• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Marcel Lamain van GOC naar welzijnsbranche

MENSEN - Tijdens de PRINTMatters Vakdag in Barneveld had Marcel Lamain zeker een primeur te melden. Hij verruilt zijn baan als directeur van GOC voor een baan in de welzijnsbranche in het noorden van het land, waar Lamain ook woont.

• Leestijd ca. 4 minuten

20 jaar in de grafische branche laat je niet zomaar los

Marcel Lamain fietst op de PRINTMatters vakdag een fruitshake 'bij elkaar'

Lamain: "Ooit ben ik na mijn rol in de accountancy en in de transportwereld in contact gekomen met het medium print. Ik kende de grafische branche in zijn geheel niet, maar voelde wel op de één of andere manier de connectie met het medium print. Ik kwam in 2002 in contact met Koninklijke Van Gorcum. Daar werd ik in het begin van 2003 adjunct-directeur financiën, dus toch een knipoog naar mijn bestaande vak. Ik heb daar met veel plezier 12 jaar gewerkt. In die tijd maakte ik al snel contacten met het KVGO, waar ik via de Ledenraad betrokken ben geweest bij vele boeiende ontwikkelingen.

"Van Gorcum verkocht uiteindelijk zijn grafische activiteiten aan Veldhuis Media. Ik zag voor mezelf geen rol bij de uitgeverij. Papier en het medium print werd echt mijn ding."

"In december 2014 werd mij gevraagd of ik een tijdelijke klus van een half jaar wilde doen, als ad-interim bij GOC. In juni 2015 werd ik directeur."

9 jaar als directeur van GOC, je hebt dus veel zien veranderen

Lamain: "Zeker, GOC heeft een behoorlijke ontwikkeling meegemaakt, dus ook de krimp. Dat wil ik niet zozeer benadrukken, maar het speelveld is in de gehele branche flink veranderd, met name door technologische ontwikkelingen met al zijn invloeden. Dat was de conversie vanaf het moment dat een drukker zei 'ik wil als drukker geen kopietje maken'. Uiteindelijk gaat het niet om de technologie, maar om de producten die de markt vraagt."

Lamain: "Bedrijven laten zo vaak zien welke apparatuur ze in huis hebben, uiteindelijk is dat voor de eindklant allemaal niet zo spannend. Overigens ben ik niet technisch genoeg hoor om precies al die kleine verschillen te zien. Ik ben bijna net een 'gewone' klant."

Waar kijk je met plezier op terug?

"Ik kijk met heel veel plezier terug op de nauwe samenwerkingsvormen binnen de branche, zowel nationaal als internationaal. Ik heb binnen vrijwel alle aandachtsgebieden mee mogen denken over de vele ontwikkelingen binnen de branche. Dat is zo dynamisch, je ziet echt alle uithoeken van het printmedia landschap."

Je deelde vaak je zorgen over vergrijzing in de branche

"Mensen die fysiek werk doen, staan vrijwel altijd, dat wordt nogal eens vergeten. Even een pallet verschuiven kan ook verkeerde bewegingen met zich meebrengen. Ik vind ook dat de gewone consument zich te weinig bewust is van het medium print en dat daar dus veel mensenhanden aan te pas komen in alle leeftijden."

Lamain vervolgt: "Reorganisaties en faillissementen lieten veel vergrijzing zien, meestal ruimen de jongsten het veld. De oude vakkrachten bleven (vooral ingegeven door wetgeving en de daaruit voortvloeiende kosten). Natuurlijk fijn dat ervaren mensen konden blijven. Maar bedrijven speelden en spelen vaak te laat in op het werven van nieuwe mensen. Dat is ook anno 2023 een duidelijk spanningsveld. Jonge mensen aantrekken valt niet mee, de onbekendheid met de branche is echt iets wat verbeterd kan worden. De terminologie speelt daarbij een rol, bijvoorbeeld van drukker naar procesoperator. In andere sectoren staan (ook jonge) mensen in de rij als ze de functie procesoperator zien."

