FINANCIEEL – Terwijl het ‘corona effect’ slechts voor het eerste kwartaal van dit jaar zijn invloed had op de cijfers het gebroken boekjaar van 2019, zijn de vooruitzichten voor dit jaar evenmin vrolijk te noemen.
Premium...
De grafisch ontwerper in het internettijdperk
BEDRIJVEN – Grafisch ontwerpen is in de eenentwintigste eeuw nauw verbonden met allerlei complexe technologieën. Toch is de basis van ieder project nog vaak een schets op bijvoorbeeld een bierviltje. Wat betekenen al die ontwikkelingen voor de dagelijkse werkzaamheden van de ontwerper? Een goede vraag voor Niels Biersteker van Designink.
Premium...
Digitale lezerskring dagbladen steeds groter
BRANCHE – Erik Grimm van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia tekende de onderzoeksresultaten op van de laatste cijfers van de NOM Mediamerken 2019-1. Digitaal groeit gestaag door ten opzichte van print. Maar print groeit ook. Printmedianieuws zette de belangrijkste conclusies op een rij voor digitaal en print.
Premium...
Smithers Pira kijkt 5 jaar vooruit in offset en digitaal
BRANCHE – Smithers Pira is een bekend onderzoeksbureau in de internationale printmedia segmenten. In hun laatste rapport kijken zij 5 jaar vooruit en doen de volgende voorspellingen.
Premium...
Volledig geautomatiseerde drukfabriek utopie?
OPINIE – Is een volledig geautomatiseerde drukfabriek zonder ingrijpen van menselijk handelen echt mogelijk, of is het een utopie ondanks alle technologie die de branche tot haar beschikking heeft?
Premium...
VNO-NCW vindt Nederland nog niet zo digitaal
OPINIE – David de Nood – secretaris ICT en privacy binnen VNO-NCW – schreef in zijn column op de website van VNO-NCW dat Nederland lang niet zo digitaal is, dan wij allemaal denken. Hij vindt dat we door een aantal eigenschappen onze positie op nummer 4 van Europa overschatten.
Premium...
FD zegt dat kranten rommelen met hun online cijfers
BRANCHE – Decennia lang waren de cijfers van kranten gebaseerd op de printoplage en daarbinnen opgesplitst in abonnementen en losse verkopen. De talrijke online businessmodellen verdeeld over alle titels maken de cijfers inmiddels vrijwel ondoorzichtig.
Premium...
Spanningsvelden tussen creativiteit en digitaal printen
EVENEMENT – De organisatoren van ‘Pure Digital – The digital print show Amsterdam’ deden onlangs onderzoek naar veranderingen in creativiteit onder invloed van digitale printtechnologie. Wat zijn de conclusies?
Premium...
Winst Alex Springer voor 80% uit digitaal
BEDRIJVEN – De Duitse uitgever Axel Springer zegt op basis van haar huidige cijfers Europa’s grootste digitale uitgeverij te zijn. Vanaf 2014 zet de uitgeverij al fors in op digitaal en die strategie lijkt te lukken. Afname belang print niet meer bedreigend.
Premium...
Sign maakte Grafische Vakbeurs levendig
EVENEMENT – Net als op de Vakdag Print & Sign heeft het segment sign een enorm kleurrijke en dus levendige invloed gehad op de Grafische Vakbeurs van afgelopen week. Een impressie van de ontwikkelingen.
Premium...
Digitale magazines vragen juist om rust
MULTIMEDIA – Dirkjan van Ittersum schreef deze maand een lezenswaardig artikel in het uitgevers vakblad inct over digitale magazines. Hij vindt dat een digitaal magazine meer moet zijn dan een PDF’je uploaden. Is dat ook wat de consument vraagt?
Premium...
Kranten minder afhankelijk van advertenties
Krantendeskundige Piet Bakker tekende onlangs een ‘kentering’ op in het krantenlandschap. Ondanks dalende oplage- en inkomstencijfers blijken kranten zich steeds beter te kunnen ontdoen van de (te grote) afhankelijkheid van adverteerders.
Premium...
Zet belastingdienst hele bedrijfstak bij het oud papier?
Dat zegt KVGO-lid Rob van der Most van Koninklijke Van der Most uit Heerde. Van der Most is lid van de KVGO Ledenraad in het segment groot. Dus we nemen aan dat hij zijn betoog serieus bedoelde. We gaan op zoek naar de argumenten.
Premium...
Weekendopinie: verschillen in printers?
Natuurlijk levert een thuisprintertje geen ISO genormeerd ‘drukwerk’. Dat hoeft ook niet. Het is echter wel de vraag of er nog grote verschillen zijn tussen de hi-end printers en de relatief nieuwe spelers die tegen aanzienlijk lagere kosten beweren hetzelfde product te leveren.
Premium...
FNV KIEM: veel grafici weinig gecharmeerd van digitale media
FNV KIEM reageerde afgelopen dinsdag op ons bericht dat de vakbond weinig aandacht heeft voor grafici in hun periodieke digitale magazine voor de ‘creatieve industrie’. Zij stellen dat grafici te weinig belangstelling hebben voor digitale media en geven voor grafici een papieren magazine uit. Is die keuze gerechtvaardigd?
Premium...
Opkomst digitale abonnementen kan afname printedities nog niet goedmaken
Wat is er toch aan de hand in de krantenwereld? Het tij lijkt maar niet gekeerd te kunnen worden richting digitaal om de afname van betalende printabonnees te compenseren. Of is er meer aan de hand?
Premium...
De krant innoveert in digitaal – kijk naar 33 jaar geleden ;-)
Soms kom je op YouTube ‘oud’ materiaal tegen, wat de moeite van het delen waard is. Onderstaand filmpje laat het begin van de digitalisering van kranten zien. Let vooral op wat er over ‘verdienmodellen’ wordt gezegd. Ziet u de verschillen met de huidige tijd? U mag het zeggen. Reacties van harte welkom!
Lees verder...
Grote printer leveranciers in ‘gevecht’ om de gunst van gemeente Utrecht
Ondanks het feit dat ‘digitaal werken’ binnen gemeenten de voorkeur gaat krijgen, is het nog steeds aantrekkelijk om als printer leverancier in de ‘gunst’ te komen bij vooral grotere gemeentes. Utrecht staat aan de vooravond van een grote overeenkomst met één van de printer leveranciers, waaronder Ricoh, Océ en Xerox. De omvang de gesplitste opdracht voor apparatuur en services zal in ieder geval per boekjaar kleiner zijn dan de vorige aanbesteding.
Premium...
Gedrukte oplages kranten dalen, digitaal abonnement stijgt
Vooral De Telegraaf kreeg een flinke klap in het eerste kwartaal van dit jaar met een daling van de oplage met maar liefst 40.000 exemplaren, waarmee de oplage voor het eerst onder de 500.000 exemplaren komt. Ook de oplage van het AD daalde. Maar het is niet alleen kommer en kwel in de dagbladwereld, want drie van de vier dagbladen van de Persgroep stegen in oplage: Volkskrant, Trouw en Het Parool. Ook het FD zag de oplage stijgen. Wat vooral opvalt is de stijging van het aantal digitale abonnementen, bij nagenoeg alle kranten, met De Volkskrant als grootste met ww digitale abonnementen (en 24x.000 gedrukte oplage). Wat zijn de gevolgen van de daling van de gedrukte oplage en de groei van de digitale abonnementen voor de krantendrukkerijen?
Premium...
Reacties