MENSEN – Tijdens de PRINTMatters Vakdag in Barneveld had Marcel Lamain zeker een primeur te melden. Hij verruilt zijn baan als directeur van GOC voor een baan in de welzijnsbranche in het noorden van het land, waar Lamain ook woont.
Lees verder...
Met HR het verschil maken in nieuwe medewerkers
PARTNERBIJDRAGE – Waar vind je in deze krappe arbeidsmarkt nieuwe print- of signmedewerkers? Hoe ontwikkel je talent in jouw organisatie? En wat kan je doen om de vitaliteit van medewerkers in ploegendiensten te vergroten en ziekteverzuim te verlagen?
Lees verder...
Aanpak investeringen en het economisch perpectief
PARTNERBIJDRAGE – Deel 3 van de samenvatting van de publicatie ‘Grafimediabranche Economische ontwikkeling 2022’ gaat over ‘Investeringen en aanpak van innovaties’ en het ‘Conjunctuurbeeld van ondernemers’.
Lees verder...
Doorgronden ‘plaatje 2022’ vereist nauwkeurigheid
PARTNERBIJDRAGE – In deel 2 van de samenvatting omtrent het rapport ‘Grafimediabranche Economische ontwikkelingen – Rapportage over 2022’ de meest concrete financiële resultaten binnen de branche. 2022 was in vele opzichten een bijzonder jaar, waarin nogal wat kengetallen ‘uit de pas’ liepen ten opzichte van hetgeen de branche ‘gewend’ was.
Lees verder...
2022 nog geen jaar van ‘back to normal’ in de branche
PARTNERBIJDRAGE – Aan het begin van dit jaar maakte de redactie een samenvatting over het jaar 2021. De wat late verschijning had toen alles te maken met verschillende economische factoren destijds, die vertraging opleverden in het cijfermateriaal. Printmedianieuws maakte een samenvatting.
Lees verder...
KVGO ontwikkeling is afspiegeling van alle trends
BRANCHE – In het tweede deel van de samenvatting van ‘Grafimedia in cijfer 2022’ aandacht voor de KVGO ledenontwikkeling in cijfers en de arbeidsmarkt in cijfers. De algemene krimp van de branche is onvermijdelijk ook terug te zien in het aantal KVGO ledenbedrijven. De organisatie doet er alles aan om deze trend op zijn minst een halt toe te roepen.
Lees verder...
De branche in 2022: talloze uitdagende cijfers
BRANCHE – Het behoeft nauwelijks toelichting dat 2022 in alle opzichten een uitdagend jaar was. Voor vrijwel alle grondstoffen moet meer worden betaald, alsmede vooral ook voor energie. De opstuwende inflatie zorgde ook nog voor hogere loonkosten. Toch zijn er voldoende signalen dat de branche het in diverse segmenten goed doet en in sommige gevallen zelfs buitengewoon goed. Een samenvatting van de cijfers over 2022 met daar waar mogelijk een vooruitblik binnen dit jaar.
Lees verder...
Grafimediabedrijven dreigen subsidie mis te lopen
PARTNER BIJDRAGE – Honderdduizenden euro’s die bedoeld zijn om grafisch medewerkers gezond te houden of te ondersteunen in hun ontwikkeling, zijn nog altijd niet benut. De klok tikt, waarschuwt het A&O Fonds Grafimediabranche. Aan het eind van 2023 vervalt namelijk de hiervoor bestemde subsidieregeling.
Lees verder...
Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21
PARTNERBIJDRAGE – Het maken van rapportages binnen de branche is een nauwkeurig en vooral langdurig proces. Onderzoeker Jos Teunen van GOC stelde het rapport over 2021 samen in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche. Vandaag deel 2.
Lees verder...
Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21
PARTNERBIJDRAGE – Het maken van rapportages binnen de branche is een nauwkeurig en vooral langdurig proces. Onderzoeker Jos Teunen van GOC stelde het rapport over 2021 samen in opdracht van het A&O fonds Grafimediabranche. Een samenvatting in twee delen.
Lees verder...
Opleiden voor digitaal printen bij Opmeer Drukkerij
BEDRIJVEN – Er wordt wel verondersteld dat bij de huidige productiemiddelen in de grafische industrie het enige wat de drukker of operator moet weten is waar de aan en uitknop zit. Het resultaat is altijd goed. Bij Drukkerij Opmeer in Den Haag wordt daar anders over gedacht.
Premium...
Intergraf Economic Report: Onduidelijke toekomst
BRANCHE – In de 2022 editie van het jaarlijkse rapport van de overkoepelende grafische brancheorganisaties blijft krimp in geheel Europa overheersen. Print wordt in omvang minder, maar hetgeen overblijft neemt in belang juist toe.
Premium...
Jonge operators ontvangen diploma BBL-opleiding
PARTNER BIJDRAGE – Steeds meer grafimediabedrijven kiezen ervoor om samen met GOC vakkrachten op te leiden. Vijf van zulke jonge talenten rondden onlangs de BBL-opleiding tot grafisch operator af. Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij GOC in Veenendaal ontvingen ze het dikverdiende mbo-diploma.
Lees verder...
Innoveren op de werkvloer doe je met je medewerkers
BRANCHE – De onlangs aangekondigde samenwerking tussen KVGO, Dienstencentrum, GOC en A&O Fonds Grafimediabranche krijgt komende maand al een concrete invulling met regionale bijeenkomsten, waarin ondernemers vertellen wat zij hebben gedaan om samen met hun medewerkers te innoveren.
Lees verder...
Opmerkelijke ‘samenwerking brancheclubs’
OPINIE – Deze week ontving de redactie een weinig zeggend persbericht dat KVGO, Dienstencentrum, GOC en A&O fonds grafimediabranche gaan samenwerken voor een toekomstgerichte bedrijfstak. Was dat nog niet het geval dan?
Lees verder...
‘Grafimedia in Cijfers 2021’: feiten en conclusies
BRANCHE – De jaarlijkse publicatie staat weer vol met actuele cijfers, waarbij in het eerste hoofdstuk natuurlijk verwezen wordt naar de gevolgen van de coronacrisis. Niemand kon vermoeden dat we net na het broze herstel na de pandemie opnieuw zouden worden geconfronteerd met de nog onvoorspelbare gevolgen, veroorzaakt door de situatie in de Oekraïne.
Premium...
Nieuwe subsidieregeling vitaal en gezonder werken!
PARTNER BIJDRAGE – Drukkerijen en andere grafimediabedrijven, lid van KVGO en verzekerd bij Zilveren Kruis, kunnen gebruikmaken van een nieuwe subsidieregeling om ziekteverzuim terug te dringen en de vitaliteit te verbeteren.
Lees verder...
Marcel Lamain over arbeid en kennis in de branche
PARTNER BIJDRAGE – GOC directeur Marcel Lamain stelt zich bescheiden op en is zeker geen man van verstrekkende uitspraken. Toch schuilt er onder die bescheidenheid de nodige zorg over de arbeidsmarkt, kennis en loopbaan ontwikkelingen.
Lees verder...
Cijfermatige analyse grafimediabranche 2019-2020
BRANCHE – Jaarlijks stelt het GOC de branchecijfers samen in opdracht van het A&O Fonds Grafimediabranche. De redactie maakte een samenvattende analyse op basis van het onlangs gepubliceerde rapport.
Premium...
Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
BRANCHE – De makers van de jaarlijkse publicatie hebben hun best gedaan de cijfers over 2020 zo snel mogelijk te bundelen om een compleet beeld te verschaffen rondom de ontwikkelingen binnen de branche.
Premium...

Reacties