BUITENLAND – De per kwartaal gepubliceerde Zipcon Online Price Index binnen Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk lieten in het tweede kwartaal van dit jaar vooral stabiliteit zien in het ‘winkelmandje’ waarbinnen de metingen worden verricht. In juni veranderde dat.
Lees verder...
Nederland drukt 258 miljoen tijdschriften per jaar
BRANCHE – Ruim 9,3 miljoen Nederlanders lezen print magazines (in 2017 11,4 miljoen). Jaarlijks worden er zo een 258 miljoen exemplaren gedrukt (in 2017 nog 472 miljoen), verdeeld over 1100 titels. Dat staat te lezen in de presentatie van brancheorganisatie Magazine Media Associatie (MMA).
Premium...
CrowdStrike legde grafische branche niet plat
BRANCHE – Grafische bedrijven draaien hun productie veelal op macOS omgevingen en werden dus afgelopen week niet getroffen door de fout in de automatische updates binnen de applicatie Falcon. Voorzover bekend lag wel Vistaprint in Venlo voor een groot deel plat.
Premium...
Metro bestaat 25 jaar: enig overgebleven ‘gratis’ krant
BEDRIJVEN – Op 21 juni 1999 verscheen de eerste printeditie van Metro. Van iets ‘onlines’ was toen nog helemaal geen sprake. De krant lag in de bekende groene bakken voor het grijpen op met name treinstations door het hele land. Maart 2020 verdwenen de groene bakken en leefde de krant alleen nog een online leven. ‘Gratis kranten’ leefden gezamenlijk een relatief kort leven.
Premium...
ZOPI: Online printprijzen stabiel in de DACH landen
FINANCIEEL – In het derde kwartaal van dit jaar bleven de prijzen voor de meeste print producten bij de online spelers vrijwel gelijk ten opzichte van het tweede kwartaal. Ten opzichte van de vergelijkbare periodes vorig jaar zijn de prijzen in 2023 wat lager. ZOPI staat voor Zipcon Onlineprint Prijsindex en brengt de prijsbewegingen in kaart vanuit de DACH landen.
Lees verder...
ZOPI: double-digit prijsstijgingen in online print
FINANCIEEL – Het bekende ZOPI (Zipcon Onlineprint Prijsindex) overzicht, welke elk kwartaal door de bekende Duitse consultant Bernd Zipper wordt gepubliceerd, laat in het tweede kwartaal van dit jaar een forse stijging van de prijzen zien, zoals die gemiddeld door de online printbedrijven in de DACH landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) worden gehanteerd.
Lees verder...
Voorzichtig optimisme over meer adverteren in print
BRANCHE – Een recent onderzoek van Harvard Business Review stelt dat adverteerders in deze tijd ‘ombuigen’ naar meer traditionele vormen van adverteren, zoals televisie, radio, maar ook print. NDP Nieuwsmedia ziet in ons land niet meteen een revolutionaire ommekeer.
Premium...
VIGC-partners BBQ laat slagkracht en innovatie zien
PARTNER BIJDRAGE – Met zo een 60 deelnemers was de 2021 editie van de VIGC partners BBQ ‘uitverkocht’. Directeur Jos Steutelings maakte in zijn speech een opsomming van gebeurtenissen in de afgelopen anderhalf jaar, waarin het VIGC team zich door geen enkele corona beperking uit het veld liet slaan.
Lees verder...
Creativiteit blijft belangrijk in database publishing
MULTIMEDIA – Het Duitse softwarebedrijf InBetween deed onderzoek naar de status van database publishing in relatie tot print versus online onder haar klanten. Het bedrijf bedient al 30 jaar lang wereldwijd zo een 200 klanten, verdeeld over zo een 100 sectoren op dit gebied, zodat de uitkomsten van het onderzoek niet beperkt zijn tot alleen Duitsland.
Premium...
Over een maand: de ‘Flex’ editie van #BOPE
PARTNERBIJDRAGE – #BOPE staat voor het Benelux Online Print Event, een bekende VIGC titel die zeker gezien mag worden als één van de standaarden op het gebied van ‘up-to-date’ informatie over alle online ontwikkelingen in print.
Lees verder...
