• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

VIGC start web-to-print e-commerce opleiding

vigc-training

Net als vele andere sectoren moeten ook drukkerijen klaar zijn voor de digitale omschakeling die nu aan sneltempo plaatsvindt doorheen de hele maatschappij. De klant van vandaag wil zijn drukwerk online bestellen op een snelle en gebruiksvriendelijke manier.

jos-steutelings

Jos Steutelings (VIGC)

e-commerce brengt heel wat strategische, logistieke en technologische uitdagingen met zich mee. Het gehele bestaande bedrijfsproces wordt volledig ontwricht en drukkers worden geconfronteerd met een totaal verschillend zakelijk model, dat echter ook nieuwe opportuniteiten oplevert.

De vraag is niet zozeer waarom drukkers omschakelen naar e-commerce en web-to-print, maar wanneer en hoe snel. Hoog tijd dus voor een professionele opleiding vond het VIGC, het Vlaams Innovatiecentrum voor Grafische Communicatie, en ze sloegen hiervoor de handen in elkaar met SafeShops.be, in samenwerking met toonaangevende sprekers met veel praktijkervaring van onder meer KU Leuven, Arteveldehogeschool, Pinpoint Solutions, The Aim, Marcoso en The Human Interface Group.

De klant van vandaag wil zijn drukwerk online bestellen op een snelle en gebruiksvriendelijke manier. Wie niet mee is, mist de boot – zo luidt de boodschap van VIGC web-to-print technologie expert Jos Steutelings.

Vier sessies

vigc-commerceDeze unieke e-commerce opleiding voor web-to-print in België loopt over vier sessies van telkens vier uur. De eerste gaat van start op 22 maart en schetst de context en strategie voor e-commerce ondernemen. De volgende sessies belichten de klantencyclus en het marketingproces met SEO/SEA, het verwerken van orders middels ERP en MIS systemen alsook effectieve oplossingen op technologisch vlak. Dit alles door toonaangevende sprekers die hun ervaring en best practices, ook uit andere sectoren, delen op het vlak van e-commerce en online business. Raadpleeg de VIGC agenda voor beschikbare data en aanmeldingen.

Voor wie bedoeld

Ondernemers, zaakvoerders, marketing-en operationele of afdelingsverantwoordelijken krijgen zo een snel inzicht in de dynamiek van e-commerce om een doeltreffende strategie te ontwikkelen en de juiste technologie te kiezen. Zo kan er geopteerd worden voor een open shop waar gebruikers zonder op voorhand te registreren producten kunnen bekijken en/of personaliseren en zich vrij bewegen door de ‘virtuele drukkerij’. Een andere mogelijkheid is een gesloten shop waar gebruikers geregistreerd moeten zijn om toegang te krijgen tot het productaanbod. Dit alles moet worden afgestemd doorheen de hele organisatie.

Greet-De-Kocker

Greet Dekocker

Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be licht toe: “Zo’n 125 nieuwe webshops dienen zich per maand aan in België. SafeShops.be is verheugd over deze groei, maar helaas ontbreekt de grafische sector. Daar zien we vooral een aanbod vanuit het buitenland, meer bepaald Nederland zich verder ontwikkelen. Hoog tijd dat de grafische sector wakker wordt en inspeelt op de verwachtingen van niet alleen de e-consument, maar ook de bedrijfswereld.”

Nieuwe digitale realiteit op maat van de klant

“De digitale verstoring (disruption) is een realiteit die vandaag in alle sectoren terug te vinden is. Relevantie, onderscheidend vermogen en datagedreven beslissingen zijn factoren die van doorslaggevend belang zullen zijn. Web-to-print is een belangrijke hefboom om de grafische sector nieuwe toekomstperspectieven te bieden binnen deze nieuwe digitale realiteit. Het centraal stellen van de klant en zijn wensen en noden is daarin absoluut noodzakelijk.

