BEDRIJVEN – Geostick in Uithoorn breidt haar hybride mogelijkheden fors uit met een tweede investering in apparatuur van Bobst. Twee jaar geleden investeerde het bedrijf in de Digital Master 340 van Bobst, nu staat voor het einde van het jaar de Digital Master 510 gepland.
Premium...
‘Bigg Tech muss weg’: traditionele media verdwijnen
OPINIE – De Duitse mediawetenschapper Martin Andree zegt in zijn boek ‘Big Tech muss weg’ dat straks de traditionele media niet meer zullen bestaan. Dat was vanochtend in de grote regionale- en landelijke nieuwsbladen een twee pagina’s groot artikel waard. Een analyse van zijn beweringen.
Premium...
Moeizame vergelijkingen tussen print en digitaal
OPINIE – Jérémy Tawedian, onderzoeksassistent bij Intergraf, is de samensteller van een academisch en daardoor vaak lastig leesbaar onderzoek rondom een aantal aspecten van de verschillen tussen print en online. Centraal daarin staan duurzaamheid, leeskwaliteit, marketing en maatschappelijke digitale verdeeldheid. Deel 1.
Premium...
‘Koenig & Bauer houdt adem in voor Drupa’
FINANCIEEL – Het komt niet vaak meer voor dat toeleveranciers zeggen ‘afhankelijk’ te zijn van grote internationale vakbeurzen. Toch publiceerde het Britse vakmedium Print Business vorige week bovenstaande kop in aanloop naar de volgende week startende drupa vakbeurs in Düsseldorf. Een analyse van de situatie bij Koenig & Bauer.
Premium...
Direct mail: sterke aantrekkingskracht in print
OPINIE – Tijdens de corona-pandemie leek het er even op of ‘alles’ wat met print of fysieke bijeenkomst te maken had, zou verdwijnen naar online. Het bleek een korte termijn reactie te zijn op een – achteraf bezien – redelijk korte verstorende periode in het menselijk leven. Direct Mail komt sterker terug dan ooit en is een duidelijk voorbeeld van de vitaliteit van het medium print.
Premium...
Veranderingen in het bedrukken van verpakkingen (2)
EVENEMENT – De Innoform expert meeting van eind november jl. benadrukte belangrijke veranderingen in het bedrukken van verpakkingen. Hoe verandert het drukken van verpakkingen, gedreven door de steeds snellere digitalisering van de gehele waardeketen? Deel 2 geschreven door Dieter Finna van pack•consult (*).
Premium...
Veranderingen in het bedrukken van verpakkingen (1)
EVENEMENT – De Innoform expert meeting van eind november jl. benadrukte belangrijke veranderingen in het bedrukken van verpakkingen. Hoe verandert het drukken van verpakkingen, gedreven door de steeds snellere digitalisering van de gehele waardeketen? Deel 1 geschreven door Dieter Finna van pack•consult (*).
Premium...
Inkjet zet door, maar toner nog lang niet verdwenen
OPINIE – In de jaarlijkse analyse rondom high-end production print heeft inkjet in 2023 wel de meeste aandacht getrokken in zowel technologische ontwikkelingen, de markt, de applicaties en de afnemers van high-end systemen. De conclusies.
Premium...
Heidelberg met twee nieuwe Versafire varianten
TOELEVERANCIERS – Het is bekend dat de Heidelberg Versafire machines zijn gebaseerd op de Ricoh Pro technologie. De 7200/9200 werden onlangs vervangen door de 7500/9500. Heidelberg besloot die ontwikkeling te volgen in de opvolgers van de Versafire EP en EV.
Premium...
Interview met Marco Oude Nijeweme van Eshuis
BEDRIJVEN – Mediapartner INKISH.tv had het afgelopen week druk in Brussel tijdens de Labelexpo. Talloze toeleveranciers verschenen voor de camera om hun innovaties onder de aandacht te brengen. Morten Reitoft sprak met Marco Oude Nijeweme, ICT Manager bij Eshuis.
