• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Misleidende anti-print-campagne in NRC

Een printmedium dat zichzelf laat plagen door het publiceren van een anti-print campagne moet zich wel erg vergissen, of zeker weten dat het met dat medium is gedaan. Wie publiceerde de advertentie en wie waren de bedenkers van de inhoud?

De advertentie afdeling van NRC Handelsblad heeft zich verslikt met het plaatsen van een advertentie van Nudge. Met deze advertentie zegt de advertentie afdeling het 'vertrouwen' in haar eigen medium als het ware op. In de branche werd natuurlijk behoorlijke kritiek geuit op de advertentie, daar naar hun zeggen de inhoud ver van de waarheid afstaat. En dat is nou juist het probleem.

• Nudge staat voor het bijdragen aan een duurzaam Nederland
• Folders werken wel.....

nudge

Recycling

De papierbranche is een hypermoderne branche, met hoog technologische recycle processen die ervoor zorgen dat 90-95% van het verbruikte papier tot drie keer toe in hergebruik geschikt gemaakt kan worden voor consumptie. De rest moet inderdaad 'aangevuld' worden door het kappen van bomen. Maar niet bij de consument uit de straat of uit het verderop gelegen bos. 'Bomen voor print' worden gekweekt in speciale bossen met detail voor CO2 verhoudingen tijdens de groei en de kap van de bomen.

Eigen schuld, dikke bult

Het goed over het voetlicht brengen van deze innovatieve methoden van papierverwerking lijkt al decennia lang een groot probleem te zijn voor de branche. De producenten worden worden met hun 1.0 medium vooral uitgelachen door vele on-line tegenkrachten. Die groep vergeet gemakshalve even wat het milieu effect is van de recycling van laptops, tablets en smartphones. Zo bekeken is zo'n misleidende advertentie  'eigen schuld, dikke bult' voor de papierindustrie.

Nudge advertentie in NRC Handelsblad: 'Stoppen met printeditie van NRC Handelsblad zou jaarlijks 21.623 bomen besparen'

JA/NEE sticker

Print is nog steeds een uiterst effectief communicatiemiddel. Op de website van Nudge werd naast NRC ook door middel van de digitale JA/NEE sticker het effect van brievenbusreclame 'verklaard'. Nudge stelt dat er digitale alternatieven genoeg zijn om dezelfde inhoud te kunnen consumeren. Technisch leuk bedacht, maar retail marketeers weten inmiddels dat die verschuiving langzamer gaat dan verwacht. Het massaal op één moment folders bezorgen bij een paar miljoen huishoudens heeft een enorm positief effect op onze economie. Marketeers uit die branche beginnen weliswaar voorzichtig met digitale alternatieven, maar voorlopig naast print. De grote merken zijn er op dit moment van overtuigd dat de omzet uit folders voorlopig nog zodanig bepalend is voor actie marketing, dat een digitaal alternatief die omzetwaarde nog lang niet kan overnemen.

Milieu effecten van de recycling van laptops, tablets en smartphones nog amper in kaart te brengen te opzichte van het medium papier

erik_timmermans_1_5D35MNNatuurlijk reageerden KVGO en Papier en Karton (directeur Erik Timmermans, foto) meteen op de advertentie. Er zal links en rechts nog wel wat 'gebabbeld' worden. Maar de kern van de boodschap ligt bij de branche zelf: 'Doe wat aan de marketing van je eigen medium. Dit soort boodschappen ontstaan door gebrek aan communicatie (en dus kennis) vanuit de branche naar de buitenwereld'. Nudge zegt zelf met nuances te willen reageren, maar stelt wel dat op haar eigen website het aantal positieve reacties op de 'campagne' in de meerderheid is. Wordt vervolgd.....

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. KVGO start campagne voor drukwerk: ‘Print Pakt’ Tijdens de Ledenraad van het KVGO in Soestduinen werd het startschot gegeven voor een campagne voor drukwerk onder de naam ‘Print Pakt’. Maar er gebeurde meer: het jaarverslag werd behandeld,...
  2. ‘Print Pakt’: KVGO start campagne voor drukwerk Op de Ledenraadvergadering van het KVGO afgelopen woensdag werd de nieuwe campagne getoond om drukwerk te promoten. De titel luidt ‘Print Pakt’ en is vooral bedoeld om drukkers te ondersteunen...
  3. ‘Print Pakt’ campagne wordt nauwelijks gebruikt BRANCHE - Voorzitter Cees Verweij van het KVGO was er duidelijk over. ‘Ik hoor onze leden zelden over Print Pakt.’ Gisteren, woensdag 25 mei, was de voorjaarsvergadering van de grafische...
  4. Campagne ‘Je leest beter van papier’ te verdedigend BRANCHE - Dat je beter van papier leest is zeer betrekkelijk. Natuurlijk is het lezen van een roman vanaf een iPad geen lolletje, vanaf een goede e-Reader is de 'bijna-papier'...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

21 augustus 2014 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: bomen, NRC, nudge, papier

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws dienstencentrum
multipress
“vigc” drukwerkdeal screen
canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Podcast: ‘De Nederlander die Miljoenen Verdiende met Drukwerk’ 9 juni 2023
  • Mariska Mooijekind Projectmedewerker Communicatie bij het KVGO 9 juni 2023
  • Eigen producten steeds vaker in ’the spotlight’ 9 juni 2023
  • Ook Febelgra trapt af met nieuwe campagne 9 juni 2023
  • Europese ‘aanrijdings- en schadeformulieren’ te koop in webshop bij Group Joost 8 juni 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2023

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2023 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Manager Technische Dienst
  • Grafisch prepress allrounder
  • Administratief Medewerker Finance
  • Machine Operator Digitale Nabewerking
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Vouwer(s)

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Energievoorziening: ga praten met je leveranciers
  • Fespa München ruim 4 hallen sign- en packagingprint
  • Klanten ontzet over einde Kodak Nexfinity en Ascend
  • KVGO activeert herstel met juiste vorm en inhoud
  • Grafisch dagboek uit Kirgizië: deel 3

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.