• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Stad Antwerpen kiest voor Prindustry platform

MARKETING - De Stad Antwerpen heeft als taak om bewoners, studenten, ondernemers en bezoekers goed te informeren over allerlei stedelijke zaken. Drukwerk vormt een essentieel deel van deze communicatie.

Joris Heirbaut

'Bij het inkopen van drukwerk door de diverse stedelijke instanties van Antwerpen, kom je in een ingewikkeld web terecht met inkoopwetten en productvariaties”, vertelt Joris Heirbaut, directeur Media en Communicatie bij de Stad Antwerpen. “Wij wilden al deze factoren flexibeler bundelen in een digitaal platform. Prindustry was de aangewezen partij voor ons om deze online oplossing te creëren.

De Stad Antwerpen heeft haar communicatie decentraal georganiseerd. Er zijn ongeveer 120 stedelijke instanties die allemaal communiceren met een doelgroep. Dat zijn bijvoorbeeld de brandweer, politie, het stedelijk onderwijsnet, musea, bibliotheken of sociale dienstencentra. Zij hebben uiteenlopende wensen voor printcommunicatie. “Daarbij moeten zij zich houden aan complexe eisen”, duidt Joris. “De instanties zijn met handen en voeten gebonden aan inkoopwetten. De burgers zijn namelijk degenen die via belastinggeld de bestedingen van de stad betalen. Daarom is het voor ons noodzakelijk om de economisch meest voordelige leveranciers te selecteren. Het gaat bovendien om partijen die snel leveren, op maat werken en kwaliteit leveren. Dat maakt het inkopen van drukwerk geen makkelijke opgave.”

Afstappen van star proces

Het inkopen van drukwerk verliep jarenlang volgens dezelfde statische procedure. 'De raamcontracten die we met printleveranciers maakten, hadden dezelfde kenmerken. Ze vielen binnen de juridische inkoopkaders en bevatten afspraken voor standaard producten tegen een bepaalde prijs. Dit stond vervolgens vast voor drie of vier jaar. Wij wilden hier soepeler mee om kunnen gaan. Prijzen kunnen bijvoorbeeld dalen. Ook bleek er in de praktijk regelmatig een afwijkende printvraag te zijn. De oude raamcontracten hadden geen flexibele schil. De instanties moesten zelf op zoek gaan naar andere partijen. Dat kost tijd. Als overheidsinstantie moeten wij zo efficiënt en integer mogelijk inkopen.'

Plan naar dynamiek

Er moest een nieuwe werkwijze komen. De Stad Antwerpen wilde alle opties en eisen rondom het bestellen van drukwerk dynamischer vormgeven. Joris stelde een nieuw plan samen om dit te bereiken. 'Stap één was het selecteren van geschikte drukkers en printproducten. Met deze partners maakten we flexibele afspraken binnen de inkoopkaders. Binnen de nieuwe raamcontracten is het mogelijk dat de drukkers elk half jaar hun prijzen en producten actualiseren. Dit flexibele model van vraag en aanbod wilden we vervolgens digitaal vertalen. Dat moest niet zomaar een webshop zijn met drukwerkproducten. Het doel was een online oplossing waarin we alle stedelijke instanties, drukkerijen en productvariaties bundelen.'

Verschillende print toepassingen

Een flexibel platform

Prindustry kwam als meest geschikte partij uit de bus voor het ontwikkelen van dit platform. “Dat schoentje paste als gegoten. Prindustry heeft ervaring met het verbinden van partners in een webportal met een centraal inkoop- en bestelsysteem. Vanuit de Stad Antwerpen zijn er brandportals gekomen voor onze stedelijke instanties. Elke instantie bestelt producten in de eigen huisstijl. Prindustry heeft alle opties voor drukwerk, sign en freelancers hierin ontsloten. Het is een volledig geautomatiseerde oplossing voor het aanvragen van offertes, bestellen van producten, doorzetten van orders en factureren. Bijzonder is dat Prindustry ook de financiële flow met SAP kon integreren. SAP is een specifiek budgetteringssysteem. Het betreft een gecompliceerde financiële planning van productcodes en budgetlijnen. SAP is via een API verbinding gekoppeld aan de portals. Die koppeling is uitermate goed gelukt.”

Goede ervaringen

Binnen drie maanden was het hele platform met brandportals per januari 2018 operationeel. “Er zijn in korte tijd al ruim 800 bestellingen via de portal gegaan. Alles loopt op rolletjes. We zijn zeer tevreden. De verschillende instanties vinden het ontzettend handig werken. Het bespaart hen veel tijd. Aan de achterkant werkt alles naar behoren. De opdrachten verlopen automatisch. Visueel is het ook een goed plaatje. We blijven met de portal in ontwikkeling. We voegen steeds nieuwe templates toe voor alle interne klanten. Nu zijn er al templates voor visitekaartjes en bewonersbrieven beschikbaar.”

Uitzonderlijke strategie

Met het platform van Prindustry is de Stad Antwerpen nu in staat het inkopen van drukwerk snel en flexibel digitaal te regelen. “Dat zorgt ervoor dat wij de communicatie op het juiste moment krijgen bij de doelgroep”, besluit Joris. “In onze mediastrategie zal printcommunicatie zijn rol blijven opeisen. Niet-digitale burgers willen we ook goed informeren en enthousiasmeren. Ook bij grootscheepse of kleinere eventcampagnes is outdoor drukwerk niet weg te denken. Dit printmanagement hebben we nu op een goede manier online vormgegeven. Fantastisch hoe Prindustry dat voor ons heeft neergezet!”

Brandportals

Een brandportal is een bestelomgeving voor je eigen organisatie of interne klanten. Als brandowner krijg je met een brandportal een op maat gemaakte webshop voor jouw klanten. Een geavanceerde webshop in de eigen huisstijl. Voor het bestellen van alle communicatiemiddelen. Er is een koppeling met een marktplaats met honderdduizenden producten. Flyers, visitekaartjes, brochures, briefpapier of banners zijn eenvoudig en snel te bestellen. Er is keuze uit diverse aangesloten leveranciers van het Prindustry platform. Je kunt ook eigen leveranciers toevoegen. Een brandportal is een volledig geautomatiseerde oplossing. Eén systeem voor het aanvragen van offertes, bestellen van producten en doorzetten van orders.

Infographic brandportals

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. CHILI publish & Prindustry: unieke totaaloplossing PARTNERBIJDRAGE - Slimmer, sneller en goedkoper. Dat bereik je met goede automatisering. In rap tempo zetten marketingafdelingen automatisering in om hun communicatiemanagement zo efficiënt mogelijk in te richten. Met de...
  2. Prindustry Connect: online print in informele setting EVENEMENT - Een debat tussen Ramon van Wingerden (Prindustry) en Wouter Haan (Reclameland): daar kun je aanstaande donderdag 19 september van genieten tijdens het Prindustry Connect Event in Gorinchem....
  3. De achtergronden bij de Prindustry Print Connector TOELEVERANCIERS - Ramon van Wingerden, CEO Prindustry legt uit hoe zijn nieuwe product Print Connector is ontstaan en hoe hij de marktontwikkelingen voor zich ziet....
  4. Sneller bestelproces met brandportal voor klanten! MARKETING - Concordia is een drukkerij in Mannheim die vanuit Duitsland hun weg wist te vinden naar het IT platform van Prindustry. Voor één van hun grootste klanten wilden zij...

marketing

18 mei 2018 door marketing Reageer

Categorie: marketing

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.