Lees verder...
Kurz ambitieus in segment ‘digital embellishment’
PRODUCTIE INNOVATIE – KURZ is een toonaangevende onderneming in de zogenaamde ’thin-film’ technologie. Het bedrijf heeft wereldwijd 5500 werknemers in dienst, verspreid over 30 vestigingen. Op Labelexpo toonden zij hun ambities o het gebied van ‘digital embellishment’.
Premium...
Hybride labelpersen: beste van beide werelden?
PRODUCTIE INNOVATIE – Digitaal staat volgende week volop in de schijnwerpers tijdens Labelexpo 2023. Aanbieders van flexo gebaseerde analoge oplossingen lijken zich nog niet zo heel druk te maken over de opmars van digitaal. Of maken zij zich op voor een reeks hybride oplossingen, die het beste bieden van beide werelden?
Premium...
Magazines in print blijven belangrijke inkomensbron
BRANCHE – De rol van print voor magazines blijft volgens de onderzoekers van FIPP belangrijk in de crossmediale mix om relevante content te leveren aan consumenten. FIPP stelt dat print een belangrijke inkomensbron zal blijven.
Premium...
Heidelberg na jaarverslag: Verpakkingen en digitaal
FINANCIEEL – Heidelberg presenteerde deze week haar jaarcijfers van het gebroken boekjaar 2022-2023. Het bedrijf realiseerde een omzet van €2,435 miljard, vergeleken met €2,183 miljard in het voorgaande jaar. CEO Dr. Ludwin Monz verklaarde dat de focus voor de toekomst gericht zal zijn op verpakkingen en digitaal.
Premium...
Grote verschillen in rapporten groei ‘digital print’
OPINIE – De marktonderzoeken rondom ‘digital print ‘rollen bijna over elkaar heen. De redactie onderzocht of de conclusies van deze rapporten enigszins overeenkomen.
Premium...
Veel belangstelling voor de open dag bij Eshuis BV
BEDRIJVEN – Het was een uitstekend initiatief van het in Dalfsen, Overijssel gevestigde grafisch bedrijf Eshuis BV om op de overgang van de zomer naar de herfst een open dag te organiseren. Op 10 september stonden de deuren open, ook onze redactie ging op bezoek.
Premium...
Smithers: ‘Sterke groei verpakkingen richting 2027’
BRANCHE – Onderzoeksbureau Smithers voorspeelt dat de markt voor zowel verpakkingen als labels richting 2027 sterk zal blijven groeien onder invloed van vooral ‘digitale productie workflows’. Een samenvatting van het rapport ‘The Future of Package Printing to 2027’.
Premium...
Accu-Label: bijna 50% van de productie via digitaal
PRODUCTIE INNOVATIE – Vorig voorjaar sprak de redactie met ‘flexo ambassadeur’ Wim Buyle, vicevoorzitter van EFTA in de Benelux. Buyle zei toen dat het aandeel digitaal nog slechts 2% is binnen de productie van labels/etiketten. Dat lijkt te gaan veranderen. Een voorbeeld case vanuit de Verenigde Staten.
Premium...
CFO: ‘2021 voortreffelijk jaar voor Mediahuis’
FINANCIEEL – In 2021 werd een totale omzet gerealiseerd van €1131 miljoen en het operationele resultaat steeg van €122 miljoen in 2020 naar €166 miljoen het afgelopen jaar. Het netto resultaat van de groep bedroeg €117. Eind 2021 was het bedrijf schuldenvrij. CFO De Beukelaar sprak van een voortreffelijk jaar.
Premium...
Gezondheidsbladen doen het goed in coronatijd
BRANCHE – De laatste NOM Print& Doelgroep Monitor laat zien dat vooral gezondheidsbladen beter scoorden in het afgelopen jaar vanwege de gevolgen van corona. Daardoor zijn met name oplagen en bereik van print gelijk gebleven.
Premium...
Reacties