• inloggen
  • abonneren
  • partners
  • gratis nieuwsbrief
  • printmediatrainingen
  • printmediabanen

printmedianieuws

nieuws en achtergronden van het nieuws over de printmedia wereld


  • home
  • archief
    • bedrijven
    • branche
    • buitenland
    • evenement
    • financieel
    • kort nieuws
    • kunstmatige intelligentie
    • marketing
    • mensen
    • milieu
    • multimedia
    • opdrachtgevers
    • opinie
    • persberichten
    • productie innovatie
    • signprint
    • sociaal
    • toeleveranciers
    • verpakkingsmedia
  • over
  • redactie
    • Peter Luit
    • Hans Baljet
    • Margreeth Colenbrander
    • Jolanda van Drie
    • Marco den Engelsman
    • Morten B. Reitoft
    • Stef Verhoeven
    • Jan Vroegop
  • contact

Kies voor stapsgewijs wijzer worden in AI speelveld

OPINIE - Ik zie de visitekaartjes met functiebenamingen als 'AI specialist' al voorbij komen. Eindelijk weer nieuwe kansen voor 'nieuwe beroepen' die tot voor kort niet bestonden. Ik herinner me nog beroepen als bijvoorbeeld 'online marketeer' en 'SEO zoekmachine specialist'. Beroepen met overwegend een relatief korte life-cycle. het zal nu niet anders zijn.

• Leestijd ca. 3 minuten

De redactie heeft over 'kunstmatige intelligentie' al aardig wat artikelen gepubliceerd, die inmiddels al 'teruggaan' tot het jaar 2018. Maar in 2024 werd het drukker in dat speelveld, met in de eerste twee maanden van dit jaar al behoorlijk wat 'analyses en diepgang' rondom de stormachtige AI ontwikkelingen.

Is er wel een stabiele strategie te ontwikkelen rondom AI?

Terwijl de branche al decennia bezig is met de 'digitale transformatie', lijkt AI vrijwel alles omver te werpen en 'druk te zetten' op de innovatieve vindingrijkheid' van ondernemingen, bij zowel werkgevers, maar ook bij werknemers.

We stellen ons zomaar de willekeurige ondernemer voor die het dagelijks al druk genoeg heeft op de juiste knoppen te drukken en de bedrijfsparameters te kunnen volgen. Natuurlijk is een flink deel van de branche al gewend aan workflow systemen. Maar ook hier zij nog vele gaten te dichten, getuige de drukte van de in ons land actief zijnde adviesbedrijen op het gebied van printmedia workflows. Lang niet iedereen heeft alles al op orde.

Learning by doing de beste strategie?

Waar de focus op leggen?

De digitale transformatie binnen de printmedia branche kent vooral accenten op het gebied van het beheer van workflows, administratieve processen en logistiek. Online bedrijven brengen al deze ontwikkelingen bij elkaar in (complexe) webapplicaties of zogenaamde 'platformen', die doorgaans ook nog het nodig doen in het creatieve voortraject.

Natuurlijk heeft ChatGPT de AI revolutie voor de massa ontsloten. Snel volgden AI gereedschappen voor beeld-, audio- en video generatie. Die gereedschappen zijn voor een paar tientjes per maan beschikbaar. Met overigens één opmerkelijk verschil ten opzichte van de velen bekende rustige periode waarin we slechts drie spelers kenden op het gebied van tekst en beeld: Adobe, Aldus en Quark. Nu zijn er tientallen spelers die elkaar keihard beconcurreren op social media kanalen. Door deze stormachtige ontwikkelingen zou je makkelijk de neiging kunnen hebben daarin mee te gaan en voor vele tientjes per maand diverse tools voor tekst- en beeldcreatie aan te schaffen. Maar daar liggen doorgaans niet de echte uitdagingen, daar waar het gaat over de inzet van AI op de genoemde gebieden.

Ga gewoon het gesprek eens aan met je leveranciers op het gebied van MIS/ERP, workflow- en productie apparatuur. Beoordeel de samenhang van de mogelijke 'ingrepen' die je kunt doen tegen welke kosten en met welke opbrengsten.

Of de gereedschappen die nu bedoeld zijn voor workflows, administratieve processen en logistiek volgens de letter ook daadwerkelijk AI gereedschappen zijn, doet er in feite niet zo heel veel toe. De term 'machine learning' wordt al een paar jaar gebruikt binnen productiesystemen, die op 'slimme wijze' onderhoudsintervallen kan bepalen of voorspellingen kan doen aangaande onderhoud. Dus puur gericht op het optimaliseren van de up-time van productiemiddelen. Binnen administratieve processen wordt al jaren gewerkt met databases die op 'slimme wijze' voorspellingen kunnen doen rondom klantbewegingen, dus offerte aanvragen, orders en logistieke processen voor JIT (Just In Time delivery).

Digitale transformatie printmedia branche is gewone evolutie, de invloed van AI zal minder hard gaan de de marketing hype doet vermoeden.

Al dit soort gereedschappen zijn nadrukkelijk niet - zoals dat bij ChatGPT wel het geval is - gebaseerd op zogenaamde Large Language Models, die op bijna onverzadigbare schaal data vanaf talloze bronnen op het web 'raadplegen' om op die wijze tot een juist antwoord te komen op een voorgelegd vraagstuk. Maar is dat belangrijk in termen van de 'digitale transformatie' van de printmedia branche? In feite niet.

ChatGPT als adviseur?

