TOELEVERANCIERS – Contiweb in Boxmeer is vooral bekend van bijvoorbeeld de grote rollenwisselaars/rewinders en drogers. Deze zijn vooral terug te vinden in grote heatset en rotatieofsset omgevingen. Met de ontwikkelingen op het gebied van rotatie inkjet, wil Contiweb ook daar haar positie verstevigen. In gesprek met CEO Rutger Jansen en marketing manager Erik Andriessen.
Premium...
Marco Boer: “Print kan zelf ook disruptie realiseren.”
MENSEN – Online in gesprek met Marco Boer van IT Strategies uit Hingham, Massachusetts. Hij leeft sinds zijn 12e in de Verenigde Staten en spreekt nog prima zijn moedertaal Nederlands. Binnen zijn bedrijf adviseert hij vooral de aanbieders van digitale high-end printsystemen. Hij weet alles van de onderliggende technologie rondom printkoppen, transportsystemen en vooral de toekomst van print in welke vorm dan ook. Hij deelde onderstaande visie.
Premium...
Matige samenwerking mediabedrijven in NLProfiel
BRANCHE – De tijd dat krantenbedrijven adverteerders exclusief overtuigden van de kracht van print, ligt inmiddels achter ons. De strijd met Google en Facebook gaat vooral om de online belangen. Maar de samenwerking tussen diverse concurrerende uitgevers onder de naam NLProfiel komt nauwelijks van de grond.
Premium...
Komende weken spannend voor drupa-organisatie
EVENEMENT – Het was te verwachten dat heroverwegingen rondom drupa 2021 invloed zouden gaan krijgen op de omvang van het evenement april volgend jaar. Xerox en Bobst zijn de eerste exposanten die hun reservering hebben geannuleerd. Kleinere partijen hebben nog voldoende tijd om hun deelname te heroverwegen. Grotere partijen maken hun keuze in de komende weken.
Premium...
Heidelberg 343 miljoen euro verlies in boekjaar 2019
FINANCIEEL – Terwijl het ‘corona effect’ slechts voor het eerste kwartaal van dit jaar zijn invloed had op de cijfers het gebroken boekjaar van 2019, zijn de vooruitzichten voor dit jaar evenmin vrolijk te noemen.
Premium...
De grafisch ontwerper in het internettijdperk
BEDRIJVEN – Grafisch ontwerpen is in de eenentwintigste eeuw nauw verbonden met allerlei complexe technologieën. Toch is de basis van ieder project nog vaak een schets op bijvoorbeeld een bierviltje. Wat betekenen al die ontwikkelingen voor de dagelijkse werkzaamheden van de ontwerper? Een goede vraag voor Niels Biersteker van Designink.
Premium...
Digitale lezerskring dagbladen steeds groter
BRANCHE – Erik Grimm van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia tekende de onderzoeksresultaten op van de laatste cijfers van de NOM Mediamerken 2019-1. Digitaal groeit gestaag door ten opzichte van print. Maar print groeit ook. Printmedianieuws zette de belangrijkste conclusies op een rij voor digitaal en print.
Premium...
Smithers Pira kijkt 5 jaar vooruit in offset en digitaal
BRANCHE – Smithers Pira is een bekend onderzoeksbureau in de internationale printmedia segmenten. In hun laatste rapport kijken zij 5 jaar vooruit en doen de volgende voorspellingen.
Premium...
Volledig geautomatiseerde drukfabriek utopie?
OPINIE – Is een volledig geautomatiseerde drukfabriek zonder ingrijpen van menselijk handelen echt mogelijk, of is het een utopie ondanks alle technologie die de branche tot haar beschikking heeft?
Premium...
VNO-NCW vindt Nederland nog niet zo digitaal
OPINIE – David de Nood – secretaris ICT en privacy binnen VNO-NCW – schreef in zijn column op de website van VNO-NCW dat Nederland lang niet zo digitaal is, dan wij allemaal denken. Hij vindt dat we door een aantal eigenschappen onze positie op nummer 4 van Europa overschatten.
Premium...
FD zegt dat kranten rommelen met hun online cijfers
BRANCHE – Decennia lang waren de cijfers van kranten gebaseerd op de printoplage en daarbinnen opgesplitst in abonnementen en losse verkopen. De talrijke online businessmodellen verdeeld over alle titels maken de cijfers inmiddels vrijwel ondoorzichtig.
Premium...
Spanningsvelden tussen creativiteit en digitaal printen
EVENEMENT – De organisatoren van ‘Pure Digital – The digital print show Amsterdam’ deden onlangs onderzoek naar veranderingen in creativiteit onder invloed van digitale printtechnologie. Wat zijn de conclusies?
Premium...
Winst Alex Springer voor 80% uit digitaal
BEDRIJVEN – De Duitse uitgever Axel Springer zegt op basis van haar huidige cijfers Europa’s grootste digitale uitgeverij te zijn. Vanaf 2014 zet de uitgeverij al fors in op digitaal en die strategie lijkt te lukken. Afname belang print niet meer bedreigend.
Premium...
Sign maakte Grafische Vakbeurs levendig
EVENEMENT – Net als op de Vakdag Print & Sign heeft het segment sign een enorm kleurrijke en dus levendige invloed gehad op de Grafische Vakbeurs van afgelopen week. Een impressie van de ontwikkelingen.
Premium...
Digitale magazines vragen juist om rust
MULTIMEDIA – Dirkjan van Ittersum schreef deze maand een lezenswaardig artikel in het uitgevers vakblad inct over digitale magazines. Hij vindt dat een digitaal magazine meer moet zijn dan een PDF’je uploaden. Is dat ook wat de consument vraagt?
Premium...
Kranten minder afhankelijk van advertenties
Krantendeskundige Piet Bakker tekende onlangs een ‘kentering’ op in het krantenlandschap. Ondanks dalende oplage- en inkomstencijfers blijken kranten zich steeds beter te kunnen ontdoen van de (te grote) afhankelijkheid van adverteerders.
Premium...
Zet belastingdienst hele bedrijfstak bij het oud papier?
Dat zegt KVGO-lid Rob van der Most van Koninklijke Van der Most uit Heerde. Van der Most is lid van de KVGO Ledenraad in het segment groot. Dus we nemen aan dat hij zijn betoog serieus bedoelde. We gaan op zoek naar de argumenten.
Premium...
Weekendopinie: verschillen in printers?
Natuurlijk levert een thuisprintertje geen ISO genormeerd ‘drukwerk’. Dat hoeft ook niet. Het is echter wel de vraag of er nog grote verschillen zijn tussen de hi-end printers en de relatief nieuwe spelers die tegen aanzienlijk lagere kosten beweren hetzelfde product te leveren.
Premium...
FNV KIEM: veel grafici weinig gecharmeerd van digitale media
FNV KIEM reageerde afgelopen dinsdag op ons bericht dat de vakbond weinig aandacht heeft voor grafici in hun periodieke digitale magazine voor de ‘creatieve industrie’. Zij stellen dat grafici te weinig belangstelling hebben voor digitale media en geven voor grafici een papieren magazine uit. Is die keuze gerechtvaardigd?
Premium...
Opkomst digitale abonnementen kan afname printedities nog niet goedmaken
Wat is er toch aan de hand in de krantenwereld? Het tij lijkt maar niet gekeerd te kunnen worden richting digitaal om de afname van betalende printabonnees te compenseren. Of is er meer aan de hand?
Premium...
Reacties