BEDRIJVEN – Mediapartner INKISH.tv had het afgelopen week druk in Brussel tijdens de Labelexpo. Talloze toeleveranciers verschenen voor de camera om hun innovaties onder de aandacht te brengen. Morten Reitoft sprak met Marco Oude Nijeweme, ICT Manager bij Eshuis.
Lees verder...
Kurz ambitieus in segment ‘digital embellishment’
PRODUCTIE INNOVATIE – KURZ is een toonaangevende onderneming in de zogenaamde ’thin-film’ technologie. Het bedrijf heeft wereldwijd 5500 werknemers in dienst, verspreid over 30 vestigingen. Op Labelexpo toonden zij hun ambities o het gebied van ‘digital embellishment’.
Premium...
Hybride labelpersen: beste van beide werelden?
PRODUCTIE INNOVATIE – Digitaal staat volgende week volop in de schijnwerpers tijdens Labelexpo 2023. Aanbieders van flexo gebaseerde analoge oplossingen lijken zich nog niet zo heel druk te maken over de opmars van digitaal. Of maken zij zich op voor een reeks hybride oplossingen, die het beste bieden van beide werelden?
Premium...
Magazines in print blijven belangrijke inkomensbron
BRANCHE – De rol van print voor magazines blijft volgens de onderzoekers van FIPP belangrijk in de crossmediale mix om relevante content te leveren aan consumenten. FIPP stelt dat print een belangrijke inkomensbron zal blijven.
Premium...
Heidelberg na jaarverslag: Verpakkingen en digitaal
FINANCIEEL – Heidelberg presenteerde deze week haar jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2022-2023. Het bedrijf realiseerde een omzet van €2,435 miljard, vergeleken met €2,183 miljard in het voorgaande jaar. CEO Dr. Ludwin Monz verklaarde dat de focus voor de toekomst gericht zal zijn op verpakkingen en digitaal.
Premium...
Grote verschillen in rapporten groei ‘digital print’
OPINIE – De marktonderzoeken rondom ‘digital print ‘rollen bijna over elkaar heen. De redactie onderzocht of de conclusies van deze rapporten enigszins overeenkomen.
Premium...
Veel belangstelling voor de open dag bij Eshuis BV
BEDRIJVEN – Het was een uitstekend initiatief van het in Dalfsen, Overijssel gevestigde grafisch bedrijf Eshuis BV om op de overgang van de zomer naar de herfst een open dag te organiseren. Op 10 september stonden de deuren open, ook onze redactie ging op bezoek.
Premium...
Smithers: ‘Sterke groei verpakkingen richting 2027’
BRANCHE – Onderzoeksbureau Smithers voorspeelt dat de markt voor zowel verpakkingen als labels richting 2027 sterk zal blijven groeien onder invloed van vooral ‘digitale productie workflows’. Een samenvatting van het rapport ‘The Future of Package Printing to 2027’.
Premium...
Accu-Label: bijna 50% van de productie via digitaal
PRODUCTIE INNOVATIE – Vorig voorjaar sprak de redactie met ‘flexo ambassadeur’ Wim Buyle, vicevoorzitter van EFTA in de Benelux. Buyle zei toen dat het aandeel digitaal nog slechts 2% is binnen de productie van labels/etiketten. Dat lijkt te gaan veranderen. Een voorbeeld case vanuit de Verenigde Staten.
Premium...
CFO: ‘2021 voortreffelijk jaar voor Mediahuis’
FINANCIEEL – In 2021 werd een totale omzet gerealiseerd van €1131 miljoen en het operationele resultaat steeg van €122 miljoen in 2020 naar €166 miljoen het afgelopen jaar. Het netto resultaat van de groep bedroeg €117. Eind 2021 was het bedrijf schuldenvrij. CFO De Beukelaar sprak van een voortreffelijk jaar.
Premium...
