• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Benelux Online Print Event: online groei en stenen

EVENEMENT - Het Atomium in Brussel zorgde al meteen voor de dynamiek en inspiratie. In één van de 9 'bollen' ontving het VIGC op professionele wijze 140 deelnemers aan deze eerste Benelux editie, die wat ons betreft volgend jaar een vervolg mag krijgen. Wat waren de high-lights? Samen met Marco den Engelsman van Blokboek.com zochten we het voor u uit.

• Leestijd ca. 4 minuten

Bernd Zipper

De bekende Duitse consultant Bernd Zipper tekende het speelveld op van online print en concludeerde dat er nog ruimte genoeg is voor niche toepassingen, zoals web-to-pack. Grotere spelers bewegen zich vaker internationaal, zowel in operationele verkoop als in onderlinge acquisities. Uitdagingen genoeg, zoals dynamic pricing, predictive planning, mass customization, chat bots en voice control. Voor 'ieder wat wils' zou je bijna kunnen stellen, een keuzepallet waar niet iedereen meteen het belang van zal zien, zoals chatbots en/of voice control. Maar technisch kan het allemaal wel.

Wouter Haan, die later in de middag zijn verhaal hield relativeerde het belang van mobiel waar Zipper op hamerde: 'Een keuze maken - hoe dan ook - is allemaal prima, maar het uiteindelijke bestellen, met het uploaden van bestanden, zal toch echt via de computer plaatsvinden, het mobiele belang is vooral gericht op marketing.'

Europese online printmarkt even veelzijdig als dynamisch, groeicijfers geheel in tegenstelling met traditionele deel van de markt

Het roer om

Met name Phil Wilce (Engeland) en Giusepp Prioriello (Italië) lieten zien hoe zij vanuit bestaande traditionele grafische omgevingen het roer hebben omgegooid. Wilce van Formara converteerde zijn bedrijf naar een digital marketing bureau en Prioriello zette naast een packaging print productie bedrijf een softwarehuis op onder de naam Packly. Een gewaagd avontuur, niemand had enige achtergrond in ICT, nu verkoopt het bedrijf een online-packaging-editor, compleet met API (koppeling) om aan te sluiten op diverse print webshop omgevingen.

Lef om software te gaan ontwikkelen vanuit een van oorsprong traditioneel grafisch bedrijf

E-commerce en Marketing

Cis Scherpereel (België), Peter Janssen (Nederland) lieten vooral de impact zien van e-commerce en marketing op de creatie van producten en diensten. Schepereel van Mex United was vooral toepassingsgericht, en liet diverse voorbeelden zien waardoor mensen vooral blij werden van gepersonaliseerde uitingen. Aandacht voor de ontvanger stond in zijn meer filosofische verhaal centraal. Janssen van Endless Branding richt zich met eigen toepassingen vooral op verpakkingen winkelinrichtingen en retailtoepassingen. Software simulatie en 'mini-modellen' moeten de beleving 'voor-productie een extra impuls geven.

Innovaties en workflows

Atomium Brussel

Natuurlijk is het een publiekstrekker als je Google uitnodigt. Maar het verhaal van Lionel Soccal (België) was slechts een opsomming van de diensten die Google in meer algemene zin te bieden heeft. Natuurlijk altijd aardig om de indrukwekkende hoeveelheid diensten te zien, maar in aansluiting op de rode draad van het programma weinig aansluitend op het thema en eerder een lange reclamespot met weinig echte inhoud. Leuker was het om te luisteren naar Joris Heirbaut (België) van de stad Antwerpen. Hij deed het selectieproces van online printers uit de doeken en de wijze waarop hij zijn keuze maakte voor de white label print webshop van Prindustry, waarmee in de eerste vier maanden vanaf januari nu al zo een 1000 printopdrachten zijn verwerkt. Tom Peire (België) van Four Pees greep iets teveel terug naar de historie van traditionele workflows. Hij bleef te lang stil staan bij handmatige controles en correcties, die anno 2018 eigenlijk allemaal wel al zijn weggewerkt.

