• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Paasweekendopinie’ door Morten Reitoft van INKISH

OPINIE - Jarenlang heb ik mensen in de sector horen beweren dat commercial print achteruitgaat, maar ik geloof dat het tijd is om die mantra te herzien om een paar redenen.

Morten Reitoft tijdens Sign&Print Expo 2022

Voordat ik ga pleiten voor een sterke commercial print-markt, wil ik graag uitleggen waarom dat cruciaal is. Niemand wil werken in een teruglopende industrie. Dus als we commercial print zelf naar beneden praten, zal het moeilijker zijn om daar het zo noodzakelijke talent aan te trekken. Maar het zal ook invloed hebben op inkopers van drukwerk, omdat zij andere kanalen zullen zoeken om hun producten aan de man te brengen.

Als zelfs onze industrie zegt dat de industrie niet kan overleven in concurrentie met elektronische marketing, brengen we onszelf in een slechtere situatie.

Rotatie

Het is duidelijk dat delen van commercial print zijn verdwenen. Als je erover nadenkt, hebben de drukkers die in enorme volumes werkten met binnen bijvoorbeeld kranten, catalogi en tijdschriften - typisch diepdruk en rotatie-offset toepassingen - enorme dalingen gezien. Maar tegelijkertijd vertegenwoordigen deze bedrijven met de grootste volumes een relatief klein aantal drukkerijen, werknemers en persen. Dus als je het aan papierproducenten vraagt, neemt de markt af. Natuurlijk beïnvloedt dat vraag en aanbod - maar de volumedrukkerijen leverden ook de laagste winsten aan de papierfabrikanten.

Vellen

Het segment vellenoffset wordt natuurlijk ook beïnvloed, maar misschien niet zo sterk als we vaak veronderstellen. Natuurlijk is er overcapaciteit op de markt. Als zelfs 20-30-40% van die bedrijven in de loop der jaren zijn gestopt, leverde die overcapaciteit geen geld op en was dat niet goed voor de sector, omdat het tot lage prijzen spiraal zou hebben geleid.
Een geconsolideerde en op één lijn gebrachte markt is veel beter voor iedereen, maar dat betekent dus minder persen/printers. De technologie heeft daaraan ook een bijdrage geleverd, want door de snelheid en de kortere insteltijd hebben de commerciële drukkers minder machines nodig om aan de marktvraag te voldoen, vooral bij lager wordende oplagen.

Waar staan we nu?

We bevinden ons in een marktsituatie waarin sommige commercial printers groeien omdat ze zich nu in een meer evenwichtige markt bevinden. Vraag en aanbod zijn misschien nog steeds niet in evenwicht, maar vandaag hebben marketeers eindelijk ingezien dat print- en internetmarketing niet met elkaar mogen worden vergeleken.
Internet is beslist uitstekend, maar nieuwsbrieven en reclame in het algemeen liggen onder vuur. Mensen vinden het niet leuk, en vaak wordt gesproken over hoe het businessmodel voor het 'gratis' internet onder druk staat. Ongeacht hoe het effect van online marketing wordt gezien, zijn de prijzen van online marketing de afgelopen tien jaar aanzienlijk gestegen. Een goed voorbeeld van hoe onbeduidend het internet aan het worden is, is te kijken naar uw gewoonten. Je leest geen nieuwsbrieven, tenzij je een goede nieuwsbrief hebt of de inhoud zo precies op jouw behoefte is afgestemd dat het een hoge waarde heeft.
Ik wed dat je bij de meeste nieuwsbrieven die je krijgt, vaak tegen jezelf zegt: 'Ik heb me niet ingeschreven voor die nieuwsbrief'. Nog vaker zal je hem verwijderen of automatisch archiveren voor 'later' of je meteen uitschrijven. Ik durf ook te wedden dat u nog minder vaak op een advertentie in een nieuwsbrief hebt geklikt. Misschien heeft u op een artikel geklikt, maar op een advertentie - ik zou geen enkele statistiek hierover geloven.

Dus laag rendement, soms zelfs belabberde branding en vaak (te) hoge prijzen

Kansen voor print. Niet alleen heeft print een langere houdbaarheid, maar het is ook veel minder opdringerig in je doen en laten en misschien zelfs iets waar je je mee bezig gaat houden als je je wilt ontspannen. Dus 'slimme' print, storytelling, super design en echt goede inhoud worden door de meeste mensen als waardevol(ler) beschouwd. Dit is echt een kans voor onze sector. Sommige printservice providers hebben dit ingezien en hebben winstgevende bedrijven. Print heeft ook tastbaarheid in zijn voordeel, en print is veel goedkoper, sneller en aantrekkelijker geworden in een elektronische wereld.

Print is exclusief geworden - althans als print goed wordt uitgevoerd!

Met betere persen/printers, analoge en digitale verfraaiing in de hogere klasse, en slimme post-press is commercial print een super kans. Ik hoop dat mensen gaan beseffen dat het feit dat het volume uit de markt is verdwenen niet betekent dat de waarde dat ook is!

