• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Donkel en Donkel met Jip-en-Janneke taal in de webshop

PARTNERBIJDRAGE - Donkel & Donkel combineert persoonlijke service met snelheid in hun drukwerkservice - al jarenlang een succesformule voor de MKB-klanten in Noord-Nederland. “In onze webshop hebben we grafische termen vertaald naar simpele taal,” legt eigenaar Evert-Jan Donkel uit. “Zo heet 250 grams papier gewoon ‘lekker stevig, normaal papier’. Dat maakt bestellen makkelijker én bespaart ons tijd.”

• Leestijd ca. 3 minuten

Van copyshop tot veelzijdige printpartner

Donkel en Donkel werd ruim 30 jaar geleden opgericht in een tijd dat copyshops hun hoogtijdagen vierden. Dat begon met de vader van Evert-Jan Donkel. “Hij was vertegenwoordiger bij Nashuatec, dat verder is gegaan onder de naam Ricoh. Toen de copyshops opkwamen, werd hij gevraagd om winkels in het noorden op te pakken. Dat begon in Groningen, naast de Universiteit. In plaats van een naam met ‘copy’ erin, kozen wij voor ‘Donkel & Donkel’. Daarmee gaven we ook meteen aan dat we een segment hoger gingen zitten; een opgevoerde printshop als het ware.”

Dicht bij de klant, van Groningen tot Drachten

Donkel & Donkel groeide uit tot een bekende naam in het noorden, maar verplaatste de standplaats van Groningen naar Drachten. “We hoefden niet meer direct naast de universiteit te zitten. Universiteiten en hogescholen startten namelijk vaak zelf interne copyshops”,  legt Evert-Jan uit. “We hebben echter een loyale klantenbasis behouden die we nu vanuit Drachten bedienen. Ik woon zelf nog in Groningen en begin bijna elke dag met een rondje klanten daar. De studentendoelgroep blijft daarbij een belangrijk onderdeel; we verzorgen nog steeds veel voor studentenverenigingen.”

Die aandacht op de klant is waar Evert-Jan sterk in is en waar ze de vaste klantenkring ongetwijfeld aan te danken hebben. “Ik acquireer niet extern, alleen vanuit mijn afspraken.”

Sterk in lokaal samenwerken

Donkel Print Klantverhaal Prindustry (1)

Naast studentenverenigingen, is Donkel & Donkel er voor allerlei soorten MKB bedrijven. “Allemaal in het noorden van Nederland. Het zijn lokale ondernemingen, variërend in grootte. Zo verzorgen we bijvoorbeeld ook al jaren het drukwerk voor het ziekenhuis in Drachten. Onze lokale aanwezigheid blijkt het onderscheidende vermogen. Zeker mensen in het noorden lijken dit belangrijk te vinden. Ze vinden het fijn als een bedrijf in de buurt een opdracht uitvoert. Vaak willen ze de bestellingen ook afhalen. We hebben daarom een afhaalbalie om de snelheid erin te houden.”

Drukwerk met een DTP-expert aan je zijde

Het productaanbod is in de loop der jaren flink uitgebreid. Het bedrijf biedt verschillende drukwerkdiensten, waaronder promotie- en zakelijk drukwerk zoals flyers, kaarten, posters, brochures, visitekaartjes, en briefpapier. “Daarnaast is er een flinke groei in signing. Daarbij komt de meerwaarde van ons goed naar voren. Voor de meeste mensen is het lastig een goede PDF aan te leveren, zeker voor producten als stickers of beachflags. Voor de juiste contourlijnen of afloop heb je DTP-kennis nodig. Naast mij werken er dan ook drie DTP-collega’s bij Donkel & Donkel.”
De productie van de opdrachten gebeurt in huis wanneer het gaat om digitaal printen; voor de overige opdrachten heeft Donkel een uitgebreid partnernetwerk.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Online bestellen zonder vakjargon

Voor de kleinere en meer standaard drukwerkvragen, is er een webshop gekomen. “Het is een goed uithangbord om nieuwe klanten binnen te halen, maar het doel is vooral de kleinere (herhaal)orders van klanten via het online bestelportaal te laten lopen. Juist aan de kleinere opdrachten zijn we gemiddeld namelijk veel tijd kwijt met orderbegeleiding en administratie.”

