• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1

BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die voor ondernemers binnen de branche relevant zijn. De belangrijkste bevindingen voor de komende maanden. Deel 2.

• Leestijd ca. 3 minuten, lees ook deel 1
• Dit artikel is gemaakt door de redactie van printmedianieuws in opdracht van A&O fondsgrafimediabranche

• Download het volledige rapport

In deel 1 werden de algemene economische ontwikkelingen voor de eerste periode in 2025 onder de loep genomen. Daarnaast orderontvangst, orderwaarde en daaruit voortvloeiend voorspellingen rondom omzet, toegevoegde waarde en winst. In dit artikel meer over investeringen, belemmeringen en personele ontwikkelingen. A&O fonds grafimediabranche zal per kwartaal steeds een aantal aspecten die belichten die tezamen als 'de barometer' voor de branche moet gaan fungeren.

Investeringen laten een lichte toename zien in 2025

Meer bedrijven bereid tot investeren (klik voor vergrote weergave)

Vanaf 2021 is te zien dat de 'bereidheid' tot het doen van investeringen elk jaar toenam, dat is ook de prognose voor 2025. Gemiddeld is de toename nog gering (zie gele lijn, die slechts iets oploopt vanaf 2023). 15% denkt dat de investeringen zullen afnemen. Details over de aard van de investeringen worden (nog) niet gegeven. Dergelijke gegevens komen niet bij de officiële instantie terecht die de basis van het cijfermateriaal aanleveren. Wellicht is het de moeite dergelijke gegevens binnen via bedrijfstak enquête te verkrijgen. Op die manier kan ook de mate van innovatie en daarbinnen de transformatie van analoog naar digitaal worden gevolgd.

Belemmeringen bij de bedrijfsuitvoering

Er zijn talrijke belemmeringen te definiëren bij de bedrijfsuitvoering. De belangrijkste worden in het onderzoek als volgt benoemd:

  • onvoldoende vraag
  • tekort aan arbeidskrachten
  • financiële beperkingen
  • tekort aan productiemiddelen
Belemmeringen (klik voor vergrote weergave)

Hetgeen meteen opvalt is dat de personele tekorten aan het afnemen zijn en verder zullen krimpen in 2025. Toch ziet 20% van de bedrijven personeelstekorten als een probleem. De afname zou enerzijds kunnen komen door (gedwongen) bedrijfsbeëindigingen, maar ook fusies en workflow optimalisatie, waardoor minder medewerkers nodig zijn om hetzelfde volume te kunnen produceren. De groep die een dergelijke 'uitfasering' overkomt, kan - afhankelijk van de regio waarin men werkt - terecht komen daar waar juist wel tekorten zijn. Op die manier krimpt het probleem langzaam maar zeker.

Toch toonde 'De Week van de Grafimedia' van indruk.nu het afgelopen jaar juist aan dat heel veel bedrijven die deelnamen aan die campagne juist veel behoefte te hebben aan instroom, al dan niet zij-instromers, maar ook ervaren mensen. Zoals bekend transformeert de branche van oude beroepen naar nieuwe beroepen die op veel plaatsen te definiëren zijn als 'proces operators', veelal intern opgeleid, al dan niet in samenwerking met fabrikanten/leveranciers.

Onvoldoende vraag en financiën

Op de eerste plaats staat 'onvoldoende vraag' als belemmering voor het begin van 2025. In 2024 fluctueerde deze belemmering flink en lijkt nu dus toe te gaan nemen. Economische onzekerheid speelt daarbinnen zeker een flinke rol. Gecombineerd met die beperking nemen ook de onzekerheden rondom de financiën toe. Ten opzichte van voorgaande jaren is dat opvallend te noemen.

Productiemiddelen

Ondanks onvoldoende vraag en financiën is de bereidheid om te investeren er dus nog wel. Dat is vooral efficiency gedreven om daarmee juist kosten te besparen en meer capaciteit te bundelen in nieuwe machines,, die in hoge mate betrouwbaar zijn, doordat onderhoudscycli en het tijdig vervangen van componenten resulteren in een hogere uptime. Productiemiddelen vormen met nog geen 10% nog nauwelijks een belemmering.

Personeelssterkte

Personele ontwikkelingen (klik voor vergrote weergave)

Gemiddeld voorspellen de ondernemers dat de personele omvang begin 2025 gelijk zal blijven. De gele lijn laat een trend net iets onder het nul niveau zien. 2024 liet de route naar die trend al een beetje zien, terwijl in 2023 er een duidelijk toename te zien was.

Conclusies

De nieuwe opzet van het A&O fonds grafimediabranche is nog even wennen. Als 'barometer' is de huidige rapportage wellicht nog iets te uitgebreid. Ook A&O directeur zegt dat in 2025 het gehele proces van kwartaal prognoses nog zeker voor verbeteringen vatbaar is. Maar de eerste stap is naar zijn mening een flinke stap voorwaarts: "We kijken nu vooruit met bewustzijn vanuit de trends van een meer recent verleden. Daar hebben ondernemers wat aan."

Samenvatting

Samenvatting (klik voor vergrote weergave)

kopbeeld: gegeneerd door midjourney aangevuld met eigen bewerkingen

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. A&O fonds grafimediabranche: voorspelling 2025-1 BRANCHE - In het kader van meer relevantie bieden in cijfers over de branche heeft het A&O fonds grafimediabranche besloten om per kwartaal een aantal specifieke aandachtspunten te belichten die...
  2. 2024 A&O fonds grafimediabranche subsidiegids BRANCHE - Half februari maakte A&O Fonds Grafimediabranche directeur Richard Leloux al bekend dat via het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 1,2 euro beschikbaar kwam in het kader van...
  3. A&O Fonds Grafimediabranche subsidies 2021 PARTNERBIJDRAGE - Vooruit blijven kijken en kansen creëren. Benut juist nu de A&O Fonds Grafimediabranche - en Europese subsidies...
  4. Grafimediabranche – Economische ontwikkeling ’21 PARTNERBIJDRAGE - Het maken van rapportages binnen de branche is een nauwkeurig en vooral langdurig proces. Onderzoeker Jos Teunen van GOC stelde het rapport over 2021 samen in opdracht van...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

21 februari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: 2025, a&o, belemmeringen, conclusies, investeringen, personeel

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025
  • Gemeente Den Haag maakt print toegankelijk en duurzaam met Prindustry Brandportal 12 mei 2025
  • Nieuwe bedrijfsfilm Probo 12 mei 2025
  • Bloomon verrast bij laadstations met bloemen én bedrukte boodschap 12 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Breaking uit België: Joos neemt Matthys over
  • Fespa Global Print Expo 2025 in Messe Berlin open

Reacties

  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hylke van der Meer op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Henk Gianotten op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.