• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Wat vond u als lezer belangrijk in het jaar 2021?

DIT WAS HET JAAR - In de resterende dagen van de week blikken we terug naar wederom een bijzonder jaar. Een jaar waarin iedereen gevraagd werd zich aan te passen, zowel zakelijk als persoonlijk. Dit vond u belangrijk in 2021.
Deel 2.

• Deel 2: de 'abonnee' artikelen, leestijd ca. 4 minuten

In deel 2 maakt de redactie een overzicht van de reeksen artikelen die u als lezer gebundeld belangrijk vond. Series worden bijzonder gewaardeerd. Door het jaar heen hebben we een aantal vaste series op het gebied van onder andere: technologie, branche, bedrijven, mensen en financiën. Acht series bepaalden dit jaar een flink deel van uw interesses. In willekeurige volgorde weergegeven.

Innovaties in inkjet bepaalden 'technologisch beeld 2021'

Kopfoto

Van onze redacteur Jan Vroegop bent u diepgaande technische artikelen gewend. De lezerskring die daarmee wordt bediend is 'beperkt' tot een flinke groep specialisten die binnen bedrijven betrokken zijn bij de aanschaf van productieapparatuur. Dat de belangstelling voor inkjet daarbij zeer groot was, is niet zo verwonderlijk. In de afgelopen twee jaar heeft inkjet een enorme ontwikkeling door-gemaakt, zowel in technologie, als in marktinvloed. Dat laatste is vooral terug te vinden in de plaatsingen van inkjet naast offset, of in bepaalde gevallen zelf een volledige vervanging van offset. De verwachting is, dat inkjet in 2022 fors aan invloed zal winnen.

De technische artikelen over inkjet betreffen: inkjetkoppen, jetinkten en de invloed van koppen en inkten binnen talloze substraten.

Het draait uiteindelijk allemaal om mensen

Series doen het altijd goed binnen printmedianieuws. Vooral series over mensen en bedrijven, veelal geschreven door Hans Baljet, trokken flink wat aandacht. Uit één van de talloze artikelen viel het verhaal van Paul Holland op, welke door Hans Baljet in de afgelopen zomer werd opgetekend.
Paul Holland is oprichter/directeur van Questocart - conceptual packaging in Nijkerk. Hij gaf een 'inkijkje' in de situatie die hij meemaakte sinds het coronajaar 2020.

Een tweede artikel door Hans over een aansprekend 'ondernemersverhaal' kwam van Boy Opmeer en  Iwan In den Bosch. Daarbij maakt Opmeer papier pixels projecten deel uit van de samen met
De Bink in Leiden opgezette strategische alliantie (OBT).

In het afgelopen jaar was het aantal bedrijfsbezoeken deels beperkt door de coronamaatregelen.

High-end printerfabrikanten 2021

In oktober startte de redactie voor de zevende keer met de serie: 'High-end printerfabrikanten'.
In een iets andere opzet dan voorheen besteedt de redactie de nodige aandacht aan de belangrijkste ontwikkelingen bij: Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica Minolta, Landa, Ricoh, Screen, Xeikon en Xerox. De laatste vier artikelen verschijnen vanaf volgende week en daarna trekken we de conclusies over 2021 met een knipoog richting het komende jaar.

De serie 'High-end printerfabrikanten' sloot prima aan op de reeks artikelen over inkjetinnovaties.

Branche, buitenland en financieel

Verreweg de meeste artikelen over de branche werden door u als lezer frequent gelezen.
De meeste artikelen waren weliswaar open artikelen, zoals: verslagen over evenementen, nieuws van brancheorganisaties en ook nieuws, analyses en achtergronden over bijvoorbeeld cao-onderhandelingen 'deden het goed'.