Evert-Jan blijkt voor de webshop ook de persoonlijke aandacht niet uit het oog te verliezen. “Ik neem elke klant bij zijn eerste, tweede of zelfs derde bestelling mee door de webshop, zodat zij voldoende uitleg krijgen bij het bestellen in een drukwerk webshop.”

Ook aan het taalgebruik in de webshop is gedacht: “De eindklant vindt grafische termen erg ingewikkeld. Daarom heb ik veel tijd gestoken in het vertalen van het grafische jargon naar Jip-en-Janneke-taal. De doorsnee klant heeft geen idee wat hij zich moet voorstellen bij 250 grams papier. Daarom heet 250 grams papier in de webshop bijvoorbeeld ‘lekker, stevig, normaal papier’. 80 grams is ‘normaal/kopieerpapier’ en 120 grams ‘iets dikker, mat papier’.”

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave

Webshop die meedenkt met de klant

De webshop heeft onlangs een grondige restyling gekregen. “Zo vergroten we de gebruiksvriendelijkheid voor de klant met verbeteringen in de lay-out en content.” De producten die in de webshop staan, zijn zorgvuldig samengestelde productcombinaties. “Het is prettig om hierbij samen te kunnen werken met softwareleverancier Prindustry. Het platform draait stabiel en de supportafdeling reageert altijd snel. Verkoopfacturen en offertes kunnen gemakkelijk worden aangemaakt. Bovendien is er een koppeling naar onze boekhoudomgeving, zodat facturen meteen doorgezet kunnen worden.”

Altijd innoveren, altijd relevant

Voor de toekomst blijft de behoefte van de klant leidend. “Je moet altijd blijven schakelen en bekijken hoe de markt daarop reageert. Er zijn ook ontwikkelingen die je constant tegen het licht moet houden. Hoe reageert de klant bijvoorbeeld op stijgende papierprijzen of hogere BTW op boeken en periodieken? Wij verzorgen veel periodieken voor verenigingen en stichtingen en het is de vraag hoe zij hiermee omgaan. Kiezen ze straks voor digitale alternatieven in plaats van drukwerk? Hieruit vloeit voort dat we ook op zoek gaan naar aanvullende diensten naast print en drukwerk. Zo blijft het uitdagend – en leuk – om nieuwe ideeën op te doen en relevant te blijven voor onze klanten!"

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Prindustry klantevenement: Nieuw backend webshop MARKETING - Elke webshop moet aantrekkelijk zijn voor je klanten, maar de backend voor de orderverwerkingen moet ook aantrekkelijk zijn voor jou. De developers van Prindustry hebben daarom de afgelopen...
  2. Moeten kleinere grafische bedrijven ook een webshop hebben? Een webshop beginnen kan ieder grafisch bedrijf. Maar de grote vraag is natuurlijk hoe je dat moet doen. Is het verstandig op te boksen tegen de grote 'internet drukkerijen', die...
  3. Webshop: te laat om nu zelf te gaan ‘rommelen’ PRODUCTIE INNOVATIE - In diverse retail sectoren zoeken vooral de kleinere winkeliers naar mogelijkheden versneld een webshop te openen. De kosten moeten vooral laag zijn en er is haast. Met...
  4. Geen webshop, toch effectieve website. De principes. BRANCHE - In onze eerste twee afleveringen in de serie over online marketing voor printmediabedrijven keken we vooral naar voorbeelden van een aantal bedrijven. Vanaf volgende week gaan we dieper...

de redactie

Artikelen van 'de redactie' worden verzorgd door de een wisselende samenstelling van de redactie van printmedianieuws en/of gastauteurs.

22 november 2024 door de redactie Reageer

Categorie: partner bijdrage Tags: Donkel en Donkel, Evert-Jan Donkel, Prindustry, WhiteLabelShop

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.