EVENEMENT – Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media begon op zijn Kees Lunshoflezing (*) met de donkere wolken rondom ‘het einde van de krant’. Hij schetste in het eerste deel zijn lezing de gehele tijdlijn van de Nederlandse krantenwereld en hoe hij met zijn bedrijf uiteindelijk één van de twee grootste spelers werd in ons land. Deel 2.
Premium...
Van Thillo: digitale revolutie het ‘einde’ van de krant?
EVENEMENT – Zo begon Christian Van Thillo, executive chairman DPG Media zijn Kees Lunshoflezing (*) op 20 november in Nieuwspoort aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag. Een verhaal door de tijd met een opsomming van oorzaak, gevolg en uiteindelijk herstel van de huidige spelers in een flink opgeschudde uitgeversmarkt. Deel 1.
Premium...
Google 25 jaar: niet voor iedereen een feestje
MULTIMEDIA – Wereldwijd meldden de media gisteren dat Google 25 jaar bestaat. Larry Page en Sergey Brin stonden aan de wieg van wat nu een ‘grootmacht wordt genoemd, waarmee overheden regelmatig een ‘appeltje te schillen hebben’.
Premium...
Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
OPINIE – We kunnen er niet omheen. Dagelijks horen we wel wat over ChatGPT en de strijd tussen de grote techbedrijven om deze nieuwe ontwikkeling over ons uit te storten. Leuk? Geen idee. Kansen? Misschien. Fantaseren over ChatGPT binnen de branche. Een eerste poging.
Premium...
Krantenuitgevers en Google bereiken ‘akkoord’
OPINIE – Het FD schrijft dat ongeveer 300 Europese uitgevers een ‘akkoord’ zouden hebben bereikt met Google om te gaan betalen voor nieuws. Inmiddels is bij een groot aantal uitgevers het eigen financiële online belang groter dan print. Hoeveel geld er per uitgever wordt betaald is niet bekend gemaakt.
Premium...
Matige samenwerking mediabedrijven in NLProfiel
BRANCHE – De tijd dat krantenbedrijven adverteerders exclusief overtuigden van de kracht van print, ligt inmiddels achter ons. De strijd met Google en Facebook gaat vooral om de online belangen. Maar de samenwerking tussen diverse concurrerende uitgevers onder de naam NLProfiel komt nauwelijks van de grond.
Premium...
Font Flipper: Tinder for Google fonts
PRODUCTIE INNOVATIE – De queeste naar het ultieme lettertype voor je ontwerp kan soms een frustrerende en tijdrovende zoektocht zijn. Niet zo met Font Flipper, de matchmaker voor font lovers.
Premium...
Wat doet BDU als Google Partner voor haar klanten?
BEDRIJVEN – Klanten verwachten tegenwoordig meer van een drukkerij dan alleen het drukken van bijvoorbeeld folders, vakbladen of tijdschriften. Ook de vragen van de klanten van de BDU zijn structureel veranderd. Sinds maart van dit jaar is BDU officieel Google partner. Printmedianieuws was onlangs bij een gezamenlijke bijeenkomst.
Premium...
IPEX biedt gratis seminarprogramma
(PERS)BERICHTEN – Ons wekelijkse overzicht van (pers)berichten. Het KVGO schrijft verkiezingen uit voor de ledenraad. Agfa stopt met online publishing platform Eversify. Google wordt wat vriendelijker voor uitgevers. GOC biedt nieuwe reeks trainingen en IPEX vernieuwt met gratis seminarprogramma.
Lees verder...
Persgroep CEO Van Thillo: balans print en digitaal
OPINIE – Daar waar TMG vooral worstelt met haar crossmediale ambities, lijkt de Persgroep met een gedegen, maar misschien wel wat trage houding, de juiste balans te vinden. Topman Van Thillo gaf openheid van zaken in Adformatie. Onze interpretaties.
Premium...
De moeizame verhouding van ICT’ers met papier
De digitalisering heeft de papierindustrie in de verdediging gedrukt. Het lukt de branche nauwelijks om uit de positie weg te komen. En dat terwijl ICT de positie van papier juist kan versterken.
Premium...
Google houdt pleidooi voor meer printen
Menig on-line marketeer zal opgekeken hebben van de opmerking van Google baas Vint Cerf om vooral meer te gaan printen. Wat zijn de argumenten om het medium papier voor het nageslacht te omarmen?
Premium...
Reacties