• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Als ondernemers meedoen aan voorspellen toekomst

BRANCHE - In ons land worden bedrijfstak gebonden cijfers onttrokken aan cijfers, statistieken en voorspellingen door onder andere CBS, KvK, CPB en banken, in kaart gebracht door GOC in opdracht van A&O fonds grafimediabranche. Vanuit het KVGO doet een aantal ledenbedrijven mee aan periodieke enquêtes. Is dat samenspel voldoende om relevante voorspellingen te doen over de toekomst?

• Leestijd ca. 3 minuten
• Dit artikel wordt u aangeboden naar aanleiding van de samenwerking met A&O fonds grafimediabranche en GOC

Op internationaal gebied brengt Intergraf alle cijfers van de aangesloten landen verenigingen in kaart. Opvallend is dat Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gedetailleerde cijfers aanleveren en dus een duidelijke voortrekkersrol hebben in de jaarlijkse analyses rondom de gepubliceerde cijfers. Toch blijken al die - doorgaans vertraagde - cijfers nauwelijks te resulteren in bruikbare voorspellingen.

A&O fonds grafimediabranche en GOC gaan hun huidige publicaties vervangen door meer toekomstgerichte voorspellingen. Printmedianieuws participeert hierbinnen om de resultaten van die voorspellingen in de markt te publiceren.

Sinds de corona-pandemie en de daarna ontstane situaties in de Oekraïne en het Midden-Oosten laten zovele parameters niet te voorspellen bewegingen zien, die nauwelijks tot rust komen en betrouwbare trendanalyses te kunnen maken, waar ondernemers voor hun eigen bedrijfsvisie wat aan hebben. Toch bestaat juist nu wel de behoefte een betrouwbare toekomstanalyses.

Te weinig deelnemende bedrijven

In zijn algemeenheid is de bereidheid om mee te doen aan enquêtes niet zo heel erg groot. Daarmee staat de betrouwbaarheid van analyses op basis van te weinig deelnemers onder druk. Dat heeft eveneens invloed op de door de landelijke organisaties gepubliceerde en de uitwerking ervan door A&O. Door de corona-pandemie leverden bedrijven hun jaarcijfers veel later aan bij de KvK (overigens alleen verplicht voor bv's, niet voor de vele eenmanszaken). Dat heeft in de afgelopen jaren geresulteerd in 'teveel terugkijken' met soms wel tot 2 jaar vertraging in de beschikbare cijfers.

Uitgewerkte rapporten verliezen hun voorspellende kracht, waardoor ze vaak ongelezen in de papierbak verdwijnen.

Wat willen ondernemers weten over hun eigen toekomstperspectief?

Om relevante voorspellingen te kunnen doen voor ondernemers in de branche is het zinvol te weten wat zij zelf onder hun toekomstperspectief verstaan. In Duitsland wordt door IFO maandelijks onderzoek gedaan naar het ondernemersklimaat, het ondernemersvertrouwen en het bedrijfsklimaat. Dat zijn drie zeer generieke termen die eerder een onderbuikgevoel genereren dan een daadwerkelijke grip op meetbare parameters.

Dat ondernemers zelf niet zo heel veel tijd willen steken in complexe enquêtes is nog wel te begrijpen. Met de huidige toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie zouden deelnemende bedrijven makkelijker aangesloten moeten kunnen worden op datagedreven besluitvormings-analyses om op eenduidige wijze trends de toekomst te voorspellen. Het real-time data verzamelen over operationele prestaties, klantvoorkeuren, en markttrends kan door middel van CRM/ERP-systemen die volgens afgesproken standaarden helpen bij bijvoorbeeld het monitoren van verkoopdata, voorraadbeheer, en klantgedrag. Het gebruik van deze tools kan bijdragen bij het identificeren van opkomende trends en het nemen van gefundeerde beslissingen op basis van actuele gegevens.