Groei in online omzet, toegevoegde waarde en stenen

Eén conclusie is zeker gerechtvaardigd. Zipper begon al met groei in alle mogelijke segmenten, alle sprekers bevestigden dit patroon onder invloed van economisch beter tijden, uitgekiende gereedschappen, businessmodellen, klantbeleving en workflows. Aan het einde van een warme dag was het 'mensen-mens' Wouter Haan (Nederland) van Simian, die de deelnemers trakteerde op een inspirerend verhaal. Samen met 125 medewerkers worden 1500 orders per dag verwerkt en 24 miljoen euro omzet genoteerd. Aan ambities en groei ontbreekt het niet. Haan zegt in 2020 met 200 medewerkers zo een 3000 orders per dag te willen verwerken. Begonnen als klein reclamebureau, waar hij vierkante meters bij elkaar moest sprokkelen om uiteindelijk zelf ook print te kunnen gaan produceren tot en met de verhuizing naar het 10000 vierkante meter grote bedrijfscomplex in Westerbroek. Het groeiverhaal van Haan werd afgesloten met de primeur van de aankoop van 25000 vierkante meter grond naast het huidige complex. In januari 2020 moet de nieuwe bedrijfsruimte in gebruik worden genomen.

Haan gelooft niet in resellers model, hecht aan het belang van ICT, duidelijke producten die klanten willen kopen en 'zet stenen neer' om alles zelf te produceren

VIGC

dagvoorzitter Jos Steutelings

Organisator VIGC kan terugkijken op een zeer geslaagde dag. Samen met een indrukwekkende hoeveelheid businesspartners, weten zij de juiste snaar te raken bij een steeds groter wordend aantal deelnemers. In het jaar waarin het instituut 20 jaar bestaat is dit zeker één van de hoogtepunten te noemen. Dagvoorzitter Jos Steutelings leidde de warme dag moeiteloos door de agenda heen en wist ondanks volgorde wisselingen het tijdschema perfect aan te houden. Lunch, borrel en het VIP diner later in de avond, maakten de dag compleet.

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Online print als motor voor groei EVENEMENT - Het VIGC houdt op 21 juni het congres onder bovenstaande titel bij Canon in Diegem (B). Diverse (inter)nationale sprekers laten hun licht schijnen over het belang van online...
  2. Groei in print, maar wel onder online condities Onder de titel 'Online Print als motor voor groei' zette het Vlaams grafische kenniscentrum VIGC uit Turnhout voor de 6e keer een 'web-to-print' event neer, waarin de positiviteit rondom groei...
  3. Kansenoverzicht om te starten met Online Print OPINIE - Online Print heeft verschillende gezichten. Eén blauwdruk die je 'zomaar' voor elk printmedia bedrijf zou kunnen gaan toepassen, bestaat er eigenlijk niet. Er zijn een aantal belangrijke zaken...
  4. Online Print Symposium 2020: ongeremd optimisme EVENEMENT - Het jaarlijkse Online Print Symposium van Bernd Zipper heeft met de 2020 editie nog steeds een internationale opzet, maar de meeste sprekers en deelnemers kwamen uit Duitsland. De...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

1 juni 2018 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement Tags: BOPE#18, VIGC

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Groeiende twijfels over stormachtige AI ontwikkelingen 31 maart 2023
  • GVB gunt reclame op trams en veerponten aan JCDecaux 31 maart 2023
  • Vertrouwen in Duitse printmediabranche nam in maart weer toe 31 maart 2023
  • Webwinkel Vakdagen: Van Prins Constantijn tot Bever 30 maart 2023
  • Pantone maakt alle voorgaande ‘stalenboeken’ overbodig 30 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Ordermanager van A tot Z
  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Hoe zal het beprinten van tubes zich ontwikkelen?
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • KVGO roept werkgevers op om over inflatie te praten
  • Duitse Online Print Symposium vierde 10e verjaardag
  • De Top 10 grootste papierproducenten wereldwijd

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.