Dus niet alleen maar verpakkingen

Het is nu echter de tijd voor zowel producenten van digitale als offsetpersen om zich dit te realiseren en zich niet langer alleen op verpakkingen te richten. Commercial print heeft natuurlijk wel de nieuwste en nieuwste technologie nodig. En dat aanbod is er gelukkig ook in productie, workflow, afwerking en logistiek. Snellere printers, kortere insteltijden en nog meer (online) automatisering zullen veel drukkerijen de komende jaren echt winstgevend maken!

De winnaars zullen nog succesvoller worden, en de verliezers zullen ofwel geconsolideerd worden in succesvolle bedrijven, ofwel failliet gaan. Hoe dan ook, dit is goed nieuws, want de hernieuwde afstemming van vraag en aanbod is nog in volle gang!

Commercial print is dus helemaal niet dood. Degenen onder u die luisteren en technologie ontwikkelen die voldoet aan de marktvoorwaarden waarmee uw klanten vandaag worden geconfronteerd, zullen succes hebben, en nog beter, het zal u onderscheiden.

In het afgelopen jaar hebben ook post-press ontwikkelaar blijk gegeven van innovatie en producten geleverd die bijna niet te bevatten zijn. En ook de mate van automatisering die nu geboden wordt voor alles na print is afgestemd op de behoeften die printservice providers nu en in de toekomst nodig zullen hebben.

Tegen moderne druk/print bedrijven zeg ik tot slot: "U moet zich concentreren op het ontwikkelen van bedrijfsmodellen en producten die u aantrekkelijk maken voor uw klanten en - eerlijk gezegd - nauw samenwerken met uw leveranciers. En als zij onverhoopt het belang van commercial print niet (meer) begrijpen, zoek er dan een paar die dat wel doen, en word nooit (te) afhankelijk van de verkeerde partners.


NU U HIER TOCH BENT – Onze mediapartner INKISH.tv biedt u een breed scala aan audiovisuele mogelijkheden voor de promotie van uw bedrijf, dienst of product. Volledig in overeenstemming met uw wensen wordt elke productie volledig 'op maat' gemaakt. Voor meer informatie, neem contact op met Jacques Michiels (INKISH Benelux).

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. INKISH.tv in gesprek met Eef de Ridder van Ricoh EVENEMENT - Wat kunnen bezoekers van de Hunkeler Innovationdays verwachten in Luzern vanaf 27 februari tot en met 2 maart? Inkjet staat in al zijn facetten centraal. Morten Reitoft sprak...
  2. INKISH.tv in gesprek met Eileen Morrison PRODUCTE INNOVATIE - Inmiddels is er al veel geschreven over de markten en achterliggende technologieën rondom inkjet. De serie over inkjet van INKISH.tv heeft de redactie in delen gepubliceerd. Gevolgd...
  3. Bernd Zipper bij INKISH: niet zomaar online print BRANCHE - Het aantal online trainingen, seminars en interview groeit met de dag. Soms diepgaande technische kennis, soms algemeen beschouwend. Het Deense bedrijf INKISH was al eerder bekend van de...
  4. De INKISH analyse over de werkwijze van drupa EVENEMENT - De redactie kan zich zo voorstellen dat de branche zich op dit moment nauwelijks bezighoudt met drupa. Voor exposanten, zowel nationaal als internationaal is het best een 'flink...

Morten B. Reitoft

Morten Reitoft is redacteur van INKISH. INKISH werd in 2015 opgericht om het delen van kennis binnen de grafische industrie te ondersteunen. Morten is de afgelopen 20 jaar actief geweest in de grafische industrie, werkt met klanten over de hele wereld ter ondersteuning van zowel verkoop- als productieactiviteiten, en spreekt op industrie-evenementen als onderdeel van zijn missie om kennisdeling en netwerken te bevorderen.

10 april 2023 door Morten B. Reitoft Reageer

Categorie: opinie Tags: commecrial print, inkish, Morten Reitoft

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

“fujifilm”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Mouthaan Grafische Bedrijf maakt tijdlijn van afbouw XL105 en opbouw XL106 28 november 2023
  • ‘Tijdelijke werkloosheid’ in papierbranche 28 november 2023
  • Eddy Hagen krijgt voorbeelden van ‘verkeerde’ Pantone conversie in de schoot geworpen 28 november 2023
  • Drukkerij ontwikkelt eigen papier met lokaal bermgras 28 november 2023
  • PostNL wilde via ACM Spotta als postbedrijf laten functioneren 27 november 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Offsetdrukker / leerling drukker
  • Allround Print Operator – 40 uur
  • Operator afwerking labels (3 ploegen)
  • Offset vellendrukker
  • Accountmanager
  • Commercieel Talent Multimedia

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter. Kennelijk is er iets veranderd in de mogelijkheden om Twitter data te embedden op een website. We zoeken naar een oplossing.

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Special van het Informatiecentrum Papier en Karton
  • Quad koopt twee manroland|GOSS rotatieoffsetpersen
  • Drupa’s positieve kijk richting 2024: ‘Adapt or die’
  • Canon verrast met ‘onzichtbare’ innovatie in inkjet
  • Print.com neemt TMB Image Center in Oss over

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.