OPINIE – De Duitse mediawetenschapper Martin Andree zegt in zijn boek ‘Big Tech muss weg’ dat straks de traditionele media niet meer zullen bestaan. Dat was vanochtend in de grote regionale- en landelijke nieuwsbladen een twee pagina’s groot artikel waard. Een analyse van zijn beweringen.
Premium...
“Zelfstandig Crown Van Gelder relatief kwetsbaar.”
BEDRIJVEN – Dat zei directeur Miklas Dronkers vandaag in het NRC naar aanleiding van het eerder deze week aangevraagd faillissement. De papiermachines bleken al een paar weken stil te hebben gestaan. Twijfels over de timing van dit faillissement na een positief bedrijfsresultaat over 2022?
Premium...
Einde naam NRC Handelsblad, avondeditie verdwijnt
BEDRIJVEN – Uitgever Mediahuis heeft besloten om per 25 april te stoppen met de avondeditie van dagblad NRC. Daarmee verdwijnt de naam NRC Handelsblad. De uitgever gaf aan dat de distributiekosten voor de titel te hoog zouden zijn.
Premium...
Han-Menno Depeweg (Mediahuis) wil af van papier
BEDRIJVEN – Of de houding van de Chief Digital Officer bij NRC Media representatief is voor de gehele visie op papier bij ‘krantenuitgever’ Mediahuis, mag zeker betwijfeld worden. Maar Depeweg gooit met deze stelling in ieder geval een steen in de vijver tijdens het komende uitgeefcongres ‘inctspiratie’ van INCT.
Premium...
NRC voldoende digitaal onderlegd: einde Blendle
BEDRIJVEN – NRC heeft zich in de afgelopen jaren ruim voldoende ontwikkeld op het digitale traject om afscheid te kunnen nemen van Blendle. Per 1 april stopt de uitgever met de digitale knipseldienst. De voor de hand liggende argumenten. En de papieren oplage groeit weer.
Premium...
Betaalmuren en de gevolgen voor print
Menig uitgever worstelt er al jaren mee: ‘Online wel of niet laten betalen?’ Er zijn voldoende businessmodellen en NRC maakte deze week een keuze waarbij print op den duur zal verdwijnen. Wanneer gebeurt dat?
Premium...
‘Abonnees moeten NRC Handelsblad kopen’
De voorgenomen verkoop van NRC Media door eigenaar Egeria zorgt voor flink wat onrust. Een kleine groep sympathisanten stelt voor dat de lezers de uitgeverij kopen. ‘Dan kan de winst naar betere journalistiek.’ Gaat dat lukken? En waarom niet proberen samen te werken met een krantendrukkerij?
Lees verder...
Misleidende anti-print-campagne in NRC
Een printmedium dat zichzelf laat plagen door het publiceren van een anti-print campagne moet zich wel erg vergissen, of zeker weten dat het met dat medium is gedaan. Wie publiceerde de advertentie en wie waren de bedenkers van de inhoud?
Lees verder...
Opkomst digitale abonnementen kan afname printedities nog niet goedmaken
Wat is er toch aan de hand in de krantenwereld? Het tij lijkt maar niet gekeerd te kunnen worden richting digitaal om de afname van betalende printabonnees te compenseren. Of is er meer aan de hand?
Premium...
Vandaag geurstrip ‘Bleu de Chanel’ in nrc•next
Adverteren in print kan al langer met geur, maar in ons land nog niet eerder vertoond in een krant in Nederland. Bleu de Chanel pakt het crossmediaal aan en grijpt de krant aan als medium om de mannengeur ook werkelijk te laten beleven in de campagne.
Premium...
Reacties