Hoe kijk je naar de toekomst van de branche?

"Ik heb tijdens de PRINTMatters Vakdag met veel mensen gesproken. Daar werd ik vooral gesterkt in het feit dat print echt wel zal blijven. Over de as van ons land zie je op verschillende plekken concentraties van een aantal grotere ondernemingen, zoals offline als online. Ik vind overigens de term internet-drukkers wat 'minnetjes' overkomen. Het zijn meestal zeer innovatieve bedrijven die gewoon 'anders' denken over de branche, de producten, de klanten en hun prijzen. Je ziet dat wereldwijd. Maar ook kleiner veelal offline bedrijven met duidelijke focus en specialismen hebben volgens mij nog steeds een plek in de markt, maar moeten zich voortdurend aanpassen aan de klantwens. Dat is best een opgave. Zoek het vooral niet in de toegepaste techniek, zoek het in de beantwoording van de aan jou gestelde vraag, dus oplossingen."

Wat ga je in de welzijnsbranche doen?

"Ik ga totaal iets anders doen. Ik word kwartiermaker/projectleider. Mijn rol zal het vermarkten zijn van een 'welzijns-portfolio' in de leeftijdsgroep van tot 12 jaar om te voorkomen dat ze binnen de huidige drukke maatschappij in de jeugdzorg terecht komen. Ik ga me dus in aanvang verdiepen in die materie. Mijn dochter is toevallig ook actief in dat landschap, daar kan ik dus wel wat van leren. Ik woon in het noorden en heb een breed netwerk, ook in dat gebied. Je hebt dan vaak gesprekken met talloze bedrijven, niet alleen in het grafische. Ik werd gewoon vanuit mijn netwerk gebeld om eens een kop koffie te drinken in Groningen. Ik zat toen twee uur thuis bij mijn nu direct leidinggevende. Met mijn bijna 60 jarige leeftijd had ik wel zoiets dat ik het heen en weer rijden van het noorden naar Veenendaal ook wel een beetje had gehad. Ik had mijn balans daar wel in gevonden hoor, maar zie het als een uitdaging om in een totaal andere branche iets totaal nieuws te mogen doen. De intensiteit bij GOC is fors, nu kwam deze kans voorbij en ik heb er na lang nadenken echt heel veel zin in."

Lamain, lachend tot slot: "Ik ga per begin november in Friesland werken, maar hoef de taal daar niet te leren als Groninger."

Kopfoto: Marcel Lamain met zijn hond in het noorden van het land

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Marcel Lamain over arbeid en kennis in de branche PARTNER BIJDRAGE - GOC directeur Marcel Lamain stelt zich bescheiden op en is zeker geen man van verstrekkende uitspraken. Toch schuilt er onder die bescheidenheid de nodige zorg over de...
  2. Kenniscentrum GOC actief met advies en C3 Werkt! Door de enorme veranderingen in de grafische branche veranderde ook de rol van GOC van opleidingsinstituut naar kenniscentrum en mobiliteitscentrum. Het accent ligt tegenwoordig op mobiliteit, personeelsontwikkeling, onderzoek en advies....
  3. Directeur Marcel Otto koopt handelshuis Wifac Het blijft onrustig in de wereld van de grafische handelshuizen. Na de overname van Tetterode door Heidelberg eerder dit jaar koopt directeur Marcel Otto ‘zijn’ bedrijf Wifac via een management...
  4. Wel of niet opleiden voor grafische beroepen? OPINIE - Twee weken geleden schreef Hans Baljet een tweetal artikelen over het Grafisch Lyceum Rotterdam. Daarin zei CIO Arie van Tilborg dat er niet meer wordt opgeleid voor traditionele...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 oktober 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: mensen Tags: baan, GOC, grafisch, Marcel Lamain, welzijn

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.