• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Complexe keuzes in AI gereedschappen voor print

KUNSTMATIGE INTELLIGENTIE - De redactie heeft de nieuwscategorie 'kunstmatige intelligentie' aangemaakt. Ook de printmediabranche heeft duiding en diepgang nodig om na te gaan met welke AI gereedschappen individuele processen en workflows kunnen worden geoptimaliseerd. Het aanbod is enorm, tijd voor gerichte keuzes. In deel 1 van een serie artikelen laat de redactie zien hoe het onderzoek met behulp van AI werd uitgevoerd.

• Leestijd ca. 3 minuten
• De redactie maakt veelvuldig gebruik van AI tools voor het samenstellen van deze serie en zorgt zelf voor duiding en diepgang in de zoektocht naar AI gereedschappen voor print

De AI hype is pas echt op gang gekomen na de introductie van ChatGPT. Daarmee werd de zichtbaarheid van AI 'voor de massa' pad echt inzichtelijk gemaakt. De ontwikkelingen rondom AI gaan veel verder terug, maar waren lange tijd voor het grote publiek onzichtbaar en 'deden het' zonder marketing hype.
Toen langzaam maar zeker duidelijk werd dat de 'tech industrie' behoefte had aan 'a next big thing' werd dat uiteindelijk AI. Daarmee zouden immers zowel hardware- als software ontwikkelaars 'nieuw geld' kunnen gaan verdienen na een betrekkelijk rustige periode de afgelopen paar jaar.

Intelligente automatisering niet verwarren met AI

De 'AI-hype' zorgt naast opwinding ook voor verwarring. Lang niet alles is AI in de strikte zin van het woord. Erg is dat niet. Intelligente automatisering, die als gevolg van AI ontwikkelgereedschappen tot stand is gekomen, kunnen wel degelijk bijdragen aan lagere ontwikkelkosten, lagere implementatie kosten en dus een hogere rendement in tal van industriële processen, dus ook in printmedia omgevingen.

'Onze' ChatGPT al flink gericht op de printmediabranche

De redactie heeft all aardig wat ervaring opgedaan met ChatGPT en met een betaald account heeft ChatGPT 'geleerd' wat onze behoeften zijn. We merken dan ook dat vragen stellen bij ChatGPT al veel gerichter worden beantwoord in vergelijking tot onder andere deepseek en Copilot.

Een uitzondering is Perplexity, die met de 'Deep Research' voorziening de tijd neemt voor het geven van zeer uitgebreide en ook zeker goed bruikbare antwoorden.

De basisvraag zoals die werd gesteld aan ChatGPT, deepseeek, Copilot en Perplexity

De wijze van vragen (prompting) is bepalend voor de kwaliteit van de gegenereerde antwoorden

Vervolgens stelden we vervolgvragen om een vergelijking te kunnen maken tussen hetgeen de genoemde gereedschappen als antwoord hadden gegeven.

Het is zeker niet zo dat ChatGPT, DeepSeek, Copilot en Perplexity het schrijfproces van artikelen zomaar zouden versnellern, vooral de inspanningen van de redactie verhogen de kwaliteit van deze artikelenreeks

Overzicht vanuit ChatGPT
Overzicht vanuit deepseek
Overzicht vanuit Copilot
Overzicht vanuit Perplexity

Antwoorden toetsen op betrouwbaarheid

De lijstjes tonen in ieder geval aan dat er meer dan voldoende AI of AI gerelateerde gereedschappen zijn die binnen printmedia omgevingen ingezet zouden kunnen worden. In de vervolg artikelen op deze introductie zal de redactie een aantal gereedschappen duiden voor wat hun betekenis voor printmedia toepassingen.

Het finetunen en kloppend krijgen van dit soort lijstjes, is dus een kwestie van de juiste vraag (prompting) of het stellen van aanvullende vragen. Zo was het opvallend dat de categorie 'AI in drukpersen' in de meeste gevallen workflow tools zijn, die eigenlijk thuis zouden horen in 'Printworkflow & efficiency'. Perplexity gaf daarbinnen als antwoord bijvoorbeeld 'Koenig & Bauer QualiTronic'. Bij het analyseren van de achterliggende URL komt de term AI in de beschrijving van Koenig & Bauer niet voor. Vervolgens vroeg de redactie aan Perplexity of het product wel echt een AI gereedschap is binnen de betekenis van 'AI in drukpersen'. Perplexity gaf in basis als antwoord dat QualiTronic deel uitmaakt van myKyana, waarin één van de modules AI gebaseerd is.

QualiTronic zelf kan niet als een opzichzelfstaande AI-tool worden geclassificeerd. Het systeem functioneert primair via deterministische algoritmen voor kwaliteitscontrole.

QualiTronic maakt deel uit van myKyana, waarin één van de zes genoemde modules AI gebaseerd is

Hieruit blijkt dus dat het klakkeloos aannemen van antwoorden kan resulteren in 'foute conclusies'. dat betekent dus dat bedrijven in hun eigen zoektochten naar antwoorden steeds kritisch moeten blijven en dus de antwoorden moeten toetsen. Dat staat ook goed beschreven in het boek 'Co-intelligentie: Slimmer werken met AI'.

Het vervolg

in de komende artikelen zullen de gegenereerde resultaten worden geanalyseerd in de betekenis van printmedia producties en de relevatie ervan voor bedrijven.

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Workflow gereedschappen ‘slim’, maar (nog) geen AI PRODUCTIE INNOVATIE - ChatGPT is zonder twijfel het meest tastbare en eenvoudig te bedienen stuk gereedschap als startpunt voor het 'eerste' gebruik van AI. Binnen vele printmedia gereedschappen is AI...
  2. De toekomst van print volgens ChatGPT OPINIE - De redactie nam deze week een abonnement op de bekende AI applicatie ChatGPT. De betaalde versie zou met ChatGPT 4 nog een stuk beter zijn dan de gratis...
  3. Print.com speelt stapsgewijs in op AI ontwikkelingen PRODUCTIE INNOVATIE - In deze tweede publicatie over kunstmatige intelligentie had de redactie een gesprek met Lucas Baarspul, mede-oprichter van print.com. In de volle breedte is het bedrijf bezig met...
  4. JavaScript ‘finishing touch’ in complexe workflows PRODUCTIE INNOVATIE - David van Driessche is bekend om zijn technische zoektochten naar perfecte workflows. Hij vergaarde zijn bekendheid binnen diverse functies binnen Gradual, Enfocus, Ghent Workgroup en nu binnen...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

24 februari 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: kunstmatige intelligentie Tags: ChatGPT, Copilot, deepseek, gereedschappen, perplexity, printmedia

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Verzending rouwbrieven nu met tracking via Bpost 13 mei 2025
  • Bol.com brengt leesplezier naar scholen met opblaasbioscoop 13 mei 2025
  • Gemeente Den Haag maakt print toegankelijk en duurzaam met Prindustry Brandportal 12 mei 2025
  • Nieuwe bedrijfsfilm Probo 12 mei 2025
  • Bloomon verrast bij laadstations met bloemen én bedrukte boodschap 12 mei 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Impact van importheffingen in 2025 op Cimpress
  • Zo maakt de Gemeente Den Haag print toegankelijk en duurzaam!
  • Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Breaking uit België: Joos neemt Matthys over
  • Fespa Global Print Expo 2025 in Messe Berlin open

Reacties

  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hylke van der Meer op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Henk Gianotten op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.