PARTNER BIJDRAGE – GrafiStore uit Almelo is een bekende speler op het snijvlak van automatisering en proces optimalisatie binnen grafische creatie- en productieprocessen. Eén van de recent afgeronde projecten vond plaats bij BDU Print voor onder andere de krantentitel Tubantia.
Lees verder...
Meeste dagbladen vandaag niet in print verschenen
BEDRIJVEN – Het mag uniek genoemd worden dat in vrijwel geheel Nederland geen enkele krant in print is verschenen. De uitgevers gaven massaal gratis toegang tot de web edities.
Lees verder...
Einde Metro betekent einde gratis dagbladen
BEDRIJVEN – Uitgever Mediahuis heeft besloten te stoppen met de printeditie van Metro. De krant is hard getroffen door het coronavirus. Adverteerders bleven massaal weg, dus daarmee de geldbron die de productie en distributie van de krant mogelijk moest maken. Het einde van Metro betekent het einde van ‘gratis’ in de gedrukte dagblad wereld.
Premium...
DPG Media en Mediahuis: eventueel noodscenario’s
BRANCHE – Nieuws, reclame, adverteerders, uitgevers, producenten. De hele keten heeft te maken met de gevolgen van het coronavirus. De krantenuitgevers DPG Media en Mediahuis blijven hun papieren edities uitgeven, echter met doorgaans minder pagina’s per titel.
Premium...
4 Amerikaanse kranten op maandag niet meer in print
BUITENLAND – De Amerikaanse titels The Press Herald, Lewiston Sun Journal, Morning Sentinel en Kennebec Journal zullen vanaf 2 maart alleen nog digitaal verschijnen. De krantenuitgever. CEO Lisa DeSisto maakte afgelopen week het ingrijpende besluit bekend.
Premium...
Belgische kranten spelen in op nadelen social media
BRANCHE – De kranten van onze Vlaamse zuiderburen bereiken ruim 4 miljoen lezers, 15% meer dan het jaar daarvoor. Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) deed onderzoek naar het leesgedrag van 10.000 Belgen. Inspelen op de nadelen van social media als nieuwsbron lijkt een succesvolle strategie.
Premium...
Kort nieuws o.a. EFI, Navigator, Zolemba, Roularta
KORT NIEUWS – Leestijd papieren kranten stabiel. Navigator verhoogt papierprijzen. Roularta investeert in lokaal digitaal. Zolemba sterk in etiketten. Ook deze week weer voor u gelezen, feiten, aankondigingen, evenementen en kort bedrijfsnieuws. Prettig weekend.
Premium...
Kort nieuws o.a. CAO’s, Vistaprint, Prindustry
KORT NIEUWS – FNV haalt eigen landelijke norm loonsverhogingen niet. Kranten verbeteren winst door kostenbesparingen. Koninklijke Em. de Jong doet overname in Duitsland. CMBO verandert opzet jaarlijkse ‘expert meeting’ over standaarden. De wekelijkse rubriek, met daarin de selectie van de voor u gelezen actualiteiten uit de branche.
Premium...
Kort nieuws o.a. papiermarkt, Quark, kranten, FNV
KORT NIEUWS – Ook deze week lazen wij voor u het nieuws, persberichten en aankondigingen en goten het geheel op onze eigenwijze manier in deze wekelijkse rubriek. Met onder andere: Quark probeert nog altijd de concurrentie aan te gaan met Adobe. Actuele krantencijfers van Piet Bakker. Ontwikkelingen in de papier- en inktmarkt. KVGO met voorjaarsevent en nieuw ‘jasje’ voor verenigingsmagazine.
Premium...
Kort nieuws o.a. boeken, folders, recycling, wet AVG
KORT NIEUWS – Goede resultaten boeken. Kranten houden stand met print. VIGC over recycling papier in een circulaire economie, CMBO en FESPA Nederland adviseren over AVG wetgeving. Kalenderwedstrijd 2018 ‘achter de rug’. Onze wekelijkse interpretatie van nieuwsfeiten, persberichten, branche nieuws, evenementen en aankondigingen. In één long-read van 5 minuten volledig op de hoogte.
Premium...
Stilte rondom capaciteit krantendrukkend Nederland
OPINIE – Het FD publiceerde afgelopen zaterdag een uitgebreide analyse over het afgelopen zeer turbulente jaar van TMG, met als ‘slotact’ de exit van de Amsterdams beurs afgelopen woensdag. Het artikel – hoe lezenswaardig het ook was – ging niet in op reorganisaties en nieuwe richtingen, laat staan dat de drukkerij capaciteit ter sprake kwam.
Premium...
FD zegt dat kranten rommelen met hun online cijfers
BRANCHE – Decennia lang waren de cijfers van kranten gebaseerd op de printoplage en daarbinnen opgesplitst in abonnementen en losse verkopen. De talrijke online businessmodellen verdeeld over alle titels maken de cijfers inmiddels vrijwel ondoorzichtig.
Premium...
Kort nieuws o.a. Reclamefolders, Heidelberg en Agfa
KORT NIEUWS – ANWB stopt met twee tijdschriften. Impact staking bij Corelio Printing in België. De Top-10 reclamefolders. New York Times groeit fors in digitaal bereik. Cijfers Heidelberg en Agfa. Onze wekelijkse selectie van actualiteiten, kort nieuws en verwijzingen.
Lees verder...
Piet Bakker over de generatie ‘alles’
OPINIE – Piet Bakker publiceerde recent een lezenswaardige ‘longread’ over de opkomst van de generatie ‘alles’ met daarbinnen de voorspellingen rondom het afscheid van de oude media. Wij vatten zijn conclusies rondom printmedia samen in een ‘shortread’.
Premium...
Kranten minder afhankelijk van advertenties
Krantendeskundige Piet Bakker tekende onlangs een ‘kentering’ op in het krantenlandschap. Ondanks dalende oplage- en inkomstencijfers blijken kranten zich steeds beter te kunnen ontdoen van de (te grote) afhankelijkheid van adverteerders.
Premium...
Hoe verkoop ik een drukorder van een krant?
Hoe is het gesteld met het commerciële vermogen van Nederlandse krantendrukkers? We nemen de proef op de som aan de hand van een concreet voorbeeld. Mijn oordeel is niet positief. Er valt nog veel te leren, zo blijkt.
Premium...
Weekendopinie: iPad 5 jaar ‘concurrent van papier’?
‘De iPad als concurrent van papier’, dat was de strekking van een uitspraak van Cees Verweij een jaar na zijn aantreden als KVGO voorzitter in 2010. Hoe staat de iPad er nu voor en wat is er terecht gekomen van die vermeende concurrentie?
Premium...
De mythe van de weerloze krantenuitgever
Als ze het hebben over dalende oplagen, wijzen krantenuitgevers altijd met de beschuldigende vinger naar internet. Iets meer zelfreflectie is op zijn plaats.
Premium...
België: 200 miljoen euro subsidie voor dagbladen en tijdschriften
De Belgische federale overheid subsidieert de gedrukte pers: de Belgische post (Bpost) ontvangt elk jaar 200 miljoen euro voor het verspreiden van dagbladen en tijdschriften. Dat is 140 euro subsidie per krantenabonnement. Hoe zit dat eigenlijk?
Premium...
De krant innoveert in digitaal – kijk naar 33 jaar geleden ;-)
Soms kom je op YouTube ‘oud’ materiaal tegen, wat de moeite van het delen waard is. Onderstaand filmpje laat het begin van de digitalisering van kranten zien. Let vooral op wat er over ‘verdienmodellen’ wordt gezegd. Ziet u de verschillen met de huidige tijd? U mag het zeggen. Reacties van harte welkom!
Lees verder...

Reacties