• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

‘Abonnees moeten NRC Handelsblad kopen’

De voorgenomen verkoop van NRC Media door eigenaar Egeria zorgt voor flink wat onrust. Een kleine groep sympathisanten stelt voor dat de lezers de uitgeverij kopen. ‘Dan kan de winst naar betere journalistiek.’ Gaat dat lukken? En waarom niet proberen samen te werken met een krantendrukkerij?

nrcEen paar maanden geleden werd duidelijk dat grootaandeelhouder Egeria dagbladuitgever NRC Media wil verkopen. Volgens het Financieele Dagblad moet het mediabedrijf meer dan 100 miljoen euro opbrengen. Zelfs De Telegraaf kon Egeria met een bod van 90 miljoen euro niet verleiden. Terwijl de uitgever van De Telegraaf (TMG) de enige partij is die in staat is om een flinke besparing door te voeren om de hoge kosten van zo’n overname nog enigszins goed te maken. Immers, de beide kranten van NRC Media (NRC Handelsblad en nrc.next) kunnen zonder problemen op de drukpersen van TMG worden gedrukt, als het huidige contract met De Persgroep afloopt. Met daarnaast nog tal van andere mogelijkheden om kosten te besparen.

‘Lezers moeten NRC kopen’

Dat was de kop boven een artikel in Villamedia, de website van het gelijknamige blad, een uitgave van journalistenvakbond NVJ. ‘Laat de lezers de krant maar kopen’, is de oproep van een kleine groep sympathisanten van NRC onder aanvoering van Teun Gautier en Erik van Bruggen. ‘NRC is een belangrijk Nederlands cultuurgoed. Egeria heeft een verantwoordelijkheid als het gaat om de volgende eigenaar. Wij willen dat dat niet een winst-georiënteerde eigenaar wordt. Het geld dat niet naar de aandeelhouders gaat, kan dan voor kwaliteitsjournalistiek worden gebruikt.’

Krantendrukkerij

BDU-printMediadeskundige Piet Bakker heeft al eens voorgerekend dat zo’n aankoop door de lezers makkelijk kan, als alle lezers van NRC Handelsblad (oplage 250.000) ieder 400 euro zouden neerleggen, opgeteld 100 miljoen euro. Het huidige rendement van de uitgeverij is 15 procent, dus zo’n inleg geeft een mooi rendement. Al zou het maar 10 procent zijn. Maar zo’n actie gaat alleen lukken als de voltallige redactie zich achter dit initiatief zou scharen, maar die houdt zich tot nu toe stil. Maar mogelijk kan ook een drukker een handje helpen. Waarom niet samenwerken met bijvoorbeeld BDUMedia, met ervaring als uitgever en met drukpersen waar de beide kranten op gedrukt kunnen worden? Of de combinatie Dijkman en Rodi in Diemen, waar het Financieele Dagblad wordt gedrukt? Wordt vervolgd.

Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email
Print this page
Print



Gerelateerde artikelen

  1. Telegraaf wil NRC Handelsblad kopen en drukken Het zijn spannende maanden in de dagbladwereld. Eerst doet de Persgroep een bod op de kranten van Wegener en vandaag schrijft het FD dat De Telegraaf (TMG) een bod heeft...
  2. Lezers en redactie van NRC: koop die krant! Met deze kop boven een artikel in zijn Jlab-blog moedigt mediaspecialist Piet Bakker de lezers en de redactie van NRC Handelsblad aan om de krant te kopen. Volgens verschillende media...
  3. Gaat TMG toch NRC Handelsblad drukken? Volgens Het Financieele Dagblad zoekt de Belgische uitgever Concentra financiële hulp van onder meer De Telegraaf om NRC Handelsblad te kunnen kopen. Met een mooie drukorder....
  4. Wie gaat straks NRC Handelsblad drukken? De Belgische uitgever Mediahuis wil de Nederlandse dagbladen NRC Handelsblad en nrc.next kopen. Die kranten worden nu nog gedrukt door De Persgroep in Den Haag en Amsterdam. De drukpersen van...

Erik van Erp

Erik van Erp is al vele jaren actief in de wereld van gedrukte media (dagbladen, tijdschriften, grafische bedrijven), als interim manager en adviseur en de laatste jaren vooral als freelance journalist.

2 september 2014 door Erik van Erp Reageer

Categorie: opdrachtgevers Tags: Lezers, NRC

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
partners” height= multipress “vigc” drukwerkdeal
screen canon

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Mede-oprichter Charles Geschke van Adobe overleden 19 april 2021
  • Een week vol online print events 19 april 2021
  • Infosource en Keypoint Intelligence geven Canon ‘leiderschap’ op het gebied van inkjet 19 april 2021
  • Dinsdag 20 april Apple event vanaf 19.00 Nederlandse tijd 16 april 2021
  • Em. de Jong haalt flinke order ANWB binnen 16 april 2021

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton” “gf”

printmediatrainingen – voorjaarsprogramma 2021

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor het eerste halfjaar van 2021 nu op onze website.

onze nieuwe vacature service (in beta)

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Backend developer
  • MultiPress application Specialist (m/v) – Limmen
  • Field Support Engineer, Netherlands
  • Projectmanager (Full time) (M/V)
  • Projectmanager (Full time) m/v
  • Offset Rotatiedrukker

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Flyeralarm: “Online maakte ons speelveld groter.”
  • Ook prijsverhogingen bij Kodak en Hubergroup
  • Ingreep Mediahuis bij NDC kost 100 banen
  • Prijsverhogingen voor papier tussen 6 en 15 procent
  • KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie

Reacties

  • Henk Gianotten op KVGO en VIGC presenteren iccMAX in online sessie
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving
  • Germen Kroon op Inkjet jaagt vraag op naar end-to-end workflows
  • Mario Klomp op Grafimedia in cijfers 2020 toont ‘verdeeld’ jaar
  • Henk Gianotten op Marco Aarnink gaat voor de beleving

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing