DIT WAS HET JAAR – 2020 bijna voorbij, op weg naar 2021. Hoe geef je dat vorm? Niemand die het precies weet. We hopen allemaal op een ‘beter’ jaar. En natuurlijk zeggen we bij onze beste wensen altijd ‘in alle gezondheid’. Een wens die nu wel heel concreet is geworden met massale inentingen tegen corona in de komende maanden. Een paar voorspellingen.
Premium...
Verwachtingen ‘dure’ mediakanalen voor 2021 matig
BRANCHE – Het marktonderzoeksbureau DVJ Insights deed samen met Adformatie onderzoek naar de verwachtingen omtrent bereik, effect, doelstellingen en performance van verschillende on- en offline mediakanalen in marketing. Print scoorde als ‘duur kanaal’ slecht. We vroegen onderzoekbureau DVJ Insights naar de verschillende onderzoeksaspecten.
Premium...
Matige samenwerking mediabedrijven in NLProfiel
BRANCHE – De tijd dat krantenbedrijven adverteerders exclusief overtuigden van de kracht van print, ligt inmiddels achter ons. De strijd met Google en Facebook gaat vooral om de online belangen. Maar de samenwerking tussen diverse concurrerende uitgevers onder de naam NLProfiel komt nauwelijks van de grond.
Premium...
Positieve initiatieven zorgen voor goede sfeer
BRANCHE – De redactie krijgt talloze e-mails en nieuwsbrieven binnen van bedrijven die inspelen op de huidige situatie. Je ziet tal van variaties op bestaande producten, met natuurlijk alle mogelijke adviezen om verspreiding van het coronavirus door de mens zoveel mogelijk tegen te gaan. Het zorgt vooral voor een goede sfeer binnen bedrijven, ook daar waar de reguliere omzet al dan niet fors achterblijft.
Premium...
Neem gratis abonnement op Fujifilm PRINT!
MARKETING – Drie keer per jaar verschijnt een nieuwe editie van PRINT! en is gratis voor klanten van Fujifilm en geïnteresseerden in Europa. Elk nummer zit vol met interessante verhalen over internationale gebruikers van systeemoplossingen van Fujifilm en aanvullende achtergrondinformatie over nieuwe perspectieven binnen de grafische industrie voor de meest uiteenlopende communicatiegebieden. Print! Winter is nu beschikbaar.
Lees verder...
Digitale lezerskring dagbladen steeds groter
BRANCHE – Erik Grimm van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia tekende de onderzoeksresultaten op van de laatste cijfers van de NOM Mediamerken 2019-1. Digitaal groeit gestaag door ten opzichte van print. Maar print groeit ook. Printmedianieuws zette de belangrijkste conclusies op een rij voor digitaal en print.
Premium...
Niet zomaar roepen dat ‘print weer terug is’
BRANCHE – Alsof er een klein feestje wordt gevierd aan de Boeing Avenue na een paar publicaties over de ‘terugkeer van print’. We deden wat onderzoek en nuanceren het feestje enigszins. Waarheid was, is en blijft dat print prima past in een crossmediale mix van media kanalen. Maar het is natuurlijk niet zo dat alle verdwenen print producten nu ineens weer massaal zullen terugkeren.
Premium...
Telegraaf en AD online vaker groter dan in print
BRANCHE – Piet Bakker doet regelmatig onderzoek naar het bereik van kranten en tijdschriften. Afgelopen maand nam hij het bereik van met name de vier grote online nieuwstitels NOS, nu.nl, Telegraaf en AD onder de loep. Zijn bevindingen op een rij, aangevuld met de vergelijkingen ten opzichte van print.
Premium...
Kansenoverzicht om te starten met Online Print
OPINIE – Online Print heeft verschillende gezichten. Eén blauwdruk die je ‘zomaar’ voor elk printmedia bedrijf zou kunnen gaan toepassen, bestaat er eigenlijk niet. Er zijn een aantal belangrijke zaken waar bedrijven rekening mee zouden moeten houden alvorens het speelveld van Online Print te betreden.
Premium...
Hoe maken online print bedrijven reclame?
