• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Online print als motor voor groei

EVENEMENT - Het VIGC houdt op 21 juni het congres onder bovenstaande titel bij Canon in Diegem (B). Diverse (inter)nationale sprekers laten hun licht schijnen over het belang van online in de printmediabranche. Bent u er al klaar voor?

Het wordt vaak gezegd: 'Je website moet wel in orde zijn, anders wordt het niets'. Een makkelijke uitspraak die menig ondernemers zuchtend naast zich neer zal leggen. Opboxen tegen de internetdrukkers met gelikte webshop en goed geregelde logistiek zit er voor velen gewoon niet in. De cijfers bewijzen dat de groei in print vooral groei vertonen bij bedrijven die hun zaakjes online goed op orde hebben. Een aantal Europese landen, waaronder ook Nederland en België laten forse groeicijfers zien bij bedrijven die hun zaakjes online op orde hebben.

Inspirerend VIGC event met diverse sprekers 'in en out-of-the box'

Hans Scheffer van Helloprint is één van de sprekers op het congres en laat indrukwekkende cijfers zien. Zijn bedrijf startte 3 jaar geleden op en realiseert nu een omzet - puur uit online - van maar liefst 30 miljoen euro. In zijn presentatie zal hij vooral ingaan op de wijze waarop hij de 'booking.com' van de printmediabranche is geworden. Het bedrijf biedt online maar liefst 5000 producten aan, duizenden gratis ontwerpen en gratis verzending.

Hans Scheffer

Helloprint is niet het enige voorbeeld, ons land kent talloze succesvolle online printmediabedrijven. Voor menig 'gewone' printmedia ondernemer zijn de omzetcijfers van die bedrijven een droom op afstand. Online is de presentatie vaak zeer beperkt. Er is te weinig interesse voor het belang van online. In onze eigen analyses hebben we in de afgelopen twee jaar helaas vele matige voorbeelden moeten tonen van websites van printmediabedrijven uit de door het KVGO opgetekende segmenten klein, midden en groot. Er bestaat echter een misvatting dat je het online alleen maar goed kunt doen als je een webshop hebt. Het gaat vooral om de logische presentatie van je productportfolio, de onderlinge combinaties en aansprekende voorbeelden. Veel websites tonen het machinepark, een saai contactformulier, de routebeschrijving en de formaten waarop gedrukt of geprint wordt. Daarmee haal je dus geen nieuwe opdrachten mee binnen.

Investering, geen kosten

Investeren doen printmedia ondernemers in ijzer, de rest valt onder kosten. Die perceptie weerhoudt de innovatie in de online slagkracht. Een goed ingerichte website is een effectief marketing- en verkoopkanaal. Uit ons onderzoek bleek al dat menig bedrijf zich 'een hoedje schrikt' als voor een basis website 5000 euro betaald moet worden. De bekende neefjes op de zolderkamer doen het voor nog geen tiende van de prijs. Een website is een investering, die ook als zodanig over meerdere jaren behandeld moet worden, net zoals bij de aanschaf van een drukpers of een digitale printstraat. De website van een bedrijf dient een centrale sleutelrol te vervullen in de communicatie met de doelgroep. En dat vergt dus wel heel wat meer dan een website(je) gemaakt door het neefje op de zolderkamer. Een goed vooronderzoek naar de huidige marketing inspanningen, de product- en dienstenportfolio en de logistiek zijn op zichzelf al een flinke investering om door de bril van anderen op deskundige wijze naar je bedrijf te laten kijken vanuit een online perspectief. Niet schrikken als zo een onderzoek minimaal een paar duizend euro investering vraagt.

De moeite waard

Bernd Zipper

Ook Bernd Zipper, CEO Zipcon consulting GmbH, zal als één van de internationale sprekers zijn licht laten schijnen op het belang van online. Deze bekende duitse printmediaconsultant heeft een indrukwekkende staat van dienst en adviseert vele printmediabedrijven op het gebied van zowel in- als externe printmediaworkflows met de focus op online. Een topspreker die je eigenlijk niet mag missen, ook al moet je er een ritje naar Canon in Diegem in België voor over hebben. Inschrijven kan via de website van het VIGC.

kopfoto: Canon België

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. Benelux Online Print Event: online groei en stenen EVENEMENT - Het Atomium in Brussel zorgde al meteen voor de dynamiek en inspiratie. In één van de 9 'bollen' ontving het VIGC op professionele wijze 140 deelnemers aan deze...
  2. Groei in print, maar wel onder online condities Onder de titel 'Online Print als motor voor groei' zette het Vlaams grafische kenniscentrum VIGC uit Turnhout voor de 6e keer een 'web-to-print' event neer, waarin de positiviteit rondom groei...
  3. Vakdag Print & Sign 2020: ‘Vertrouwen in groei’ EVENEMENT - De 7e editie voelde als vertrouwd. Zelfs de indeling van de hal was vrijwel identiek aan vorig jaar. De dynamiek van de branche was in de compacte maar...
  4. Driedaags programma ‘Selling Print Online’ EVENEMENT - INKISH organiseert van 20 tot en met 22 april een online event over de verkoop van print via online kanalen. Sprekers uit diverse landen, waarbij Nederland aardig vertegenwoordigd...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

12 juni 2017 door Peter Luit 1 Reactie

Categorie: evenement

Reacties

  1. Henk Gianotten zegt

    14 juni 2017 om 15:17

    Ik ben het helemaal eens dat een ritje naar VIGC/Canon beslist de moeite waard is. Berndt Zipper is een gedreven en zeer praktische strateeg die je mee moet maken om je vertrouwen in W2P te vergroten. Het recente – door hem en de BVDM georganiseerde Duitse congres was weer zeer sterk. Het valt op dat de Duitsers niet alleen een zeer belangrijk marktaandeel hebben in de DACH-markten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) maar ook in andere Europese landen. Schaalgrootte is natuurlijk een belangrijk item bij standaardproducten voor algemene markten. Dan kun je de kosten van een gelikte webportal terugverdienen met honderdduizenden orders zoals bv Flyeralarm en Saxoprint. Het Belgische programma is veel beperkter dan het Duitse maar kost minder tijd en minder duiten. De Belgische drukkers mogen trots zijn dat ze een organisatie hebben die deze technische ontwikkelingen volgt en haar leden daarover uitvoerig informeert.

    Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Fespa München met bijna 500 exposanten 27 maart 2023
  • Nezzo print & creatie viert 25-jarig jubileum 27 maart 2023
  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Allround storingsmonteur
  • BBL opleiding procesoperator, creative in art, design and books!
  • Procesoperator, creative in art, design and books
  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • ‘De Reclamestudio’ in het internettijdperk
  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.