PARTNERBIJDRAGE - #BOPE staat voor het Benelux Online Print Event, een bekende VIGC-titel die zeker gezien mag worden als één van de standaarden op het gebied van 'up-to-date' informatie over alle online ontwikkelingen in print.
• Leestijd ca. 6 minuten
De titel is zes jaar geleden ontstaan uit een regionaal gesubsidieerd project W2P.pro. Op dat moment was web-to-print al bekend, omdat enkele grote spelers zich met open print webshops op de markt richtten. Vistaprint was de belangrijkste speler. Gesloten (meestal B2B) webwinkels waren in opkomst.
Historie
Als innovatiecentrum zag VIGC dat slechts enkele grote en veelal internationale spelers zich bezighielden met deze - op dat moment - zeer interessante maar grotendeels onontgonnen nichemarkt. VIGC geloofde dat met de opkomst van smartphones, tablets en eigenlijk de hele digitalisering (millennials), meer innovatie en creativiteit uit de grafische industrie nodig was om een belangrijkere rol te spelen bij de verkoop van printproducten via het internet, en om de web-to-print markten te verbreden. Een regionaal perspectief kon zeker kansen bieden.
Tussen 2015 en 2017 organiseerde VIGC 6 kleinere web-to-print evenementen in heel België, met telkens 50 tot 100 deelnemers. Ze konden over dit onderwerp in gesprek gaan met eersteklas sprekers uit de industrie in heel Europa. Na afloop van het gesubsidieerde project was het duidelijk dat dit onderwerp blijvende aandacht verdiende. Het Benelux Online Print Event (BOPE) was geboren!
Doel van #BOPE
Met het Benelux Online Print Event heeft VIGC haar werkgebied uitgebreid van België naar Nederland, Luxemburg (Benelux-markt) en heel Europa. Omdat er in Europa veel verschillende talen worden gesproken, werd al snel duidelijk dat we BOPE als een Engels gesproken evenement op de markt moeten brengen.
VIGC-directeur Jos Steutelings: "Dit jaar is het evenement onze derde grote editie. We hebben de 2020-editie moeten overslaan vanwege bekende redenen. In 2018 en 2019 hadden we succesvolle evenementen in Brussel (Atomium, Belgisch Nationaal Monument) en Antwerpen (Antwerpse ZOO) met 150 deelnemers uit heel Europa. Het doel is: om printprofessionals te inspireren! Om te wijzen op meer voor de hand liggende en ook minder voor de hand liggende Online Print gerelateerde technologieën, innovaties en business cases. We willen inspiratie en kennis delen over Online Print producten en diensten. Hoe kunnen we profiteren van de digitalisering bij onze klanten? Hoe kunnen we bedreigingen omzetten in kansen? We willen brede en inspirerende verhalen brengen, over allerlei grenzen heen kijken en wijzen op de mogelijkheden van Online Print. Dat is een van de redenen waarom we web-to-print hebben omgedoopt tot Online Print."
#BOPE21 - de FLEX-editie
De tweede week van februari 2021 organiseert VIGC een virtueel evenement dat het BOPE Flex evenement wordt genoemd, omdat deelnemers kunnen kiezen uit diverse 'tijdsblokken' verdeeld over drie dagen! 8 internationale sprekers uit België, Nederland en Duitsland worden door een professionele videocrew gemonteerd tot complete online sessies. Om alles beheersbaar te maken voor de aanwezigen, worden steeds 3 shows van elk ongeveer 1,5 uur samengesteld.
Strakke regie en vlotte montage op basis van waardevolle nationale en internationale content op 9, 10 en 11 februari vanaf 09:00 uur.
Alle ingrediënten zullen beschikbaar zijn om het jaar in een positieve sfeer te starten via het Benelux Online Print Event. Het thema van dit jaar is: The Online Print Generation, en is niet alleen een verwijzing naar de nieuwe generatie grafische ondernemers die zich duidelijk hebben aangemeld bij Online Print, maar ook naar de versnelde adoptie van e-commerce door de coronacrisis onder eindgebruikers.
De #BOPE 2021 line-up
Bij elk evenement denkt VIGC ook out of the box. Daarom wordt altijd minstens één spreker van buiten de branche uitgenodigd. Dit jaar een keynote van China-kenner Pascal Coppens. Hij is auteur van het boek 'China's New Normal'. Zijn keynote zal duidelijke inzichten bieden over het moderne, innovatieve China van vandaag. Terwijl de westerse wereld een 'nieuw normaal' ontdekt, is China's New Normal sinds 2013 in beweging, klaar om tegen 2030 de wereldleider op het gebied van innovatie te worden. Deze eye-opening keynote over China is een inspiratiebron voor iedereen die zich bezighoudt met 'ontwrichting en de toekomst'.
Maar natuurlijk zal onze primaire focus liggen op de grafische industrie!
Bernd Zipper
De bekende Duitse industrie-expert Bernd Zipper zal het hebben over het feit dat alles versnelt: tijd, internet, handel, pandemieën - welke impact heeft corona op de online grafische industrie? Welke trends versnellen? Welke vertragen? Bernd Zipper en zijn team hebben hierover nagedacht en zullen hun visie presenteren op BOPE FLEX. En zoals altijd is Zipper storend, humoristisch, trendbepalend en dit keer virtueel aan de zijde van de BOPE21 deelnemers.