TOELEVERANCIERS – In een nieuwe serie nemen we de reclame en online marketing activiteiten van een aantal online print bedrijven onder de loep. Hoe liggen de verhoudingen tussen reclame in print, radio/tv en online? Waar wordt het succes geboekt?
Premium...
Sign & Print Expo 2019: ‘kunst met een boodschap’
MARKETING – Het thema ‘street art’ moet naast producenten vooral ook de creatieve branche trekken naar een beurs waar het onderscheid tussen sign en print naadloos in elkaar overgaat. Rowdy van den Nieuwenhuizen hoopt op ca. 9500 bezoekers, die naast kennis vanuit de exposanten vooral verrast en vermaakt zullen worden. Het wordt door met name de toevoeging van de vele ‘experiences’ veel meer dan een ‘gewone’ beurs.
Lees verder...
Status e-readers en e-books in de boekenmarkt
BRANCHE – De eerste e-readers trokken vooral veel aandacht in de grafische branche. Wie kent de iRex iLiad nog? Grafische bedrijven dachten diensten te kunnen ontwikkelen om e-books te kunnen produceren. Maar het ontbrak de branche aan het aanbieden van een infrastructuur om content te kunnen distribueren. Die rol werd opgepakt door van oorsprong ‘branche vreemde’ spelers.
Premium...
De veranderende impact van print bij kranten(lezers)
BUITENLAND – Het gevecht tussen offline en online kranten is een strijd die al jaren wordt gevoerd, maar de vertrekkende ‘printlezer’ laat meer zien dan uitgevers wensen. Onderzoek wijst uit dat krantenuitgevers zichzelf te makkelijk alleen met geld rijk rekenen door online en de krantenpersen de deur uit doen. De impact van de gedrukte krant staat ter discussie.
Premium...
Vakdag: ‘Sign’ hal weer terug naar ‘Theater’ hal
EVENEMENT – Voor de meer operationele bezoekers die vorig jaar hun waardering uitspraken over de ‘Sign’ hal was het misschien een teleurstelling. Print en Sign moesten elkaar zien te vinden in de oorspronkelijke beursruimte. De ‘scheiding’ in disciplines was nauwelijks zichtbaar. Des te meer waardering voor de enorme ‘Theater’ hal, die ware allure trekjes vertoonde.
Lees verder...
Disney ziet kansen voor Print en Augmented Reality
PRODUCTIE INNOVATIE – Disney Research heeft in 2015/2016 research en ontwikkeling gedaan naar het combineren van print met Augmented Reality (AR). Dit heeft inmiddels geresulteerd in een app dat een kleurboek tot leven brengt en kinderen veel speel plezier brengt.
Premium...
Magna Global luidt alarmklok over print
OPINIE – Dat zegt Stephan van der Sman, director print bij Magna Global. Wat zijn de argumenten tot deze oproep van het in Nederland op één na grootste media inkoopbureau?
Premium...
Opinie: Online ontwerpers leren van print
OPINIE – We kondigden deze week al aan dat we onze jaarlijkse website analyse binnen de branche weer zouden gaan houden. De resultaten gaat u vanaf volgende week ervaren. Over mooi en lelijk kunnen smaken verschillen, maar zeker is dat webbouwers veel kunnen leren van ontwerpers met liefde voor print.
Premium...
El País wil stoppen met papier
El País, de meest verkochte krant in heel Spanje wil stoppen met papier. Sinds 2008 is de oplage onophoudelijk gedaald en die trend is volgens de hoofdredacteurAntonio Caño niet te stoppen.
Premium...
On line drukkers: jonge gasten en print
We bellen met Wouter Haan, die onze Top 5 van internetdrukkers vorige week bijna in de war schopte. Hij kon er wel om lachen. Toen hij ons artikel las, was de inkt van zijn handtekening voor de overname van Drukland/Flyerzone nog maar net droog.
Premium...
Weekendopinie: adverteren zonder ad-blockers
Digitale media hebben één groot voordeel, in een handomdraai kan je een advertentie toevoegen, maar de lezer kan deze ook in diezelfde handomdraai blokkeren. In print kan dat niet. Nieuw leven voor advertenties in gedrukte media?
Premium...

Reacties