COLUMN – Onlangs schreef het CBS dat het aantal faillissementen sinds een paar jaar historisch laag is. Daarentegen blijkt dat er in het eerste half jaar een forse stijging te zien is van het aantal (vrijwillige) bedrijfsopheffingen. Een oorzaak is bijvoorbeeld dat er verkeerde strategische keuzes gemaakt zijn. Of er is helemaal geen strategie. Maar wat is eigenlijk strategie?
Premium...
Verandermanagement, hype of noodzaak?
BRANCHE – Tijdens de recent gehouden Vakdag Print & Sign was één ding wel duidelijk. Namelijk dat veranderen de enige constante is binnen de bedrijfsvoering van een grafimedia- onderneming.
Premium...
The making of the Máxima 50 jaar postzegel
BEDRIJVEN – In het artikel ‘’Eervolle opdracht voor Studio Maud van Rossum”, dat in de zomer van 2021 in Printmedianieuws verscheen, ging de ontwerpster op verzoek van de redactie wat dieper in op het ontwerpproces van de postzegel die uitgegeven zou worden ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van koningin Máxima op 17 mei 2021.
Premium...
Financiering voor de uitvoering van innovaties
FINANCIEEL – Innovatie. Stel, je hebt als ondernemer een vernieuwend idee of je denkt na over een totaal andere aanpak in je bedrijf. Of je wilt innoveren. Daar is bijna altijd extra geld voor nodig. Je moet er wel even voor gaan zitten, maar het kan de moeite waard zijn.
Premium...
Meedoen op het uitdagende speelveld van de media
PRODUCTIE INNOVATIE – De wereld van de grafimedia is complex, verandert in een zeer rap tempo, maar is ook uitdagend. Innovatie staat om die reden dan ook bij veel ondernemers hoog op de agenda. Het is vernieuwing en impact realiseren.
Premium...
Vernieuwend grafimedia ondernemerschap in 2021
BRANCHE – De eisen die anno 2021 aan goed en verantwoord ondernemerschap worden gesteld kun je gerust hoog noemen. Daarbij geeft de ondernemer tevens leiding aan zijn of haar organisatie. Ook dat vergt bijzondere kwaliteiten en eigenschappen. Meer dan ooit is de ondernemer èn leider èn verbinder tussen ideeën, mensen en processen. Inclusief het verantwoord inzetten van de productiefactoren arbeid, kapitaal en natuur.
Premium...
Van zwemparadijs tot stad van circulaire economie (2)
PRODUCTIE INNOVATIE – Het eerste artikel uit deze reeks van twee ging over het verbouwen van een voormalig zwembad in Rotterdam tot een bedrijvencentrum voor circulaire economie. In dit centrum, met de naam BlueCity, heeft ook drs. ing. Arie Hooimeijer zich met zijn nieuwe onderneming PaperInnovator BV gevestigd. In dit artikel legt hij uit wat zijn motivatie was om dit bedrijf te starten.
Premium...
Van zwemparadijs tot stad van circulaire economie (1)
PRODUCTE INNOVATIE – Een voormalig zwembad ombouwen tot een bedrijvencentrum voor circulaire economie. Dat kan alleen in Rotterdam. Onder de naam PaperInnovator BV heeft zich in dit centrum zeer recent, dat wil zeggen sinds mei van dit jaar, ook drs. ing. Arie Hooimeijer met zijn nieuwe onderneming gevestigd.
Premium...
Verrassend initiatief in de verpakkingswereld
VERPAKKINGSMEDIA – De verpakkingsindustrie in Nederland staat bekend om vooruitstrevende en innovatieve ontwikkelingen. Aan zaken die te maken hebben met het milieu wordt op grote schaal ook veel aandacht besteed. Echter nog niet genoeg en het mag best wat sneller volgens een aantal deskundigen in de verpakkingsbranche.
Premium...