Web-to-print 2.0 gaat dan ook vooral over het beter afstemmen van communicatie en processen, waarbij alle interactie met de klant traceerbaar is en gemeten kan worden. Dit zal niet alleen door technologie opgelost kunnen worden. Een heel belangrijke factor is change management. Drukkers moeten niet wachten tot de klant vraagt naar web-to-print of om op een efficiëntere manier zaken te doen. Het komt erop aan zich proactief te positioneren en niet te wachten op het moment dat de concurrentie de competitie wint.

Er zijn voldoende inspirerende en succesvolle voorbeelden uit andere sectoren voorhanden die nieuwe impulsen aan hun sector geven en met merkeigenaren of winkeliers samenwerken. Het e-commerce platform kan versterkend en aanvullend werken van de klassieke verkoopkanalen. Een bewijs hiervan is Van den Borre: telkens een klant binnenkomt en vraagt naar een bepaald apparaat en de prijs, gaan verkopers naar de eigen website om dit te checken… Er is geen onderscheid meer tussen een intern en een extern systeem. Zo wordt e-commerce extra performant en versterkt het verkoopkanaal.

Succesvolle PrintBirdie.com case

PrintBirdie.com is een leidinggevende internetdrukkerij die via haar online kanalen een uitgebreid aanbod van bedrukte media aanbiedt. Via de website verhandelen ze drukwerk in heel Europa met zeer korte levertijden. De productie wordt beheerd binnen hun netwerk van geselecteerde partners waarbij de keuze voor kwaliteit en betrouwbaarheid primeert.

“Het is onze opdracht om onze klanten een volledige dienstverlening aan te bieden door naast drukwerk ook ontwerp, technische ondersteuning, personalisatie en uitlevering-diensten aan te bieden. Wij staan in voor de “ontzorging” van onze klanten in wat vaak het moeilijke onderdeel is bij het bestellen van drukwerk. “ aldus Johan Groffen van PrintBirdie.com die zijn inzichten presenteert tijdens de VIGC opleiding.

 

 

Deel dit artikel.....


  • Linkedin


  • Twitter


  • Facebook


  • Print





Gerelateerde artikelen

  1. VIGC trainingen op drie locaties weer van start TRAININGEN - De trainingen van het VIGC - in ons land verzorgd door printmediatrainingen - starten dit najaar in Turnhout, Haarlem en Gentbrugge. Ze volgen op een reeks online in-company...
  2. VIGC trainingen van start in Haarlem en Turnhout TRAININGEN - De najaarstrainingen van VIGC zijn weer gestart. Diverse trainingen in Turnhout en Haarlem bieden weer talrijke praktische trainingen. Snel en to the point in een halve of een...
  3. VIGC zet toon met toekomstgerichte investeringen PERSBERICHT - De grafische industrie is en blijft een belangrijke sector waar wij als VIGC ondanks alle uitdagingen resoluut in blijven geloven en ons ook volop voor blijven inzetten! Investeringen...
  4. GOC start BBL-opleiding tot grafisch operator BRANCHE - GOC gaat jongeren en zij-instromers met een leerwerktraject opleiden tot grafisch operator. De nieuwe BBL-opleiding start na de zomer op meerdere locaties in Nederland. Deelnemers halen in 14...

marketing

15 maart 2016 door marketing Reageer

Categorie: marketing Tags: e-commerce, VIGC, web-to-print

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Igepa Belux kondigt samenwerking aan met KOMORI en MBO groep 20 maart 2023
  • Tickets voor Ecoprint beschikbaar 20 maart 2023
  • European Carton Excellence Award open voor inzendingen 20 maart 2023
  • JWEI grootformaat snijplotter voor Lithografen in Haarlem 20 maart 2023
  • Prindustry kijkt goed terug op Sign & Print Expo 17 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23
  • Sign&Print Expo 2023: levendige all-round beurs
  • #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Geostick: witte raaf in zelfklevende roll2roll labeldruk
  • Roularta Media Group in 2022 14 procent meer omzet

Reacties

  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?
  • Jolanda van Drie op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.