• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Neerwaartse trend in prijzen online PSP’s?

BUITENLAND - De per kwartaal gepubliceerde Zipcon Online Price Index binnen Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk lieten in het tweede kwartaal van dit jaar vooral stabiliteit zien in het 'winkelmandje' waarbinnen de metingen worden verricht. In juni veranderde dat.

• Leestijd ca. 3 minuten
• Met toestemming van Bernd Zipper vertaald en geïnterpreteerd

• Kosteloos aangeboden door de redactie

De standaard zorgen over de inflatie en de nog altijd hoge - maar wel licht dalende - energieprijzen bleven in het eerste halfjaar een rol spelen. Dat terwijl de inkoopprijzen voor papier daalden tot onder het niveau van afgelopen jaar. De bedrijfssituatie, het bedrijfsklimaat en de verwachtingen binnen de online PSP's schommelden volgens de Duitse brancheorganisatie BVDM wat heen en weer, met een piekje voor de bedrijfsverwachtingen in april. (zie onderstaande grafiek).

In veel landen speelden cao onderhandelingen een rol in het loonkosten plaatje. Toch resulteerden bovenstaande ontwikkelingen niet in verhogingen van de online prijs index. Sterker nog, in juni daalden zelfs de prijzen van het gemiddelde winkelmandje (zie grafiek in de kopfoto an dit artikel).

Het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek (DIW Berlin) verwacht voor Duitsland een economische groei van 0,3%. Het Duitse CBS (Destatis) becijferde een inflatie van 2,2%.

Net zoals in ons land is er voortdurend sprake van een aarzelend herstel in de economie. Dat wordt mede veroorzaakt door het toenemend aantal faillissementen, die ook in Duitsland worden beïnvloed door de afhandeling (en vaak forse terugbetalingen) van de 'uitgedeelde' corona-steun.

Drupa Euforie niet de motor van algeheel herstel

Samensteller van de ZOPI, Bernd Zipper, vertelde binnen zijn analyse, dat de euforie aldaar niet heeft geresulteerd in een weerspiegeling daarvan binnen de branche in het economische plaatje. Zipper: "Het was immers de kleinste drupa ooit ondanks de 'feestjes' die werden gevierd door de verschillende exposanten, waarbij sommigen het niet nalieten hoge cijfers tot noteren voor binnenkomende orders tijdens drupa. Dat zou zich - in ieder geval bij de toeleveranciers - moeten vertalen in de cijfers in de tweede helft van dit jaar.

Flexibiliteit in aanbod en markten van de online PSP's

De economische spreiding van zowel producten als markten bij de online PSP's is de basis voor het succes - of minstens de stabiliteit - aldaar. In die zin verkeert die groep altijd in een wat gunstiger positie ten opzichte van de meer 'traditionele' drukkerijen. Online PSP's kunnen nu eenmaal flexibeler inspelen op veranderingen in de markt of in het gedrag van gebruikers en dus iets relaxter zijn.

De analyse van het winkelmandje

In het productsegment van het winkelmandje, dat flyers, brochures en visitekaartjes omvat, is de gemiddelde waarde het sterkst gedaald, namelijk met vijf procentpunten in juni (+19%) ten opzichte van maart (+24%). In de individuele analyse is Unitedprint/print24 ook de aanbieder in deze productcluster die de grootste prijsstijging heeft gerealiseerd ten opzichte van de indexwaarde vanaf november 2020: +59% in juni 2024 vergeleken met +69% in maart (en +69% in december 2023). Dit wordt gevolgd door online drukwerk, dat met +39% in juni 2024 na +38% in maart 2024 en december 2023 ook aanzienlijk is gestegen ten opzichte van de waarde bij de start van ZOPIS en zelfs de hoogste waarden tot nu toe heeft bereikt.

Het winkelmandje bij Wir machen Druck is gunstiger geworden, met prijzen die in juni +31% hoger waren dan aan het begin van het onderzoek, vergeleken met +37% in maart 2024 en december 2023. De prijzen daalden ook bij Saxoprint: +20% in juni 2024, na +38% in maart 2024 en december 2023 - evenals bij Onlineprinters: +13% in juni 2024, na +24% in maart 2024 en december 2023. Bij Druckdiscount24 en Flyeralarm zijn de prijzen constant gebleven: Druckdiscount ligt sinds oktober 2023 slechts +4% boven de indexwaarde van november 2020, terwijl Flyeralarm al enkele maanden langer constant +3% ligt ten opzichte van het begin van de enquête. Bij Primus-Print lag de prijs voor het winkelmandje in juni met -1% iets lager dan de indexwaarde in de winter van 2022, na +5% in maart 2024 en december 2023. En bij Printkit betaalden mensen in juni (-6%) aanzienlijk minder voor flyers, brochures en visitekaartjes dan in maart (+8%) en december (+8%).

Vooruitzichten volgens Bernd Zipper

Analist Bernd Zipper

"Het is onwaarschijnlijk dat de Duitse economie in de resterende maanden van het jaar een verrassende turbogroei zal realiseren. Ja, het zijn allesbehalve gemakkelijke tijden. De oorlogen om ons heen, de politieke spanningen en de economische uitdagingen die dit alles met zich meebrengt, kunnen niet zomaar aan de kant worden geschoven. Want ze hebben dagelijks invloed op ons bedrijf. En toch, met het risico in herhaling te vallen, zijn de mogelijkheden om online drukwerk te verkopen groter dan ooit. Bovendien kunnen we via alle digitale kanalen mensen van alle leeftijden en achtergronden bereiken en ze gebruiken om niet alleen de voordelen van drukwerk te communiceren, maar ook onze passie voor drukwerk. We moeten deze nieuwe mogelijkheden gewoon durven benutten!"

Zipper: "Want eerlijk is eerlijk, ja, ook onlinedrukkerijen hebben te lijden onder de economische onzekerheden - dat wil ik niet ontkennen. Maar wij lijden op een heel ander niveau dan veel traditionele drukkerijen. Dus laten we ons blijven richten op onze sterke punten, op onze flexibiliteit, onze veerkracht, onze sterk geautomatiseerde productie en ons vermogen om mensen op een persoonlijk, emotioneel niveau aan te spreken - met drukwerk."

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. ZOPI: Online printprijzen stabiel in de DACH landen FINANCIEEL - In het derde kwartaal van dit jaar bleven de prijzen voor de meeste print producten bij de online spelers vrijwel gelijk ten opzichte van het tweede kwartaal. Ten opzichte...
  2. ZOPI: double-digit prijsstijgingen in online print FINANCIEEL - Het bekende ZOPI (Zipcon Onlineprint Prijsindex) overzicht, welke elk kwartaal door de bekende Duitse consultant Bernd Zipper wordt gepubliceerd, laat in het tweede kwartaal van dit jaar een...
  3. Zipcon Online Price Index in Q3 vrijwel onveranderd FINANCIEEL - De verkoopprijzen voor het standaard online winkelmaandje in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) zijn in het laatste kwartaal van 2023 ongewijzigd gebleven ten opzichte van het...
  4. Zipcon Online Price Index: winkelmandje licht dalend FINANCIEEL - De ZOPI overzichten van de Duitse consultant Bernd Zipper worden alom gewaardeerd door vooral de online printbedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Wat zijn de...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

29 augustus 2024 door Peter Luit Reageer

Categorie: buitenland Tags: bernd zipper, bvdm, economie, online, PSP's, traditioneel, ZOPI

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.