Meer samenwerking in toekomstscenario's voor de branche

Scenarioplanningen door collaboratieve trendanalyses

Dergelijke 'slimme data oplossingen' zouden scenarioplanningen kunnen maken op basis van marktsegmenten, applicaties en technologische ontwikkelingen. Om dat te kunnen realiseren zijn wel collaboratieve trendanalyses noodzakelijk. In de DACH landen werken de meeste on-line printmediabedrijven al samen in de analyse van de marktprijsontwikkelingen binnen de ZOPI analyses (Zipcon Online Print Price Index) op basis van een standaard 'winkelmandje' met uiteenlopende producten die representatief moeten zijn voor de online markt. Printmedianieuws vat deze ontwikkelingen samen met een voorspellende analyse van die resultaten met een knipoog naar ons land. Een dergelijk periodiek mechanisme hebben we in eigen land niet, zowel niet voor online, maar ook niet in zijn algemeenheid voor de gehele branche verdeeld naar marktsegmenten en applicaties.

AI gebaseerde scenarioplanningen kunnen de veerkracht van ondernemingen stimuleren door alternatieven te laten zien om de weerstand tegen te verwachten veranderingen voor te zijn.

Natuurlijk moet een dergelijke grootschalige aanpak 'verkocht' worden aan ondernemers om ook mee te gaan doen. Daarvoor is een voortdurende educatie een voorwaarde om de meerwaarde van deelname aan te tonen met tastbare voorbeelden over nieuwe technologieën, bedrijfsmodellen, en marktontwikkelingen. Ook dat kan allemaal online gefaciliteerd worden.

Futuristische weergave van een digitaal klantfeedback systeem

Hoe kijk jij aan tegen een 'collaboratieve trendanalyse'? Laat het weten in een reactie.

Tot slot geautomatiseerde klantfeedbacksystemen

Feebackloops binnen CRM/ERP omgevingen brengen tot slot ook de klantbewegingen in kaart, misschien wel de belangrijkste toekomst voorspellende parameter waar ondernemers echt wat aan hebben. Dergelijke feedback kan per bedrijf worden geleverd, maar ook binnen de gedefinieerde segmenten of applicaties voor de branche in zijn geheel. Alleen dan krijgen cijfers hun betekenis in plaats van alleen te reageren op veranderingen nadat deze zich al hebben voorgedaan.

Beelden: ChatGPT

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Meedoen aan VIGC/Keypoint Intelligence onderzoek PRODUCTIE INNOVATIE - VIGC uit België heeft door middel van een partnerovereenkomst met Keypoint Intelligence/Infotrends een reeks onderzoeken opgezet met betrekking tot marktinzichten en trends in de printmedia branche....
  2. Morgen gaan we stemmen: wat willen ondernemers? OPINIE - Forum, het opinieblad van VNO-NCW bracht de meningen in kaart van de 'Forum verkiezingsenquête', waaraan 1346 ondernemers deelnamen. In één van de artikelen in de laatste editie van...
  3. Intergraf Economic Report: Onduidelijke toekomst BRANCHE - In de 2022 editie van het jaarlijkse rapport van de overkoepelende grafische brancheorganisaties blijft krimp in geheel Europa overheersen. Print wordt in omvang minder, maar hetgeen overblijft neemt...
  4. Voordelig investeren met subsidie BRANCHE - Door gebruik te maken van verschillende subsidiemogelijkheden kunnen bedrijven duurzaam investeren in medewerkers. Het A&O Fonds Grafimediabranche heeft onder andere van het ministerie van SZW toestemming gekregen activiteiten...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

14 januari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: branche Tags: klantfeedbacksystemen, scenrarioplanningen, toekomst, trendanalyses, voorspellen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Postzegel van €1,21 naar €1,31 15 mei 2025
  • Labelexpo Europe 2025 van 16 tot 19 september in Barcelona 15 mei 2025
  • K, Interpack en Drupa breiden uit naar Saoedi-Arabië 14 mei 2025
  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • KVGO’s algemene vergadering ‘Step into the future’
  • Adobe kondigt Adobe PDF Print Engine versie 7 aan
  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.