• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2

BRANCHE - Sinds begin dit jaar richt A&O fondsgrafimediabranche zich meer op het doen van voorspellingen voor steeds een komend kwartaal. Voorheen werden nabeschouwingen gepubliceerd over het afgelopen jaar. A&O biedt met deze nieuwe aanpak meer relevante houvast voor de branche. Deel 1.

• Leestijd ca. 3 minuten, morgen deel 2
• Dit artikel is gemaakt door de redactie van printmedianieuws in opdracht van A&O fondsgrafimediabranche

Met 8 basis aandachtspunten wordt een realistische 'barometer' geschetst voor de komende periode. Samen met A&O, GOC onderzoeker Jos Teunen en de redactie zijn na de eerste 'voorspellingen publicatie' (zie deel 1 en deel 2) een paar aanpassingen gedaan in de aandachtspunten en ook in de presentatievorm. De aandachtspunten zijn nu:

  • Algemene economische klimaat
  • Orderomvang
  • Omzetwaarde
  • Uitbesteed werk
  • Kostenontwikkeling en toegevoegde waarde
  • Investeringen
  • Financiële armslag
  • Personele omvang

Trends en ontwikkelingen die aandacht zullen krijgen in een wat langere tijdlijn zijn onder andere:

  • Ziekteverzuim
  • Om- en bijscholing
  • Technologische ontwikkelingen
  • Positie import/export
  • Algemene concurrentiepositie

Bovenstaande aandachtspunten zullen terugkeren in het jaaroverzicht, waarbij tevens wordt teruggeblikt op de 'werkelijkheden' die per kwartaal al dan niet zijn gerealiseerd.

De redactie werkt in nauwe samenwerking met A&O en GOC om een stabiele opzet van de barometer te realiseren. Doel is uiteindelijk een opzet te maken die geruime tijd meekan, herkenbaar is, goed interpreteerbaar en vooral relevantie biedt voor ondernemers binnen de branche.
Het nu lopende optimalisatieproces voor de opzet wordt met de lezers gedeeld, zodat zij worden betrokken bij de totstandkoming van een goed bruikbare standaard. Input is natuurlijk welkom, zowel A&O, GOC als de redactie van printmedianieuws verwelkomen graag jullie suggesties.

De informatie binnen het onderzoek is volledig gebaseerd op officiële bronnen uit CBS Statline, UWV Databank, inspectie SZW, TNO, en GOC onderzoek onder grafische bedrijven.

Algemene economische klimaat

eerste kwartaal 2025
voorspelling tweede kwartaal 2025
het economische klimaat

Het algemene economische klimaat wordt door talrijke internationale gebeurtenissen beïnvloed. Dat maakt het voorspellen lastig. Ongeveer 45% van de ondernemers heeft daar moeite of veel moeite mee, toch vindt een kleine meerderheid van 55% het economische klimaat redelijk eenvoudig te voorspellen.
Binnen het eerste kwartaal van dit jaar zagen ondernemers geen verbetering, nu ziet 7,5% dat wel. Ook nam het percentage af waarin men verslechtering voorspelde. Dat ging van 20% voor het eerste kwartaal naar 17,5% voor dit lopende kwartaal.
De overgrote meerderheid is van mening dat het economische klimaat 'gelijk blijft. In het vorige kwartaal vond 80% dat het economische klimaat gelijk zou blijven.

De verschillen tussen eerdere veronderstellingen en daadwerkelijke realisatie lopen - verdeeld over de aandachtspunten - nogal uiteen. Dat maakt deze nieuwe opzet des te waardevoller om ondernemers te attenderen op de verschillen in 'denken wat het kan worden' en wat het 'geworden is'.

De eerdere prognose voor het eerste kwartaal liet zien dat 5% rekende op een verslechtering, 85% was van mening dat het economische klimaat stabiel zou blijven en 10% voorspelde verbetering.

Orderomvang

Al jaren vinden ondernemers de orderomvang overwegend normaal. De schommelingen voor 'te groot' bewegen zich tussen 5% en 10%, met zelden een uitschieter naar 20%. De voorspelling voor de orderomvang voor het eerst kwartaal was 20% verslechtering, 25% verbetering en 55% gelijkblijvend. De werkelijkheid voor het eerste kwartaal was 30% verslechtering, 17,5% verbetering en 52,5% gelijkblijvend.

voorspelling orderomvang tweede kwartaal 2025
voorspelling omzetwaarde tweede kwartaal 2025
orderomvang en omzetwaarde

Omzetwaarde

Ten aanzien van de waarde (zie taartdiagram rechtsboven) van de orderontvangst meent 70% dat deze in het tweede kwartaal stabiel zal blijven, 30% voorspelt een toename.
In het eerste kwartaal realiseerde 45% van een stabiele omzetwaarde, 15% een toename en maar liefst 40% van een afname in de omzetwaarde. De verwachtingen waren respectievelijk 55%, 15% en 30%.

Het patroon van 'afname' beweegt zich al jaren tussen de 10% en 30%. De prognose voor de hogere omzetwaarde voor het tweede kwartaal is dus in basis positief.

Binnen het aandachtspunt omzetwaarde worden omzet in binnen- en buitenland als totale omzet beschouwd. Binnen deze overzichtspublicatie wordt geen aparte analyse gemaakt voor omzet in het buitenland.

Uitbesteed werk

Het uitbesteden van werk laat over een aantal jaren (vanaf 2021) een zeer grillig patroon zien voor wat betreft de toe- of afname, ook in de eerste drie maanden van dit jaar. Toename van de uitbestedingen bewegen zich tussen 0% en 40%, gelijkblijvende uitbestedingen bewegen zich tussen 40% en 85%, afnames tussen de 0% en 40%.

Er is dan ook geen direct zicht op verandering van deze grilligheid, zodat geen relevant vooruitzicht kan worden gegeven voor de komende maanden. Onderstaand de mate van uitbesteding in de afgelopen maanden maart en april.

uitbestedingen maart 2025
uitbestedingen april 2025

• Morgen deel 2 over Kostenontwikkeling en toegevoegde waarde, Investeringen, Financiële armslag en Personele omvang.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. A&O fondsgrafimediabranche: voorspelling 2025-2 BRANCHE - Gisteren stonden in deel 1 de onderwerpen 'Algemene economische klimaat', 'Orderomvang', 'Omzetwaarde' en 'Uitbesteed werk centraal. In deel 2 aandacht voor 'Kostenontwikkeling en toegevoegde waarde', 'Investeringen', 'Financiële armslag'...
  2. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  3. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  4. A&O fondsgrafimediabranche groots in subsidies BRANCHE - Voor verreweg de meeste bedrijven in de branche zijn KVGO en GOC de bekende spelers die zorgen voor het behartigen van de belangen van de branche in de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

20 mei 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: cbs, GOC, jos teunen, kernpunten, TNO, UWV, voorspellingen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Printmediabanen wordt doorgelinkt naar indruk.nu 20 juni 2025
  • Grafimedia Producenten Onderzoek in 5 vragen 19 juni 2025
  • Pieter Post introduceert antwoordpost met QR-code 19 juni 2025
  • Kaartje2go opnieuw klantvriendelijkste kaartenwinkel 18 juni 2025
  • BDUmedia is verhuisd naar BDUprint 18 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Deltabach gaat voor ‘goud’ met B1 Scodix veredeling
  • NAPCO Research: We leven in een ‘En-tijdperk’
  • Offset blijft onverminderd innoveren
  • Campagne KvK: check uw SBI activiteiten codes
  • HP Indigo, Kornit, Scodix: nauwelijks last van oorlog

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.