EVENEMENT - Het Atomium in Brussel zorgde al meteen voor de dynamiek en inspiratie. In één van de 9 'bollen' ontving het VIGC op professionele wijze 140 deelnemers aan deze eerste Benelux editie, die wat ons betreft volgend jaar een vervolg mag krijgen. Wat waren de high-lights? Samen met Marco den Engelsman van Blokboek.com zochten we het voor u uit.
• Leestijd ca. 4 minuten
De bekende Duitse consultant Bernd Zipper tekende het speelveld op van online print en concludeerde dat er nog ruimte genoeg is voor niche toepassingen, zoals web-to-pack. Grotere spelers bewegen zich vaker internationaal, zowel in operationele verkoop als in onderlinge acquisities. Uitdagingen genoeg, zoals dynamic pricing, predictive planning, mass customization, chat bots en voice control. Voor 'ieder wat wils' zou je bijna kunnen stellen, een keuzepallet waar niet iedereen meteen het belang van zal zien, zoals chatbots en/of voice control. Maar technisch kan het allemaal wel.
Wouter Haan, die later in de middag zijn verhaal hield relativeerde het belang van mobiel waar Zipper op hamerde: 'Een keuze maken - hoe dan ook - is allemaal prima, maar het uiteindelijke bestellen, met het uploaden van bestanden, zal toch echt via de computer plaatsvinden, het mobiele belang is vooral gericht op marketing.'
Europese online printmarkt even veelzijdig als dynamisch, groeicijfers geheel in tegenstelling met traditionele deel van de markt
Het roer om
Met name Phil Wilce (Engeland) en Giusepp Prioriello (Italië) lieten zien hoe zij vanuit bestaande traditionele grafische omgevingen het roer hebben omgegooid. Wilce van Formara converteerde zijn bedrijf naar een digital marketing bureau en Prioriello zette naast een packaging print productie bedrijf een softwarehuis op onder de naam Packly. Een gewaagd avontuur, niemand had enige achtergrond in ICT, nu verkoopt het bedrijf een online-packaging-editor, compleet met API (koppeling) om aan te sluiten op diverse print webshop omgevingen.
Lef om software te gaan ontwikkelen vanuit een van oorsprong traditioneel grafisch bedrijf
E-commerce en Marketing
Cis Scherpereel (België), Peter Janssen (Nederland) lieten vooral de impact zien van e-commerce en marketing op de creatie van producten en diensten. Schepereel van Mex United was vooral toepassingsgericht, en liet diverse voorbeelden zien waardoor mensen vooral blij werden van gepersonaliseerde uitingen. Aandacht voor de ontvanger stond in zijn meer filosofische verhaal centraal. Janssen van Endless Branding richt zich met eigen toepassingen vooral op verpakkingen winkelinrichtingen en retailtoepassingen. Software simulatie en 'mini-modellen' moeten de beleving 'voor-productie een extra impuls geven.
Innovaties en workflows
Natuurlijk is het een publiekstrekker als je Google uitnodigt. Maar het verhaal van Lionel Soccal (België) was slechts een opsomming van de diensten die Google in meer algemene zin te bieden heeft. Natuurlijk altijd aardig om de indrukwekkende hoeveelheid diensten te zien, maar in aansluiting op de rode draad van het programma weinig aansluitend op het thema en eerder een lange reclamespot met weinig echte inhoud. Leuker was het om te luisteren naar Joris Heirbaut (België) van de stad Antwerpen. Hij deed het selectieproces van online printers uit de doeken en de wijze waarop hij zijn keuze maakte voor de white label print webshop van Prindustry, waarmee in de eerste vier maanden vanaf januari nu al zo een 1000 printopdrachten zijn verwerkt. Tom Peire (België) van Four Pees greep iets teveel terug naar de historie van traditionele workflows. Hij bleef te lang stil staan bij handmatige controles en correcties, die anno 2018 eigenlijk allemaal wel al zijn weggewerkt.
Groei in online omzet, toegevoegde waarde en stenen
Eén conclusie is zeker gerechtvaardigd. Zipper begon al met groei in alle mogelijke segmenten, alle sprekers bevestigden dit patroon onder invloed van economisch beter tijden, uitgekiende gereedschappen, businessmodellen, klantbeleving en workflows. Aan het einde van een warme dag was het 'mensen-mens' Wouter Haan (Nederland) van Simian, die de deelnemers trakteerde op een inspirerend verhaal. Samen met 125 medewerkers worden 1500 orders per dag verwerkt en 24 miljoen euro omzet genoteerd. Aan ambities en groei ontbreekt het niet. Haan zegt in 2020 met 200 medewerkers zo een 3000 orders per dag te willen verwerken. Begonnen als klein reclamebureau, waar hij vierkante meters bij elkaar moest sprokkelen om uiteindelijk zelf ook print te kunnen gaan produceren tot en met de verhuizing naar het 10000 vierkante meter grote bedrijfscomplex in Westerbroek. Het groeiverhaal van Haan werd afgesloten met de primeur van de aankoop van 25000 vierkante meter grond naast het huidige complex. In januari 2020 moet de nieuwe bedrijfsruimte in gebruik worden genomen.
Haan gelooft niet in resellers model, hecht aan het belang van ICT, duidelijke producten die klanten willen kopen en 'zet stenen neer' om alles zelf te produceren
VIGC
Organisator VIGC kan terugkijken op een zeer geslaagde dag. Samen met een indrukwekkende hoeveelheid businesspartners, weten zij de juiste snaar te raken bij een steeds groter wordend aantal deelnemers. In het jaar waarin het instituut 20 jaar bestaat is dit zeker één van de hoogtepunten te noemen. Dagvoorzitter Jos Steutelings leidde de warme dag moeiteloos door de agenda heen en wist ondanks volgorde wisselingen het tijdschema perfect aan te houden. Lunch, borrel en het VIP diner later in de avond, maakten de dag compleet.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.