• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Column Jos Steutelings: Print verbindt

COLUMN - We worden de laatste maanden overspoeld door digitale communicatie. Of het nu gaat over online commerciële aanbiedingen, infosessies, vergaderingen of events, de hoeveelheid aan mails en sociale mediaberichten is niet meer te tellen. Ik vraag me dan ook echt af hoe effectief de huidige manier van digitaal communiceren is?

• Door Jos Steutelings, directeur VIGC, leestijd ca. 2 minuten

De slinger slaat door

Het is net alsof bij (maatschappelijke) veranderingen de neiging steeds aanwezig is om in uitersten te vervallen. Na een aarzeling ten gevolge van de gewijzigde situatie, heeft iedereen ineens ‘het licht gezien’ en wordt er massaal overgeschakeld naar een nieuw soort ‘normaal’. De early adaptors komen hier meestal een tijdje mee weg. Maar al snel treedt er verzadiging op.

Ik spreek uit ervaring door te zeggen dat we bij VIGC vorig jaar heel snel de omschakeling naar een digitaal aanbod hebben kunnen realiseren. En we waren daar heel succesvol in. Onze #inuwkot kennissessies werden massaal bekeken. En ook onze eerste reeks van virtuele beursvloeren werden net als Het Congres en BOPE massaal gevolgd.

Naarmate de tijd verstreek, werd het echter al snel duidelijk dat opeens iedereen zich online ging manifesteren en zijn plaats in de virtuele wereld begon op te eisen. Allemaal goed en wel, tot je als ontvanger van al die communicatie op een bepaald moment door de bomen het bos niet meer ziet. En ik heb heel sterk het gevoel dat we daar nu aanbeland zijn!

Print als rustpunt

Ik ben er dan ook meer dan ooit van overtuigd dat wij als grafische sector voor een stuk kunnen bijdragen aan een tegenbeweging. Drukwerk is dan ook heel effectief als communicatiemiddel. Bovendien kan door het juist inzetten van onze hoogtechnologische drukwerkprocessen en -technologieën op een heel duurzame manier geproduceerd worden. Denk alleen nog maar aan wat o.a. personalisatie zou kunnen betekenen op dat vlak.

De efficiëntie en impact van drukwerk zijn bovendien ook veel groter dan deze van digitale communicatie. Deze laatste is dan ook heel vluchtig. Drukwerk valt op in de ruis die digitale communicatie vandaag de dag dikwijls is. Neem daarbij ook nog eens het tactiele en het psychologisch aspect van drukwerk, en we zijn er!

Creativiteit

Iedereen die ook maar enig commercieel gevoel heeft binnen onze sector moet zich bewust zijn van de sterke positie die fysieke communicatie inneemt. We moeten samen vooroordelen over onze sector ombuigen naar creatieve oplossingen, waarbij print als waardevol en eigentijds wordt ervaren.

Ik zie dit als een collectieve verantwoordelijkheid die moet starten vanuit ieder individu dat werkzaam is binnen onze sector. Een bottom up benadering en veel creativiteit kunnen hopelijk de rust en effectiviteit in onze manier van communiceren terugbrengen en zo de slinger iets meer laten doorslaan in het voordeel van drukwerk. Ik ben er in ieder geval klaar voor.


NU U HIER TOCH BENT – Overweeg een abonnement op printmedianieuws. Onze artikelen bevatten achtergronden, analyses, onderzoeken, feiten en meningen binnen uw branche. Dat kan niet gratis, maar voor slechts €98,50 ex. BTW krijgt u ongeveer 300 artikelen per jaar, dat is nog geen 33 cent per artikel. Daar kan net dat ene artikel tussen zitten waarmee u uw abonnement wel heel makkelijk terugverdient……

“abonnement”
Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Jos Steutelings nieuwe Managing Director VIGC PERSBERICHT - Jos Steutelings, sinds 2014 actief als senior innovation consultant bij VIGC in Turnhout, volgt Lode Vlayen op als managing director. Hij zegt het bestaande beleid verder te willen...
  2. The Untold Drupa 2020 Stories: Jos Steutelings BRANCHE - Jos Steutelings, directeur van het Belgische VIGC werkt met zijn team al 8 weken vanaf huis. Het innovatiecentrum is actief op het gebied van trainingen, consultancy en seminars....
  3. VIGC start web-to-print e-commerce opleiding Net als vele andere sectoren moeten ook drukkerijen klaar zijn voor de digitale omschakeling die nu aan sneltempo plaatsvindt doorheen de hele maatschappij. De klant van vandaag wil zijn drukwerk...
  4. Scholma 2.0 verbindt offline met online PRODUCTIE INNOVATIE - ‘We zijn ons aan het voorbereiden op de toekomst’, zegt directeur Martin Scholma. Zijn bedrijf zoekt het in de combinatie van drukwerk met online oplossingen. ‘Met een...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

25 juni 2021 door de redactie Reageer

Categorie: column Tags: jos steutelings, print, VIGC

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

Sign&Print Expo 2023 – boek nu je stand

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • In memoriam: Jos Lucas 3 februari 2023
  • Readly: papier en digitaal dichterbij in uitgeefland 3 februari 2023
  • Fiery Digital Front Ends los van Electronics For Imaging 2 februari 2023
  • Tentoonstelling ‘Open kaart – van atlas tot streetmap’ van het Allard Pierson 2 februari 2023
  • Nieuwe CEO bij Vistaprint: Florian Baumgartner 1 februari 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  •  Allround medewerker Sign & Display / Zünd Operator 
  • Calculator/Verkoper Binnendienst
  • Ervaren Operator (afdeling Nabewerking
  • Leerling Operator (afdeling Nabewerking
  • Ervaren Operator / Drukker (afdeling Drukkerij)
  • Allround Monteur Technische Dienst

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Maak kans op gratis toegangskaarten #BOPE 2023
  • Profileren met ambachtelijke grafische technieken
  • Axel Springer: “Geen toekomst voor papieren krant.”
  • The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Lokale politieke discussies over JAJA niet voorbij

Reacties

  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Peter Luit op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op The Software Alliance onderzoekt printmedia branche
  • Henk Gianotten op Damen Drukkers: “Prijs, kwaliteit en leverzekerheid.”
  • Henk Gianotten op LSC sluit 2 drukkerijen, ontslag voor 656 werknemers

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.