In de categorie 'buitenland' waren het natuurlijk de artikelen in de afgelopen periode over de overname van Amerika's grootste drukkerijgroep RR Donnelley. Een bijna onwerkelijk spel tussen twee belanghebbende investeerders die 'elkaar de tent uitvochten' om het bedrijf over te nemen.
Of het een bewijs is dat het kopen van een drukkerij anno 2021 kennelijk toch aantrekkelijk is, zullen we in de komende jaren gaan zien. Doorgaans saneren investeerders flink om het bedrijf vervolgens in delen met flinke winsten door te verkopen.

Recent trok het artikel over groepsvormingen in de etiketten- en verpakkingen segmenten flink wat aandacht. Met inmiddels vier groeiende groepen vanuit de Benelux en expansie in geheel Europa, is het duidelijk dat groepsvorming op basis van applicaties in de keten nog aantal een aantrekkelijke manier is om te groeien.

In met name het laatste kwartaal werd de branche geconfronteerd met talloze prijsverhogingen voor inkten, toners, papier en andere substraten, maar ook hogere kosten voor energie en logistiek.

2021 kenmerkte zich door flink wat herstel in cijfers bij de bekende toeleveranciers, echter alle 'double digit' groeicijfers toonden een vertekend beeld ten gevolge van corona.

Productie innovatie: robots meer zichtbaar in de branche

Robots bestaan al langer binnen de branche, maar in 2021 werd duidelijk dat de inzet van met name cobots (collaboratieve robots) doorzet in met name after-press, inpakken van producties en logistiek. Op die plekken wordt menselijk handelen verlicht door de inzet van robots, die onder invloed van mensen meehelpen in diverse onderdelen van het totale proces.

Evenementen die er niet waren

Als een evenement al doorging, was dat net op de valreep tussen diverse coronamaatregelen in binnen- en buitenland. Op onze zusterwebsite blokboek.com verschenen de talloze mutaties, met soms maanden uitstel of zelfs annuleringen van een jaareditie met zicht op het komende jaar 2022. Nog steeds weten we niet hoe 2022 eruit zal gaan zien. Drupa was natuurlijk het 'dieptepunt' in het internationale speelveld, met talloze speculaties, omdat de organisatie zo weinig van zich liet horen. In het voorjaar van 2021 de 'virtual drupa', waarbij de organisatie het vooral allemaal leuk wilde laten overkomen.

Talloze toeleveranciers ontwikkelden digitale formats en keerden drupa de rug toe. De fysieke beurs, zoals we die kenden, wordt onder invloed van corona flink in twijfel getrokken. Er zal vooral ruimte overblijven voor kleinere lokale evenementen.

Uiteindelijk werd de verstandige keuze gemaakt de fysieke editie te verplaatsen naar 2024; in de tussentijd deed de organisatie gebrekkige pogingen om 'iets digitaals' te doen.

De opkomst van de JA/JA-sticker is niet te stuiten

Al heel wat jaartjes komt 'JAJA' voorbij in verschillende artikelen met visies, meningen, analyses en zeer uiteenlopen alternatieven, die vanuit zowel printproducten als uit digitale producten bestaan. Het zijn vooral de uitgevers en producenten van de titel: 'City', die er met de buit vandoor gaan.
Op slimme wijze spelen zij met een redactionele formule in op het verbod op folders. De formule voorziet in voldoende redactionele inhoud, aangevuld met reclameboodschappen van doorgaans grotere retailers.

Het KVGO deed samen met een aantal andere organisaties dappere pogingen de oprukkende JA/JA- sticker tegen te houden in het belang van de branche. Inmiddels links en rechts ingehaald door niet zozeer juridische juistheden en/of corrigerend optreden, maar gewoon door marktwerking.

De JA/JA-sticker gaat niet meer over feitelijke juistheden, maar om emotie binnen een belangrijk onderwerp als duurzaamheid. Papier is onbedoeld het slachtoffer geworden, door gebrek aan marketing van het geplaagde medium.

