OPINIE – Terwijl iedereen in de laatste dagen van afgelopen week verlangde naar een mooi zonnig weekend, werd afgelopen week ineens een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor de grafimediabranche.
Lees verder...
Indruk.nu lanceert ‘Week van de Grafimedia’
BRANCHE – De personeelstekorten binnen de branche vormen een flinke zorg binnen menig bedrijf. Ouderen met veel kennis verlaten de bedrijven door het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Tegelijkertijd in de instroom van jong talent te gering. De ‘Week van de Grafimedia’ moet de branche in de schijnwerpers zetten om het tij te keren.
Lees verder...
‘Te mooi weer’ voor KVGO BBQ aan strand Horst
BRANCHE – De KVGO zomerbarbeque werd door een kleine 50 KVGO leden bezocht. Het nieuwe zomerevent van de brancheorganisatie moet dus nog even op ‘stoom’ komen. De locatie was voor de zomerse donderdag natuurlijk uitstekend gekozen. Maar de hoge temperatuur hield kennelijk nogal wat leden thuis, die wellicht de BBQ in eigen tuin opstartten.
Lees verder...
Forse werknemerstoename bij KVGO ledenbedrijven
BRANCHE – Het KVGO werkt hard aan het herstel van ledengroei. Toch is het niet te voorkomen dat er ook leden zijn die afscheid nemen van de brancheorganisatie, ondanks de steeds duidelijker wordende toegevoegde waarde voor de leden. Deel 2 van de analyse rondom ‘Grafimedia in Cijfers 2023’.
Premium...
Omzet in de branche in 2023 maar liefst 20% lager (*)
BRANCHE – De jaarlijkse publicatie ‘Grafimedia in Cijfers’ blikt terug op het afgelopen jaar. Opdrachtgever voor de jaarlijkse publicatie is A&O fonds grafimediabranche. GOC zorgt voor de uitvoering, waarbinnen met name Jos Teunen verantwoordelijk is voor de duiding van de cijfers. De omzet in de branche daalde met maar liefst 20%, maar dat getal vraagt om nuances.
Lees verder...
Vakbonden verwerpen 10% cao voorstel werkgevers
BRANCHE – Na een nogal lange periode van ‘stilte’ op de website van FNV, verscheen er eindelijk een reactie van de gezamenlijke vakbonden op het meest recente voorstel van de werkgevers, gedaan door AWVN. Dat aanbod betrof 6% vanaf 1 juli aanstaande en 4% vanaf 1 juli 2025.
Lees verder...
Innovatieve KVGO bijeenkomst: Is het AI of IA?
BRANCHE – Het was even wennen na de algemene vergadering in de ochtend. Leden en andere genodigden werden in het middagprogramma ‘ondergedompeld’ in kennis, kunde en cases over de veelbesproken ontwikkelingen rondom ‘Artifical Intelligence’. Of is het nu nog vaak ‘Intelligent Automation’?
Lees verder...
Historisch hoge loonsverhoging van 10% over 2 jaar
BRANCHE – De ledenraad van het KVGO heeft gisteren tijdens de algemene vergadering ingestemd met een loonsverhoging van 10% verdeeld over de komende 24 maanden. Dit akkoord is tot stand gekomen na bemiddeling van werkgeversorganisatie AWVN.
Lees verder...
Overvragen de vakbonden met meer dan 10%?
OPINIE – Afgelopen vrijdag werd al snel duidelijk dat de vakbonden niets voelen voor het werkgeversaanbod van 10% verdeeld over 27 maanden. De werkgevers wilden eerst een looptijd van 24 maanden, met verlengden dat met 3 maanden om de 10% betaalbaar te maken.
Premium...
Vandaag nieuwe cao onderhandelingsronde
FINANCIEEL – De lopende cao onderhandelingen voor de branche startten op 1 februari jl., gevolgd door drie bijeenkomsten op 29 februari, 6 maart en 15 maart. Vandaag zitten werkgevers en werknemers weer ‘bij elkaar’, of is het ’tegenover elkaar’?
Premium...
“Looptijd 2 jaar, dan weer naar loongebouw kijken.”