Gezondheidsbladen doen het goed in coronatijd
BRANCHE – De laatste NOM Print& Doelgroep Monitor laat zien dat vooral gezondheidsbladen beter scoorden in het afgelopen jaar vanwege de gevolgen van corona. Daardoor zijn met name oplagen en bereik van print gelijk gebleven.
Premium...
Contiweb versterkt positie op inkjetmarkt
TOELEVERANCIERS – Contiweb in Boxmeer is vooral bekend van bijvoorbeeld de grote rollenwisselaars/rewinders en drogers. Deze zijn vooral terug te vinden in grote heatset en rotatieofsset omgevingen. Met de ontwikkelingen op het gebied van rotatie inkjet, wil Contiweb ook daar haar positie verstevigen. In gesprek met CEO Rutger Jansen en marketing manager Erik Andriessen.
Premium...
Marco Boer: “Print kan zelf ook disruptie realiseren.”
MENSEN – Online in gesprek met Marco Boer van IT Strategies uit Hingham, Massachusetts. Hij leeft sinds zijn 12e in de Verenigde Staten en spreekt nog prima zijn moedertaal Nederlands. Binnen zijn bedrijf adviseert hij vooral de aanbieders van digitale high-end printsystemen. Hij weet alles van de onderliggende technologie rondom printkoppen, transportsystemen en vooral de toekomst van print in welke vorm dan ook. Hij deelde onderstaande visie.
Premium...
Matige samenwerking mediabedrijven in NLProfiel
BRANCHE – De tijd dat krantenbedrijven adverteerders exclusief overtuigden van de kracht van print, ligt inmiddels achter ons. De strijd met Google en Facebook gaat vooral om de online belangen. Maar de samenwerking tussen diverse concurrerende uitgevers onder de naam NLProfiel komt nauwelijks van de grond.
Premium...
Komende weken spannend voor drupa-organisatie
EVENEMENT – Het was te verwachten dat heroverwegingen rondom drupa 2021 invloed zouden gaan krijgen op de omvang van het evenement april volgend jaar. Xerox en Bobst zijn de eerste exposanten die hun reservering hebben geannuleerd. Kleinere partijen hebben nog voldoende tijd om hun deelname te heroverwegen. Grotere partijen maken hun keuze in de komende weken.
Premium...
Heidelberg 343 miljoen euro verlies in boekjaar 2019
FINANCIEEL – Terwijl het ‘corona effect’ slechts voor het eerste kwartaal van dit jaar zijn invloed had op de cijfers het gebroken boekjaar van 2019, zijn de vooruitzichten voor dit jaar evenmin vrolijk te noemen.
Premium...
De grafisch ontwerper in het internettijdperk
BEDRIJVEN – Grafisch ontwerpen is in de eenentwintigste eeuw nauw verbonden met allerlei complexe technologieën. Toch is de basis van ieder project nog vaak een schets op bijvoorbeeld een bierviltje. Wat betekenen al die ontwikkelingen voor de dagelijkse werkzaamheden van de ontwerper? Een goede vraag voor Niels Biersteker van Designink.
Premium...
Digitale lezerskring dagbladen steeds groter
BRANCHE – Erik Grimm van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia tekende de onderzoeksresultaten op van de laatste cijfers van de NOM Mediamerken 2019-1. Digitaal groeit gestaag door ten opzichte van print. Maar print groeit ook. Printmedianieuws zette de belangrijkste conclusies op een rij voor digitaal en print.
Premium...
Smithers Pira kijkt 5 jaar vooruit in offset en digitaal
BRANCHE – Smithers Pira is een bekend onderzoeksbureau in de internationale printmedia segmenten. In hun laatste rapport kijken zij 5 jaar vooruit en doen de volgende voorspellingen.
Premium...
Volledig geautomatiseerde drukfabriek utopie?
OPINIE – Is een volledig geautomatiseerde drukfabriek zonder ingrijpen van menselijk handelen echt mogelijk, of is het een utopie ondanks alle technologie die de branche tot haar beschikking heeft?
Premium...

Reacties