EVENEMENT - Afgelopen week vond het zogenaamde INKISH NON-EVENT23 plaats. Er kwam een zeer gevarieerde groep mensen op af, zo een 90 gasten uit 18 landen wereldwijd. Het NON-EVENT kenmerkt zich vooral door een soort 'vriendenkring', waarbij geen enkele vooraf opgezet doel een rol speelde. De redactie koos voor een informele 'lezing' van Pat McGrew.
• Leestijd ca. 4 minuten
• Film aangeboden voor INKISH.tv met redactionele samenvattende tekst door de redactie van printmedianieuws
Het informele programma biedt dan ook geen professionele reeks lezingen aan, sommige gasten kregen gewoon de gelegenheid het woord te nemen en hun inzichten te delen met de rest van de aanwezigen. Eén van de opvallende sprekers was Pat McGrew (zie kopbeeld). Zij is vooral in de Verenigde Staten bekend als analist binnen de printmedia branche. Ze gaf een informele vooruitblik richting 2024 maar deed vooral de uitspraak dat de ontwikkelingen in 'digital printing' geen onderscheidend vermogen meer bieden. Alleen afwerking kan dat onderscheid nog bieden. Daar zit het uiteindelijk effect van grafische applicaties. Kijk naar haar 'presentatie' of lees onderstaande samenvatting van haar analyse omtrent de toekomst van print (*).
Je investeert om geld te verdienen
McGrew refereerde naar een gesprek met Jim Singer, eigenaar van de Amerikaanse drukkerij Brodnax21C. Morten Reitoft van INKISH.tv was afgelopen lente in Dallas, waar hij Singer ontmoette voor een interview. Het bedrijf investeerde vrij recent in een Landa S10, Durst large format printing en Scodix voor 'embellishment'. Het gehele machinepark is overigens indrukwekkend te noemen. Alles is gericht op extra toegevoegde waarde binnen druk- en printproducties die ze produceren. Kijk naar onderstaande film om zelf een indruk te krijgen.
Wat McGrew zei over de investering die Singer deed in Landa: "Alles wat ze dachten dat ze zouden doen, veranderde uiteindelijk. Je koopt 'zoiets' met een bepaalde intentie. Je doet het met een zeker verantwoordelijkheidsgevoel. Singer was niet zo heel erg zeker over zijn eigen verwachtingen. Hij sprak met veel mensen die hem kennelijk op andere gedachten willen brengen. Brodnax21C produceert onder andere zogenaamde 'trading cards' (ruilkaarten). Een markt die 'zomaar' is ontstaan, maar inmiddels enorm groot is geworden voor Brodnax21C. Het lukte uiteindelijk deze kaarten in short-run oplages op de Landa te produceren. Maar Singer ontdekte iets anders. De trading cards markt ontwikkelde zich snel en de uniciteit kwam meer en meer te liggen op afwerking om de ruilkaartjes zo uniek mogelijk te maken. Dat veranderde dus zijn blik op hoe belangrijk afwerking werd ten opzichte van het ogenschijnlijk 'gewone' printen op de B1 Landa.
Fantastische toekomst voor afwerking in de komende jaren
McGrew zei dat afwerking 'the next big thing' zal zijn voor de komende jaren: "Bedrijven zullen meer en meer moeten gaan kijken wat er 'uniek' gemaakt kan worden binnen de applicaties en de markten die bediend worden, dus buiten de printkwaliteit. Die is inmiddels marktbreed wel in orde, willekeurig welke oplossing er gekozen wordt." Ze riep de ontwikkelaars van printmachines op om zelf ook pro-actief op zoek te gaan naar die toegevoegde waarde, om kopers een totaaloplossing aan te bieden. Printmachines alleen gaan 'het' volgens haar niet meer redden.
Na ca. 22 minuten deed McGrew de spraakmakende uitspraak dat heel veel drukkerijen nog steeds niet geloven in het belang van data om de besluiten te nemen. Ook zin er nog talloze apparaten (ook nieuwe) die lang niet allemaal via JDF/JMF gekoppelde kunnen worden binnen workflows.
McGrew sprak ook met Dan Deveau, eigenaar Camad uit Toronto in Canada. Hij zei: "Niemand houdt je hand vast als je een verkeerd besluit hebt genomen bij een investering." McGrew hield een pleidooi om data de driver te laten zijn bij het nemen van grote investeringen in productiesystemen. Dus niet zomaar de specificaties geloven, ze omarmen en dan maar hopen dat het goed gaat. Gezien haar lange ervaring in de industrie, gebeuren dit soort dingen dus kennelijk toch nog steeds. En dat is op mijn minst opmerkelijk.
Camad ontdekte dat zeefdruk aan het einde van haar levenscyclus verkeerde en dat het roer om moest. Deveau zei dat het in de beginjaren van digitalisering geen idee had waar hij het over had. Hij had geen data.
McGrew: "Deveau is iemand die op de seconde nauwkeurig weer wat er gaande is binnen zijn bedrijf, kosten, opbrengsten, omzet, toegevoegde waarde, productie- en doorlooptijden." Daardoor kwam hij erachter dat in de afgelopen zes maanden zijn winst dalende was. Op basis van zijn dagelijkse analyses kwam hij erachter dat gewone producten qua marktvraag afnamen en dat meer verrijkte producten in vraag toenemen, maar nog te weinig actief werden aangeboden. Dat betekent dus dat de rol van management informatie systemen veel verder gaat dan alleen maar de afhandeling van het offerte- order- en factuurproces. McGrew: "Doe dat dagelijks, niet maandelijks."
McGrew: "Verplicht je toeleveranciers alle mogelijke data te verstrekken op basis waarvan je je investering beter kunt voorspellen in relatie tot de te produceren applicaties."
Het informele programma maakte het mogelijk om over 'van alles en nog wat' te praten. De vragen aan McGrew gingen lang niet op de aspecten in, die zij in haar 'lezing' presenteerde. Dat is het open 'karakter' van het NON-EVENT.
(*) De geluidskwaliteit van deelnemers die vragen stellen, is wat matig. Excuses voor het ongemak.
NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €103,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 35 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.