BRANCHE – In 2022 hadden de vakbonden de inflatie aan ‘hun zijde’ om hun eisen met extra argumenten te omkleden. Looneisen van 12-15% waren in vele branches geen uitzondering. Lang niet alles werd aan werkgeverszijde gehonoreerd. Met de nu veel lagere inflatie kunnen de vakbonden hun eigen niet handhaven. Er is een dalende trend in loonstijgingen. Wat is de huidige stand van zaken binnen de lopende cao onderhandelingen voor de grafimediabranche?
Premium...
Bonden zeggen ‘in goede sfeer’ nee tegen loonbod
BRANCHE – Ondanks de pro-actieve houding van de werkgevers om tijdens het tweede gesprek binnen de onderhandelingen een loonbod van in totaal 7% voor te stellen, menen de vakbonden ondanks ‘de goede sfeer’ het dubbele te vragen.
Lees verder...
Mariska Mooijekind, KVGO: “Veel positieve feedback.”
BRANCHE – Als je met Mariska Mooijekind, Projectmedewerker Communicatie KVGO, aan tafel zit, verveel je je geen moment. Gedreven door haar communicatie vaardigheden, weet ze het enthousiasme voor het KVGO zeer overtuigend over te brengen. Deze frisse wind laat alleen maar ‘positieve sporen’ achter.
Lees verder...
A&O fondsgrafimediabranche groots in subsidies
BRANCHE – Voor verreweg de meeste bedrijven in de branche zijn KVGO en GOC de bekende spelers die zorgen voor het behartigen van de belangen van de branche in de volle breedte. Onbekend is vaak dat het verstrekken van subsidiegelden te danken is aan het A&O fondsgrafimediabranche.
Lees verder...
Vakbonden reageren op cao voorstellen KVGO
BRANCHE – FNV Media & Cultuur, CNV Vakmensen en De Unie hebben deze week hun reacties gegeven op de eerste ‘voorstellen nota’ van werkgeverszijde. FNV is de enige vakbond die in één van de eerste alinea direct inzet op 9,3% structurele loonaanpassing per 1 april aanstaande.
Premium...
Werkgevers doen eerste reeks voorstellen voor cao
OPINIE – Vanuit het KVGO is de eerste zogenaamde ‘voorstellen nota’ samengesteld en klaar ter inzage voor leden, vakbonden en andere geïnteresseerden, waaronder natuurlijk ook de vakmedia. De redactie licht een aantal aspecten toe.
Premium...
Cao onderhandelingen over drie weken van start
BRANCHE – KVGO kiest voor een nadrukkelijker rol van haar leden bij de komende cao onderhandelingen. Die gaan begin februari van start. De vakbonden bij onze oosterburen zetten al zwaar in op 12% loonsverhoging. Wat zijn de voorspellingen voor ons land?
Premium...
KVGO heeft weg naar herstel gevonden: meer leden!
BRANCHE – De KVGO bijeenkomst in ‘Het Oude Magazijn’ Amersfoort begon en eindigde spetterend. Perfect inspelend op de verkiezingen van 22 november aanstaande wist de ‘partijleider’ van DGP (De Grafische Partij), de positieve snaren goed te raken.
Lees verder...
Verkoop neemt toe maar ook zorgen om energiekosten
BRANCHE – Het KVGO publiceerde afgelopen week de tweede ‘Barometer’ een onderzoeksmonitor die verschillende aandachtspunten van de branche in kaart brengt. De KVGO leden vormen de doelgroep om de vragenlijst in te vullen.
Lees verder...
Amazon’s rol in packaging, publishing en printing
BRANCHE – De Europese overkoepelende organisatie van ‘grafische brachorganisaties’ Intergraf heeft in een gezamenlijk initiatief met de European Graphical Social Partners, UNI Graphical & Packaging, aan Syndex de opdracht gegeven om de rol van Amazon in kaart te brengen binnen packaging, publishing en print. De redactie publiceert met toestemming van KVGO/Intergraf de volgende samenvatting.
Lees verder...
![](https://www.printmedianieuws.nl/wp-content/themes/dynamik-gen/images/content-filler.png)
Reacties