Duurzaamheid en 'papier marketing'

Drie opvallende artikelen onder de categorie 'milieu'. Two Sides is de bekende Britse organisatie die zich sinds 2008 inzet om de gehele papierketen zo duurzaam mogelijk te ontwikkelen en te promoten. In augustus van dit jaar uitten zij kritiek op een artikel in Popular Science, waarin gesteld werd dat papiergebruik niet duurzaam zou zijn.

Het draait naast de feiten ook om marketing van papier en print. Dat ligt ten opzichte van digitaal gevoelig, digitaal heeft vanwege de onzichtbaarheid een schoon imago, papier werd veelal verbonden met vervuiling, boomkap en overbodigheid.

De recente kritiek op datacenters verandert echter wel wat aan het 'schone' imago van digitaal, maar daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Wat vond u als lezer belangrijk in het jaar 2021? DIT WAS HET JAAR - In de resterende dagen van de week blikken we vooral terug naar wederom een bijzonder jaar. Een jaar waarin iedereen gevraagd werd zich aan te...
  2. High-end printerfabrikanten 2021: de aftrap TOELEVERANCIERS - De redactie start volgende week met de 2021 editie van de high-end printerfabrikanten. De artikelenreeks zal de volgende merken bevatten: Canon, Epson, Fujifilm, Heidelberg, HP Indigo, Kodak, Konica...
  3. Prettige Kerstdagen in de aanloop naar 2021 DIT WAS DE WEEK - Het Kerstgevoel zal voor iedereen meer dan ooit omgeven zijn met gevoelens die we voorheen niet kenden. Corona heeft ons in een grip, waarbinnen ons...
  4. De redactie wenst u een gezond en succesvol 2021 BRANCHE - Morgen wordt het gewoon 1 januari. De klok tikt hoe dan ook verder. Het jaar start met alle tellers weer op nul. Met nog wel een weekend te...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

30 december 2021 door de redactie Reageer

Categorie: dit was het jaar Tags: bedrijven, buitenland, financieel, mensen, milieu, series, technologie

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

“onlineprinters”

Ondersteun de campagne van VNO-NCW en MKB Nederland in de strijd tegen de steeds hoger wordende energiekosten

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “control “xeikon” “onlineprinters” “fujifilm” “isi”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
gws multicopy
multipress “vigc”
drukwerkdeal screen
canon compri
dienstencentrum

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw bestuursteam voor VKGO 24 maart 2023
  • Xeikon met nieuw instapmodel in label inkjetsegment 23 maart 2023
  • Interpack 2023 positieve voorbode voor drupa 2024? 23 maart 2023
  • Four Pees breidt personele omvang flink uit 22 maart 2023
  • Gouden Giraffe Event Awards 22 maart 2023

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2021/2022

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2022 op onze website.

op zoek naar een inspirerende baan in de printmedia branche, meld je dan aan als kandidaat op printmediabanen.nl

“printmediabanen”

RSS de meest recente vacatures

  • Applicatiebeheerder
  • New Business Development Manager
  • Offset Rotatiedrukker
  • Medewerker Millieudienst
  • Machine Operator
  • Commerciële ordermanager met ambitie

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

printmedianieuws op Twitter

Tweets by printmediafacts

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • UPM vermindert papierproductie grafisch en kranten
  • Vertrouwen in de toekomst van papier
  • Gasten uit vele landen op bezoek bij Canon in Venlo 
  • CO₂ uitstoot digitaal afval wordt vaak niet ‘gezien’
  • Afval en circulariteit op Sign & Print Expo’23

Reacties

  • Peter Luit op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Henk Gianotten op #BOPE23: ‘No Panic, Don’t Worry, but Stay Tuned’
  • Peter Luit op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Kyocera geeft mening over inkjet in whitepaper
  • Henk Gianotten op Maakt ChatGPT straks het verschil in de branche?

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
t.n.v. LUIT Consultancy
Waarderweg 19
2031 BN  Haarlem

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.