• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Pat McGrew: “Alleen afwerking onderscheidend.”

EVENEMENT - Afgelopen week vond het zogenaamde INKISH NON-EVENT23 plaats. Er kwam een zeer gevarieerde groep mensen op af, zo een 90 gasten uit 18 landen wereldwijd. Het NON-EVENT kenmerkt zich vooral door een soort 'vriendenkring', waarbij geen enkele vooraf opgezet doel een rol speelde. De redactie koos voor een informele 'lezing' van Pat McGrew.

• Leestijd ca. 4 minuten
• Film aangeboden voor INKISH.tv met redactionele samenvattende tekst door de redactie van printmedianieuws

Het informele programma biedt dan ook geen professionele reeks lezingen aan, sommige gasten kregen gewoon de gelegenheid het woord te nemen en hun inzichten te delen met de rest van de aanwezigen. Eén van de opvallende sprekers was Pat McGrew (zie kopbeeld). Zij is vooral in de Verenigde Staten bekend als analist binnen de printmedia branche. Ze gaf een informele vooruitblik richting 2024 maar deed vooral de uitspraak dat de ontwikkelingen in 'digital printing' geen onderscheidend vermogen meer bieden. Alleen afwerking kan dat onderscheid nog bieden. Daar zit het uiteindelijk effect van grafische applicaties. Kijk naar haar 'presentatie' of lees onderstaande samenvatting van haar analyse omtrent de toekomst van print (*).

Je investeert om geld te verdienen

McGrew refereerde naar een gesprek met Jim Singer, eigenaar van de Amerikaanse drukkerij Brodnax21C. Morten Reitoft van INKISH.tv was afgelopen lente in Dallas, waar hij Singer ontmoette voor een interview. Het bedrijf investeerde vrij recent in een Landa S10, Durst large format printing en Scodix voor 'embellishment'. Het gehele machinepark is overigens indrukwekkend te noemen. Alles is gericht op extra toegevoegde waarde binnen druk- en printproducties die ze produceren. Kijk naar onderstaande film om zelf een indruk te krijgen.

Wat McGrew zei over de investering die Singer deed in Landa: "Alles wat ze dachten dat ze zouden doen, veranderde uiteindelijk. Je koopt 'zoiets' met een bepaalde intentie. Je doet het met een zeker verantwoordelijkheidsgevoel. Singer was niet zo heel erg zeker over zijn eigen verwachtingen. Hij sprak met veel mensen die hem kennelijk op andere gedachten willen brengen. Brodnax21C produceert onder andere zogenaamde 'trading cards' (ruilkaarten). Een markt die 'zomaar' is ontstaan, maar inmiddels enorm groot is geworden voor Brodnax21C. Het lukte uiteindelijk deze kaarten in short-run oplages op de Landa te produceren. Maar Singer ontdekte iets anders. De trading cards markt ontwikkelde zich snel en de uniciteit kwam meer en meer te liggen op afwerking om de ruilkaartjes zo uniek mogelijk te maken. Dat veranderde dus zijn blik op hoe belangrijk afwerking werd ten opzichte van het ogenschijnlijk 'gewone' printen op de B1 Landa.

Fantastische toekomst voor afwerking in de komende jaren

McGrew zei dat afwerking 'the next big thing' zal zijn voor de komende jaren: "Bedrijven zullen meer en meer moeten gaan kijken wat er 'uniek' gemaakt kan worden binnen de applicaties en de markten die bediend worden, dus buiten de printkwaliteit. Die is inmiddels marktbreed wel in orde, willekeurig welke oplossing er gekozen wordt." Ze riep de ontwikkelaars van printmachines op om zelf ook pro-actief op zoek te gaan naar die toegevoegde waarde, om kopers een totaaloplossing aan te bieden. Printmachines alleen gaan 'het' volgens haar niet meer redden.

Na ca. 22 minuten deed McGrew de spraakmakende uitspraak dat heel veel drukkerijen nog steeds niet geloven in het belang van data om de besluiten te nemen. Ook zin er nog talloze apparaten (ook nieuwe) die lang niet allemaal via JDF/JMF gekoppelde kunnen worden binnen workflows.

