OPINIE – Om meteen maar met een disclaimer te beginnen: de grafische branche heeft de afgelopen jaren aardig wat stappen gemaakt richting ‘meer duurzame producties’. Het ‘venijn’ zit achter de claims, waarbij al gauw marketing terminologie wordt gehanteerd, die – als je niet oplet – snel kunnen worden betiteld als ‘greenwashing’. Binnen de branche is men doorgaans voorzichtig.
Premium...
Vertrouwen in de toekomst van papier
TOELEVERANCIERS – Dat zegt Robert Jan de Vries van The Navigator Company. Hij is van harte bereid om dit vertrouwen nader toe te lichten. Robert Jan vertegenwoordigt de grafische belangen in de Benelux van papierfabrikant The Navigator Company.
Premium...
Crown Van Gelder vraagt faillissement aan
FINANCIEEL – Algemeen directeur Miklas Dronkers schreef in een bericht aan de werknemers van het bedrijf in Velsen-Noord dat ondanks het positieve bedrijfsresultaat over 2022 geen oplossingen gevonden kon worden voor de toegenomen liquiditeitsbehoefte. Gisteren werd het faillissement aangevraagd.
Lees verder...
Discussie JA/JA-sticker gaat onverminderd door
BRANCHE – Ondanks het feit dat in geheel Europa de huis-aan-huis folders bedreigd worden onder vele argumenten rondom duurzaamheid, nemen de discussies rondom feiten en fabels niet af. Toch staat de folder flink onder druk.
Premium...
Innovaties bij de productie van enveloppen
BEDRIJVEN – Kritische succesfactoren in de verkoop zijn wel kennis van zaken en klantvriendelijkheid. Nu, daar hoef je bij het eventueel ontbreken daarvan bij Jeroen Dortland van de firma Dortland en Van Beem niet bang voor te zijn. Indrukwekkend hoe Jeroen bevlogen en enthousiast praat over het bedrijf en de producten.
Premium...
Wat vond u als lezer belangrijk in het jaar 2021?
DIT WAS HET JAAR – In de resterende dagen van de week blikken we terug naar wederom een bijzonder jaar. Een jaar waarin iedereen gevraagd werd zich aan te passen, zowel zakelijk als persoonlijk. Dit vond u belangrijk in 2021. Deel 2.
Lees verder...
Van zwemparadijs tot stad van circulaire economie (2)
PRODUCTIE INNOVATIE – Het eerste artikel uit deze reeks van twee ging over het verbouwen van een voormalig zwembad in Rotterdam tot een bedrijvencentrum voor circulaire economie. In dit centrum, met de naam BlueCity, heeft ook drs. ing. Arie Hooimeijer zich met zijn nieuwe onderneming PaperInnovator BV gevestigd. In dit artikel legt hij uit wat zijn motivatie was om dit bedrijf te starten.
Premium...
Ranpak internationale speler in verpakkingsketen
VERPAKKINGSMEDIA – De redactie kwam via het Belgische communicatiebureau duomedia in gesprek met Ranpak. Ranpak is een internationale speler op het gebied van duurzame verpakkingen en zit daarmee in de periferie van de grafische bedrijven die actief zijn in dat segment.
Premium...
Verrassend initiatief in de verpakkingswereld
VERPAKKINGSMEDIA – De verpakkingsindustrie in Nederland staat bekend om vooruitstrevende en innovatieve ontwikkelingen. Aan zaken die te maken hebben met het milieu wordt op grote schaal ook veel aandacht besteed. Echter nog niet genoeg en het mag best wat sneller volgens een aantal deskundigen in de verpakkingsbranche.
Premium...
Parenco beleefde een spannende geschiedenis
BEDRIJVEN – Journalist Milo van Bokkum beschreef afgelopen vrijdag in NRC een spannend stuk geschiedenis van papierfabrikant Parenco aan de Veerweg in Renkum, een gemeente net ten westen van Arnhem. Spannend genoeg om die geschiedenis onder de loep te nemen, aangevuld met archiefmateriaal van printmediamedianieuws.
Premium...
Verpakkingsmateriaal sleutelpositie voor het klimaat
VERPAKKINGSMEDIA – Door over te schakelen van plastic op karton kan de impact van een verpakking op het klimaat met 99 procent worden verminderd. Voor mensen uit de gehele keten die de keuze van verpakkingsmateriaal beïnvloeden, is het belang groot om kennis op te doen rondom alle mogelijke milieu aspecten van beide soorten verpakkingen.
Premium...
Bijzondere aandacht nodig voor moderne offsetpersen
COLUMN – Het lijkt zo eenvoudig, u investeert in de nieuwste technologie die een lage ecologische voetafdruk heeft en u maakt dus een duurzame keuze. Het bereiken van een lagere CO2-voetafdruk heeft veel te maken met de reden waarom bedrijven investeren in verbeterde digitale persen, nieuwe computer-to-plate-systemen en zelfs procesloze platen, zoals Kodak’s Sonora. Maar hoe dan verder?
Premium...
Praten over duurzaamheid niet populair
COLUMN – Tijdens de recente DSCOOP conferentie in Wenen, een ‘netwerkfeest’ voor gebruikers van HP Indigo technologieën, werd er volop kennis gedeeld tussen zowel HP gebruikers, HP zelf en gerelateerde toeleveranciers. Maar praten over duurzaamheid bleek geen populair onderwerp.
Premium...
Drukkerij Kempers: offsetdrukken zonder water
BEDRIJVEN – Als eerste grafisch bedrijf in Nederland ging Drukkerij Kempers in 1989 over op waterloos offset. Printmedianieuws ging in gesprek met pionier Chris Kempers. ‘Waterloos drukken is beter voor het milieu.’
Premium...
Weekendopinie: Folderverbod Amsterdam kansloos
Nieuw is de ‘JA-JA’ sticker niet . Al in 2013 werd deze ‘opt-in’ geïntroduceerd, in tegenstelling tot de ‘opt-out’, waarbij u alleen moest aangeven of u juist iets niet zou willen ontvangen. ‘NEE-NEE’ tegenover ‘JA-JA’ is een idee van de Partij voor de Dieren. Kansloos.
Premium...
Reacties