PARTNERBIJDRAGE - Met de Japanse bescheidenheid sloten Dennis Hoogendoorn en Thijs van Thienen het gesprek af met wel misschien de belangrijkste aankondiging dat Canon vanaf drupa 2024 haar inkjet portfolio gaat voorzien van eigen ontwikkelde inkjet koppen.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Serie high-end productionprint
Dennis Hoogendoorn (Marketing Manager Benelux) en Thijs van Thienen (Business Developer Commercial Printing Benelux) trappen af met een overzicht van de huidige high-end portfolio van Canon. Thijs van Thienen: "Op het gebied van inkjet hebben we vooral de bestaande platformen verder verbeterd. We hebben binnen de inkjet portfolio voor commercial print drie platformen: de ColorStream, de ProStream en het iX platform. De nieuwe varioPRINT iX1700 (B3) (zie kopbeeld) werd recent gelanceerd tijdens Canon Expo in Yokohama, Japan (19-20 oktober 2023). De eerste versies, de varioPRINT iX 3200 en de iX2100, werden in april 2020 geïntroduceerd, oorspronkelijk bedoeld voor de drupa editie van dat jaar. En de ProStream zoals die dit jaar geleverd wordt, is niet meer de ProStream van een jaar geleden."
Van Thienen: "Tijdens drupa 2024 zullen we met een aantal totaal nieuwe producten komen."
Dennis Hoogendoorn over de toner portfolio: "Ook op tonergebied wordt absoluut nog doorontwikkeld. De imagePRESS V serie is daar een goed voorbeeld van, gelanceerd in oktober van het afgelopen jaar. De V1350 is ons 'vlaggenschip' en V900 en daar tussenin de V1000." Hoogendoorn noemde ook de groot formaat activiteiten op basis van de nieuw ontwikkelde UV gel technologie, met name de nieuwe Colorado serie.
Zijn er verschuivingen waarneembaar in de afzet van jullie producten in de grafische branche?
Van Thienen: "Natuurlijk blijft dat een actuele vraag, maar ik voorzie dat de balans toner versus inkjet pas op wat langere termijn, dan denk ik aan een jaar of vijf, zeker ten gunste zal zijn van inkjet." Hoogendoorn vult aan: "Als je naar de wereldwijde cijfers kijkt vanaf pakweg 2016, dan zie je een dalende trend in de afname van tonermachines." Van Thienen: "En natuurlijk zien we een nog steeds toenemende interesse in inkjet, maar de vergelijkingen ten opzichte van een jaar of tien geleden zijn door technologische ontwikkelingen van een geheel andere orde."
Van Thienen: "We kunnen niet ontkennen dat toner qua ontwikkelingen geen hele grote stappen meer zal zetten en binnen inkjet is dat voor zowel vellen als rollen nog lang niet het geval."
Canon zegt met B3 vellen- en rollen steeds meer segmenten van de grafische branche te bedienen, afgestemd op de gewenste applicaties en volumes in een overigens ruimer vaarwater dan alleen de van oorsprong puur traditionele drukkerijen.
Markt is groter dan alleen grafisch
Hoogendoorn: "We volgen natuurlijk de ontwikkelingen binnen de grafische branche. Ook wij zien krimp in bepaalde segmenten, maar tevens groei in andere segmenten, zoals groot formaat. Er zijn daarnaast ook tal van bedrijven die kiezen voor hybride oplossingen of zelfs afscheid nemen van offset. De diversiteit aan bedrijven, applicaties en hun markten is voor ons een positieve impuls om deze markt volop te blijven bedienen. Maar ons oplossingen komen daarentegen ook steeds vaker terecht bij bedrijven die een deel van de printproducties in eigen huis halen, als onderdeel van geheel andere productieprocessen in de industrie."
Van Thienen: "Het is nog steeds zo dat er een hele wereld te winnen is voor digitaal ten opzichte van het nog steeds heel hoge volume in offset."
Hoogendoorn: "De tweedeling tussen grafische bedrijven met print als doel en bedrijven met print als middel is al jaren gaande. We zien niet dat 2023 nu typisch een jaar is met een duidelijke trendbreuk in deze ontwikkeling." Van Thienen: "We zien natuurlijk dat specialismen op het gebied van personalisatie en segmentatie zich breder ontwikkelen dan alleen in de grafische branche. Maar zowel daarbinnen als daarbuiten zien we meer dan voldoende mogelijkheden om verder te ontwikkelen en dus te groeien."
Offset, hybride en digitaal
Concluderend kan worden gesteld dat de markt op alle terreinen volop in beweging is en dat de technologie vooral ten dienste staat van applicaties binnen bepaalde markten. "We zien dat ook binnen labels en packaging, markten die zich nu volop bewegen richting digitaal, daar waar voorheen alleen flexo en offset de hoofdrol vervulden."
Van Thienen: "Wat we ook wel zien, is dat bedrijven die een volledige transitie maken naar digitaal, offset dan gaan uitbesteden voor het kleiner wordende deel van hun omzet. Puur omdat hun markt dan vraagt naar kleinere oplages en/of variabele dataverwerking. Dan is afscheid nemen van offset een meer dan logische keuze. En dat zien we inmiddels best wel aardig toenemen binnen onze klanten."
Wat gaan jullie doen op drupa 2024?
Hoogendoorn: "Op drupa tonen we binnen Europa voor het eerst de inmiddels aangekondigde Canon varioPRINT iX1700. Die versie zal commercieel beschikbaar zijn in begin 2025. Die versie zal met 170 A4-beelden per minuut vooral inspelen op kleinere toepassingen, waarvoor de iX3200 qua potentiële capaciteit te groot is. Een beetje buiten het 'gewone' commercial segment is ook de aankondiging van de LabelStream LS2000 een innovatie die we op drupa zullen laten zien. We waren al actief in het etiketten/verpakkingen segment met de LabelStream 4000. Daarin zat nogal wat OEM technologie in verwerkt. Met de LS2000 hebben we de stap gezet naar volledig eigen technologie."
Canon verrast met eigen koppen!
Opvallende noviteit, die niet aan de buitenkant te zien zal zijn, is de ontwikkeling van eigen inkjet koppen, die Canon in de nieuwe inkjet modellen zal introduceren. Van Thienen: "Het is zeker geen geheim dat wij de koppen gebruikten van Kyocera. De iX1700 zal dus eigen inkjet koppen van Canon gebruiken." Hoogendoorn zegt daarover: "Dit geeft aan dat we een lange termijn investeringen doen in onze eigen inkjet technologie. Tegen drupa zullen dan ook meer gegevens worden bekendgemaakt rondom deze koppen."
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.