McGrew sprak ook met Dan Deveau, eigenaar Camad uit Toronto in Canada. Hij zei: "Niemand houdt je hand vast als je een verkeerd besluit hebt genomen bij een investering." McGrew hield een pleidooi om data de driver te laten zijn bij het nemen van grote investeringen in productiesystemen. Dus niet zomaar de specificaties geloven, ze omarmen en dan maar hopen dat het goed gaat. Gezien haar lange ervaring in de industrie, gebeuren dit soort dingen dus kennelijk toch nog steeds. En dat is op mijn minst opmerkelijk.

Camad ontdekte dat zeefdruk aan het einde van haar levenscyclus verkeerde en dat het roer om moest. Deveau zei dat het in de beginjaren van digitalisering geen idee had waar hij het over had. Hij had geen data.

Dan Deveau van Camad uit Toronto: "Data is alles."

McGrew: "Deveau is iemand die op de seconde nauwkeurig weer wat er gaande is binnen zijn bedrijf, kosten, opbrengsten, omzet, toegevoegde waarde, productie- en doorlooptijden." Daardoor kwam hij erachter dat in de afgelopen zes maanden zijn winst dalende was. Op basis van zijn dagelijkse analyses kwam hij erachter dat gewone producten qua marktvraag afnamen en dat meer verrijkte producten in vraag toenemen, maar nog te weinig actief werden aangeboden. Dat betekent dus dat de rol van management informatie systemen veel verder gaat dan alleen maar de afhandeling van het offerte- order- en factuurproces. McGrew: "Doe dat dagelijks, niet maandelijks."

McGrew: "Verplicht je toeleveranciers alle mogelijke data te verstrekken op basis waarvan je je investering beter kunt voorspellen in relatie tot de te produceren applicaties."

Het informele programma maakte het mogelijk om over 'van alles en nog wat' te praten. De vragen aan McGrew gingen lang niet op de aspecten in, die zij in haar 'lezing' presenteerde. Dat is het open 'karakter' van het NON-EVENT.

(*) De geluidskwaliteit van deelnemers die vragen stellen, is wat matig. Excuses voor het ongemak.


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Pat McGrew polst meningen vakjournalisten – deel 2 OPINIE - In deel 2 spreekt de Amerikaanse consultant/auteur Pat McGrew tijdens het INKISH non-event in Kopenhagen met de Italiaanse journalist/auteur Alexia Rizzi van Stratego Group en met Janet Maitland...
  2. Leveranciers in afwerking en hun ‘inkjet’ klanten EVENEMENT - INKISH koos er bewust voor om op de laatste dag van hun online inkjet event te kiezen voor het onderwerp afwerking. De samenvatting van de presentaties van Horizon...
  3. Pat McGrew polst meningen vakjournalisten – deel 1 OPINIE - Pat McGrew is een Amerikaanse consultant, onderzoeker, spreker en auteur in het printmedia speelveld. Zij was afgelopen week aanwezig op het INKISH 'non-event' in Kopenhagen en vatte de...
  4. DRUPA 2016 Update: afwerking in optima forma Nabewerking is lange tijd ondergewaardeerd maar speelt een zeer belangrijke rol in het totale grafische productieproces. Ook hier is automatisering het sleutelwoord. Is dat op Drupa 2016 te zien?...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

5 december 2023 door Peter Luit Reageer

Categorie: evenement

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuwe Komori GL-637-pers voor De Groot Drukkerij 2 juli 2025
  • ProductionToGo introduceert nieuwe generatie 3D metaalprinter nu ook op Benelux markt 2 juli 2025
  • Postmarkt in beweging: twee visies op toekomst postbezorging 1 juli 2025
  • Wihabo naar Den Bosch verhuisd 30 juni 2025
  • Nationaal Industriealarm op 1 juli 27 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Miller Newsprint op Malta met derde SCREEN
  • Gisteren dag van de ‘huis-aan-huiskrant’
  • DPG Media met RTL-NL: ‘crossmedia ten voeten uit’
  • Landa: rechtbank bescherming tegen schuldeisers
  • Crown Van Gelder wil windturbine bouwen

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.