In 2021 op weg naar blijvende veranderingen
DIT WAS HET JAAR – 2020 bijna voorbij, op weg naar 2021. Hoe geef je dat vorm? Niemand die het precies weet. We hopen allemaal op een ‘beter’ jaar. En natuurlijk zeggen we bij onze beste wensen altijd ‘in alle gezondheid’. Een wens die nu wel heel concreet is geworden met massale inentingen tegen corona in de komende maanden. Een paar voorspellingen.
Premium...
Aizikowit: “De blijvende kloof tussen online en print”
COLUMN – Jacob Aizikowit, in 1999 de oprichter van XMPie, is ondanks alle technologische mogelijkheden, vaak verbaasd over het feit dat printmedia over het hoofd wordt gezien als onderdeel van een crossmediale aanpak. Hij vertelde zijn lezenswaardige verhaal bij American Printer, een marketing- en consultancy bedrijf, gevestigd in Houston, Texas. De redactie maakte een analyse en samenvatting van zijn bevindingen.
Premium...
Kodak neemt geen deel aan drupa 2021
EVENEMENT – Het zijn vooral de grote namen die in de media verschijnen van exposanten die uiteindelijk de keuze maken niet aan drupa 2021 deel te nemen. Gisteren trok Kodak zich terug. De mogelijke tweede corona golf in Europa wordt als argument genoemd. Inmiddels verschijnen ook ‘kleinere’ namen die zich terugtrekken uit drupa.
Lees verder...
Business & Technology Update 2021 ook online
EVENEMENT – Natuurlijk had de redactie gehoopt op een offline/fysiek event in november bij VNO-NCW in Den Haag. Na overleg met KVGO (en het voormalige CMBO) is besloten het event dit jaar online uit te voeren. Leuk? Nee, dat niet, het succes van afgelopen jaar was voor alle betrokkenen juist de opstap naar een nog grootschaliger event. Het loopt gewoon even anders.
Lees verder...
Positieve initiatieven zorgen voor goede sfeer
BRANCHE – De redactie krijgt talloze e-mails en nieuwsbrieven binnen van bedrijven die inspelen op de huidige situatie. Je ziet tal van variaties op bestaande producten, met natuurlijk alle mogelijke adviezen om verspreiding van het coronavirus door de mens zoveel mogelijk tegen te gaan. Het zorgt vooral voor een goede sfeer binnen bedrijven, ook daar waar de reguliere omzet al dan niet fors achterblijft.
Premium...
Analyse CBS is lastig te vergelijken reeks cijfers
FINANCIEEL – Het boekje ‘Grafimedia in cijfers 2019’, welke door GOC in opdracht van A&O Fonds Grafimediabranche jaarlijks wordt gemaakt, baseert de financiële gegevens van de branche op cijfers die worden aangeleverd door het CBS. die op hun beurt weer worden verkregen door de Kamers van Koophandel, de Belastingdienst en door eigen CBS-enquêtes.
Premium...
Debat over online businessmodellen in print
EVENEMENT – Printmedianieuws is samen met blokboek.com mediapartner voor het Prindustry Connect Event op 19 september dit jaar in de Evenementenhal in Gorinchem. Peter Luit zal het debat leiden tussen Prindustry directeur Ramon van Wingerden en Simian directeur Wouter Haan over de keuze tussen al-dan-niet het reseller model.
Lees verder...
Telegraaf en AD online vaker groter dan in print
BRANCHE – Piet Bakker doet regelmatig onderzoek naar het bereik van kranten en tijdschriften. Afgelopen maand nam hij het bereik van met name de vier grote online nieuwstitels NOS, nu.nl, Telegraaf en AD onder de loep. Zijn bevindingen op een rij, aangevuld met de vergelijkingen ten opzichte van print.
Premium...
Kansenoverzicht om te starten met Online Print
OPINIE – Online Print heeft verschillende gezichten. Eén blauwdruk die je ‘zomaar’ voor elk printmedia bedrijf zou kunnen gaan toepassen, bestaat er eigenlijk niet. Er zijn een aantal belangrijke zaken waar bedrijven rekening mee zouden moeten houden alvorens het speelveld van Online Print te betreden.
Premium...
Hoe maken online print bedrijven reclame?
TOELEVERANCIERS – In een nieuwe serie nemen we de reclame en online marketing activiteiten van een aantal online print bedrijven onder de loep. Hoe liggen de verhoudingen tussen reclame in print, radio/tv en online? Waar wordt het succes geboekt?
Premium...
Reacties