Het zakendoen moet beter in de grafische industrie
MENSEN – Op ons artikel over persoonlijk drama bij een faillissement ontvingen wij een reactie van Mario Klomp. Hij stelt in zijn schrijven dat conventionele drukkerijen maar blijven volharden in oude systemen en wijze van benaderen van de markt. Gevraagd om zijn uitspraak nader toe te lichten, bleek Klomp hier van harte toe bereid te zijn.
Premium...
Grafische bedrijven laten geld liggen
BRANCHE – De afgelopen maanden hebben veel grafische en aanverwante bedrijven gebruik gemaakt van het door de overheid opgetuigd pakket regelingen om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Dat er ook interessante regelingen zijn om het ondernemersklimaat in de bedrijfstak te bevorderen is niet echt algemeen bekend. Over wat zo de verschillende mogelijkheden zijn, daar kan Tanja Storm van ‘Wereld van Papier’ alles over vertellen.
Premium...
Rob van Wanrooy: ‘Branche verandert, verdwijnt niet’
MENSEN – Wanneer je vandaag de dag kunt zeggen dat je 40, soms al wel 45 jaar in de grafische industrie werkzaam bent, kun je wel stellen dat je het één en ander hebt meegemaakt. Niet alleen technologische ontwikkelingen, maar ook dat veel bedrijven en beroepen niet meer bestaan. Wie veel van die ontwikkelingen in vier decennia van zeer nabij en intensief heeft ervaren is Rob van Wanrooy.
Premium...
Ronald Giethoorn: ‘Strategie, flexibiliteit, innovatie’
MENSEN – Toen Ronald Giethoorn ruim twee decennia geleden van start ging met zijn bedrijf Digital Printing Partners, in de wandelgangen meestal DPP genoemd, behoorde hij tot de eerste ondernemers in de grafische industrie in Nederland die kansen en mogelijkheden zagen op het gebied van digitaal printen.
Premium...
Geef je onderneming de grootsheid die ze verdient
EVENEMENT- De kop boven dit artikel geeft aardig de rode draad weer van het onlangs gehouden Multicopy Trendevent. Printmedianieuws was ook uitgenodigd en brengt verslag uit. Het viel op dat er op deze bijeenkomst regelmatig een wel heel somber beeld geschetst werd van de grafimedia ondernemer in het MKB.
Premium...
Veldhuis Media verdient door te investeren in 70/100
BEDRIJVEN – Met 3 achtkleuren persen en 1 vijfkleurenpers behoort Veldhuis Media tot de top van grafisch Nederland. Met deze productiecapaciteit is deze onderneming ook op Europees niveau een speler van formaat. Hoogste tijd dus om met dit in het oosten van het land gevestigde bedrijf eens nader kennis te maken.
Premium...
Kennis Vereniging Grafimedia Ondernemingen
OPINIE – Het roer om is de enige manier om het KVGO nieuw leven in te blazen. 2018 is het jaar van de waarheid. Nieuwe strategische heroriëntatie, nieuwe directeur en nieuwe voorzitter. De mooiste kans om gelijktijdig met een ‘beperkte’ naamsverandering 2019 positief tegemoet te zien.
Premium...
Nieuwste Komori met H-UV voor Deltabach
BEDRIJVEN – Directeur Marc de Jong van Deltabach staat bekend om zijn innovatieve manier van ondernemen. ‘Noodzakelijk om de productiviteit van het bedrijf te vergroten’, zegt hij. ‘Met LED UV neemt de productiviteit aanzienlijk toe.’
Premium...
Drukkerij Hazenberg realiseert innovaties
BEDRIJVEN-Bij innovatie denkt men vaak alleen aan technologie, maar dat is slechts een gedeelte van het proces. Het houdt ook economische en organisatorische vernieuwing in. Bij Drukkerij Hazenberg zit de innovatie deels in een apart bedrijf (HD Creative Print).
Premium...

Reacties