorbeeld ook flink wat worden gedaan om meerdere substraten geschikt toe te kunnen passen.
Ontwikkelingen in de papiermarkt en duurzaamheid
Actueel zijn natuurlijk de ontwikkelingen in de papiermarkt en daaraan gekoppeld de aspecten rondom duurzaamheid. Boumans reageerde: "Wij houden onze portfolio zo gericht mogelijk, maar we zien natuurlijk enorme verschuivingen in het aanbod, veel fabrieken veranderen hun aanbod van grafisch papier naar andere toepassingen. Er is inderdaad veel gaande, en dat betekent dat de sector als geheel zich ook kan heroriënteren op duurzaamheidsaspecten bij de papierkeuze, en dus ook de recycling. Frank Huigen stelde dat er weinig standaarden zijn en dat de vraag naar 'alles op alles' wel wat meer gericht zou kunnen worden, waarmee ook een bijdrage wordt geleverd aan het vergroten van de duurzaamheid in papiergebruik.
Conclusies
In tegenstelling tot de tweede panelsessie op woensdag, resulteerde dit vraagstuk voorlopig nog in de conclusie dat er heel veel parameters zijn waaraan voorlopig nog iedereen kan draaien om eigen keuzes te kunnen maken. Reitoft was in zijn keynote ook al voorzichtig en gebruikte 'maybe the best' als aanloop naar de keuze voor inkjet. Volgend jaar praten we verder op Sign&Print Expo 2023.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussenzitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.