• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Benelux Online Print Event rekent op 150 deelnemers

EVENEMENT - De teller staat op 130 voor volgende week 8 juni in Antwerpen, maar het VIGC team rekent erop dat in de komende dagen de teller doorloopt richting 150 deelnemers. Op de dag voorafgaand aan het congres doen ca. 20 deelnemers mee aan de masterclass, die wordt verzorgd door de Duitse consultant Bernd Zipper.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Volgende week donderdag en vrijdag inhoudelijke verslagen over #BOPE

Jos Steutelings

VIGC-directeur Jos Steutelings zegt verheugd te zijn dat na het vervallen van de 2020 editie en de digitale editie 2021, #BOPE2022 weer fysiek plaatsvindt in ZOO Antwerpen.

"De invloed van corona heeft natuurlijk de mogelijkheden van digitale communicatie verder verstrekt, zowel in het houden van vergaderingen, meetings en events, maar de werkelijke waarde van een digitale bezoeker tegenover een fysieke bezoeker is lastig te kwalificeren. In onze 2021 editie hadden we behoorlijk goede bezoekcijfers die ons best wel positief stemden. Maar we weten niet hoe het nou precies zat met het vasthouden van 'live online' aandacht. Komende woensdag hebben de fysieke deelnemers aan #BOPE2022 hun agenda volledig vrijgemaakt, en hebben daardoor dus focus op de zaken waar het die dag over gaat. Ze worden minder snel afgeleid ten opzichte van het op kantoor volgen van een livestream, en door middel van de nodige netwerkmomenten worden gedachten beter geordend, mede onder invloed van direct gezichtscontact, dus alle mogelijke verbale- en non-verbale invloeden. Achter je bureau is die invloed nauwelijks aanwezig, laat staan kwalitatief meetbaar in objectieve resultaten."

Jos Steutelings is overtuigd van de meerwaarde van fysieke evenementen.

Vanuit Centraal Station Antwerpen, naar rechts, na 100 meter kom je in de ZOO, aan de linkerhand meteen het congreszalen complex Flanders (beeld: Pixabay)

Kansen in omnichannel benaderingen

Bernd Zipper

De redactie vroeg aan Steutelings waarom 'twijfelaars' zich vandaag of in de komende dagen nog zouden moeten inschrijven. Steutelings, lachend, maar daarna snel weer serieus: "Tijdens #BOPE2022 laten we vooral zien wat de mogelijke toekomstscenario's zijn, waarbij online e-commerce van print in een veel grotere omvang invloed gaat krijgen in ons dagelijks leven. Ik doel daarbij op de enorme invloed van alle mogelijke kanalen, die het steeds makkelijker maken print- en promotionele producten te kunnen bestellen, te volgen en geleverd te krijgen met een druk op de knop. Zowel de invloed van mobiel als de invloed van social media en daaraan gekoppelde marktplaatsen, zijn volgens mij de volgende stap in omnichannel benaderingen, waarbinnen print blijvend een grotere rol kan gaan spelen."

De Duitse consultant Bernd Zipper schetst in zijn keynote een nauwkeurig beeld van de
e-commerce toekomst voor printapplicaties.

Kanalen versmelten, muur online-offline brokkelt af

Tot nu toe kende online print heel specifieke portals (vooral voor professionele inkopers) en daaraan gekoppelde MIS-omgevingen. Een voorbeeld van een veel verder doorgevoerde integratie van talloze spelers, die samen garant staan voor een smetteloze workflow en productie, komen vooral van de grote markt-plaatsen van de grote internationale online spelers. Steutelings: "Je ziet al voorbeelden van Amazon, waarbinnen print op een geheel andere manier wordt benaderd, in vergelijking tot de huidige dedicated online-webshops. Er worden veel meer producten in hoge mate gestandaar-diseerd aangeboden. Invullen van een reeks gegevens sluit het proces op een gemakkelijke manier of om een gewenst product te bestellen. Ik wil zeker niet zeggen dat de dedicated producten langs de gebruikelijke online kanalen zullen gaan verdwijnen. Juist het samengaan en het wegvallen tussen online en offline 'muren' (die er nu nog vaak zijn), zal de toekomst alleen maar verbreden. Fotoboeken, kalenders, visitekaartjes, ansichtkaarten, maar ook geprinte cadeau-artikelen zijn maar een paar voorbeelden die als printproducten heel makkelijk besteld kunnen worden, ook via een smartphone. Het medium print moeten we bezien vanuit de gebruiksfunctie, niet vanuit de techniek. Met name de consument wil alles 'makkelijk en snel'. De smartphone heeft enerzijds laten zien wat de negatieve impact ervan was op de printproductie van kranten. De smartphone werd gezien als een disruptor, maar wordt juist nu een enabler, in zowel B2C als B2B."

Digitale marktplaatsen en groei

Een recente wereldwijde studie van Mirakl geeft aan dat digitale marktplaatsen voor de detailhandel twee keer zo snel groeien als de ‘normale’ e-commerce omgevingen. Zo groeide e-commerce in 2021 met 11%, maar was de groei bij digitale marktplaatsen 25%! Steutelings zegt dat het volgen van juist die ontwikkelingen belangrijk is voor de toekomst van print in online omgevingen.

Want potentie tot groei is er zeker. De grafische markt voor ‘op maat gemaakte producten’ zal volgens schattingen van Gelato naar verwachting groeien van 230 miljard dollar tot meer dan 320 miljard dollar in 2025, wat een golf van creatievelingen en ondernemers zal motiveren om online op maat gemaakte producten te gaan verkopen. Het Noorse Gelato haalde in augustus 2021 nog 240 miljoen dollar op aan private equity, wat kan doen vermoeden dat zij hoogstwaarschijnlijk een onderbouwde businesscase hebben uitgewerkt.

#BOPE2022 leert je bijna alles in één dag

vigc-logo-klein

Jos Steutelings is er duidelijk over: "Als je in één dag een update wilt ervaren over de huidige ontwikkelingen binnen online print (& beyond), dan is de reis naar Antwerpen (makkelijk per trein te doen vanuit Nederland) zeker de moeite waard. Een flinke reeks (inter)nationale sprekers is geselecteerd om daarmee zoveel mogelijk onderwerpen 'af te dekken'. Natuurlijk is er na die dag dan thuis nog veel werk te doen. Maar je gaat met een gedegen hoeveelheid basiskennis naar huis."

Inschrijven doe je via de VIGC-website.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Benelux Online Print Event: online groei en stenen EVENEMENT - Het Atomium in Brussel zorgde al meteen voor de dynamiek en inspiratie. In één van de 9 'bollen' ontving het VIGC op professionele wijze 140 deelnemers aan deze...
  2. Benelux Online Print Event op 8 juni in Antwerpen EVENEMENT - Afgelopen maand vond het Online Print Symposium plaats in München. Daar stonden vooral Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland centraal. BOPE zet de benelux in de schijnwerpers. Beide congressen zijn...
  3. Benelux Online Print Event, Powered by Four Pees! PARTNER BIJDRAGE - Onder de titel: 'Back to (e-)business' organiseert VIGC haar jaarlijkse Benelux Online Print Event, beter bekend onder #BOPE. Na de coronaperikelen vindt de komende editie op 8...
  4. Online Print Symposium met inspirerend programma EVENEMENT - Het Online Print Symposium #OPS2022, georganiseerd door Zipcon, is de Duitse 'tegenhanger' voor het door het VIGC georganiseerde Benelux Online Print Event in Antwerpen op 8 juni van...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

3 juni 2022 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog
  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.