Nico Potvin - CHILI publish
Het Belgische KAN Design & Brand management bestaat al 30 jaar en bedient een grote verscheidenheid aan B2B bedrijven en merken met merkmanagement, ontwikkeling en marketingoplossingen. 7 jaar na de implementatie van een online editor (CHILI publisher) ontwikkelt het bedrijf gemiddeld +25.000 documenten per jaar met de online editor via hun Kadanza platform. 7 mensen op 20 medewerkers in totaal werken full-time met de online editor. Nico Potvin, partner bij KAN Design, zal het hebben over Digitale merktransformatie door middel van smart templating. Potvin stelt: "Merken gaan allemaal over innovatie en consistentie. Een succesvol bedrijf is dat ook. De integratie van een redacteur als CHILI-uitgever heeft ons echt nieuwe mogelijkheden geboden. En markten. Ons team is gegroeid, we hebben een kantoor geopend in New York, een partnerschap in Zürich en blijven nieuwe oplossingen ontwikkelen om onze klanten te helpen met hun merkmanagement".
Haico Meijerink - Drukwerkdeal.nl
Haico Meijerink van het wereldwijd actieve Cimpress is CEO van Drukwerkdeal.nl (Nederland) en Printdeal.be (België). Vijfentwintig jaar geleden kreeg het bedrijf, dat we nu Cimpress noemen, zijn start in de extra slaapkamer van een Parijs appartement. Vandaag de dag omvat Cimpress meer dan een dozijn bedrijven en is het bedrijf actief in meer dan twintig landen. Cimpress maakt het gemakkelijk en betaalbaar voor klanten om zich in fysieke vorm te uiten - voor hun klanten, organisatie of geliefden. Cimpress combineert de individuele personalisatie die klanten wensen met de tastbare impact van fysieke producten. Ze investeert in en bouwt klantgerichte, ondernemende, massapersonalisatiebedrijven voor de lange termijn, die ze op een decentrale, autonome manier willen managen. Haico zal er over praten: De wereld van print uit je zak, online print is de groeimotor voor print.
Peter Vanhove - INNI Group
De Belgische INNI Group bestaat al meer dan 130 jaar en heeft 135 medewerkers in dienst. Het is een veelzijdig bedrijf met een focus op print, ticketing, security print, data en publishing. Peter Vanhove vertegenwoordigt de Data Business Unit van INNI Group die gespecialiseerd is in gesloten (B2B) web-to-print oplossingen en Marketing Automation. Als strategieconsultant leidt Peter het INNI Okapi project. Hij zal het verhaal delen van een traditionele Belgische drukker die gebruik maakt van een gesloten online printplatform op basis van geavanceerde automatisering om zich te richten op bestaande en nieuwe markten.
Philip Rooke - De Spreadgroup
De Spreadgroup is opgericht in Duitsland en gaat over het versterken van de zelfexpressie. Het is een verzameling van digitale merken die klanten en bedrijven in staat stellen zich te uiten met print-on-demand producten die ze kunnen gebruiken en dragen. Ze zijn de wereldleider op het gebied van on-demand printen van kleding en accessoires. De Spread Group is de thuisbasis van meerdere wereldwijde merken, heeft fabrieken en kantoren over de hele wereld en heeft meer dan 900 mensen in dienst uit meer dan 40 landen met een jaarlijkse omzet van meer dan €130 miljoen. We zijn er in geslaagd om niemand minder dan CEO Philip Rooke te overtuigen, die het bedrijf van een startende onderneming naar een zeer winstgevende onderneming bracht, om te praten over de evolutie en toekomstige trends van print-on-demand in de textielsector.
Oliver Kray - MyPostcard.com
De toepassing van print biedt vele mogelijkheden. Alles is tegenwoordig digitaal. Aan de andere kant zie je een toenemende behoefte aan echt contact en tactiliteit. Zelfs Millennials verlangen naar authenticiteit. Oprichter en CEO van MyPostcard.com Oliver Kray groeide op in Berlijn (Duitsland), omringd door graffiti, kunstenaars en een levendige gemeenschap van creatieven in het algemeen. Als tech-ondernemer begon hij zijn huidige bedrijf MyPostcard.com, waar hij zijn interesses in design en business kon verbinden en de virtuele en de echte wereld kon combineren. Een fysiek product, gecreëerd in een virtuele sfeer - toegankelijk voor iedereen, overal en altijd. Een manier om mensen over de hele wereld te laten genieten en - het allerbelangrijkste - hen de kans te geven om een echte verbinding te maken in een moderne wereld, waardoor iedereen zich meer onthecht lijkt te voelen dan ooit tevoren. Hoe kun je digitale apparaten en content verbinden met printproducten? Wat bepaalt het succes van zijn idee? Wat zijn de geleerde lessen? Oliver zal zijn opmerkelijke verhaal delen door ons alles te vertellen over de toepassing van print door middel van gepersonaliseerde ansichtkaarten.
Johan Steylaerts - HP Indigo
Het is niet nodig om HP Indigo te introduceren. Ze zijn al jaren een gewaardeerde strategische partner van VIGC. Johan Steylaerts van de Belgische kantoren heeft 30 jaar ervaring in LFP-markten en sinds 2017 als accountmanager bij HP Indigo. Hij is echt een goede verteller die complexe zaken op een eenvoudige manier kan uitleggen. Johan heeft meermaals bewezen dat hij op een onafhankelijke en professionele manier een neutraal verhaal kan brengen op basis van de kennis en inzichten van HP en zijn ervaring. Hij zal een inspirerend verhaal vertellen over eCommerce & Automation.
Internationaal
De inhoud die BOPE FLEX zal brengen op het virtuele podium is in het Engels en dus de moeite waard om te delen met de wereldwijde printcommunity. Dat is de reden waarom VIGC verschillende printliefhebbers over de hele wereld heeft gevraagd om BOPE FLEX te promoten. VIGC wil u graag inspireren en hoopt u in februari digitaal te ontmoeten!
Bron: VIGC, bewerkt door de redactie.
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.