Bedrijven die zelf software ontwikkelen voor het bouwen van slagvaardige routines in webapplicaties kunnen door middel van AI worden ondersteund in hun software ontwikkelingen. Het merendeel doet dat niet. Bedrijven die (online) content creatie binnen een webomgeving aanbieden kunnen AI gerelateerde gereedschappen integreren in hun workflows. Het merendeel doet dat niet.

Dit boek waarschuwt terecht voor het hallucineren van met name ChatGPT

Natuurlijk kan een ondernemers ChatGPT gebruiken als virtuele adviseur, met daarbij de kanttekening makend, de bronnen altijd op hun betrouwbaarheid te toetsen. In het boek 'Slimmer werken met AI: co-intelligentie basisboek'

Dus AI is alleen een hype?

Nee, dat is zeker niet waar. het is echt wel 'The Next Big Thing', maar niet voor iedereen en alles in alle situaties. het kan helpen bij delen van de 'digitale transformatie' binnen de ontwikkelingen in printmedia processen. En natuurlijk is er ook bij toeleveranciers in deze branche een zeker mate van 'marketing aandrang' om AI als term hier en daar te bezigen om aandacht te trekken voor de productontwikkeling bij zowel hard- als software.

Het gevaar van (gedeeltelijke) afzwakking is dat je in de 'vaart der volkeren' niet serieus wordt genomen als je 'dingen overdreven' vindt. Je moet kennelijk gewoon blijven meedoen met het gedrag wat in onze steeds snellere wereld van ons wordt verwacht. Het mag best 'even wat minder'. Met een scherp gevoel voor de realiteit van de dagelijks 'druk doende ondernemer' vindt die digitale transformatie wel haar wegen om 'dingen op te lossen'. Dat staat los van de maatschappelijk opgelegde druk op de term AI.

kopbeeld: door AI applicatie gegenereerd

Deel dit artikel.....
  • Linkedin
  • Twitter
  • Facebook
  • Print




Gerelateerde artikelen

  1. Print.com speelt stapsgewijs in op AI ontwikkelingen PRODUCTIE INNOVATIE - In deze tweede publicatie over kunstmatige intelligentie had de redactie een gesprek met Lucas Baarspul, mede-oprichter van print.com. In de volle breedte is het bedrijf bezig met...
  2. Doe mee aan de ‘AI Enquête Printmedia’ PRODUCTIE INNOVATIE - De redactie is benieuwd naar de huidige stand van zaken rondom het gebruik van AI binnen de printmediabranche. Daarvoor is aan ChatGPT gevraagd een formulier te maken...
  3. De toekomst van print volgens ChatGPT OPINIE - De redactie nam deze week een abonnement op de bekende AI applicatie ChatGPT. De betaalde versie zou met ChatGPT 4 nog een stuk beter zijn dan de gratis...
  4. City in het speelveld van lokale huis-aan-huiskranten BRANCHE - Met 25% redactionele inhoud is het vernieuwde huis-aan-huis 'magazine' City volledig voorbereid op een verdere opmars van de JAJA sticker. Haarlem en Tilburg krijgen als deze nieuwe huis-aan-huis...

Peter Luit

Peter Luit (1958) was sinds 1993 zelfstandig adviseur voor uiteenlopende printmedia vraagstukken. Samen met Erik van Erp zette hij in 2013 printmedianieuws.nl op. Met zijn crossmediale kennis beschrijft hij de balans in de uitdagingen die de verschillende mediakanalen ten opzichte van elkaar hebben.

19 maart 2025 door Peter Luit Reageer

Categorie: opinie Tags: AI, ChatGPT, hype, workflows

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

“onlineprinters”

onze premium partners

“prindustry” “manroland” “grafistore” “rolanddg” “flyeralarm” “hp-indigo” “probo” “control “xeikon” “onlineprinters”

onze partners

“agfa” goc
printcom reclameland
cloudprinter gws dienstencentrum multipress “vigc” drukwerkdeal screen canon compri

RSS Lees kort nieuws kosteloos op blokboek.com

  • Nieuw CRON Dual Drum CTP-systeem voor Control Media 13 juni 2025
  • Landa Digital Printing schrapt 20% van haar werknemers 13 juni 2025
  • Thijsen Drukkerij in Geldermalsen failliet 12 juni 2025
  • Kleuters ontdekken techniek met circulair printmateriaal van Probo 12 juni 2025
  • Probo met eigen productie in Duitsland 11 juni 2025

onze media relaties

“kvgo” “vkgo”
“dscoop” “gsob”
“inct” “inkish”
“papier-karton”

printmediatrainingen – 2024

“printmediatrainingen”

Alle online trainingen voor 2024 op onze website.

Vacatures binnen de branche vind je natuurlijk op printmediabanen.nl – Powered by C3-werkt!

“printmediabanen”

onze gratis wekelijkse nieuwsbrief ontvangen?

* noodzakelijk veld
U geeft door middel van dit formulier toestemming uw gegevens via deze website te verwerken. U kunt uw gegevens aanpassen of verwijderen bij elke verzonden nieuwsbrief.

Blokboek.com en printmedianieuws: het optimale doelgroep bereik

“deal”

Aandachtspunten

  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Disclaimer
  • Cookies
  • Contact

Laatste nieuws

  • Landa schrapt mogelijk 100 arbeidsplaatsen
  • Europese Walstead Group wordt te koop aangeboden
  • De ‘industrie situatie’ bij onze buurlanden
  • Alle Apple besturingssystemen maken sprong naar 26
  • Eerste Komori J-throne 29 installatie komende zomer

Reacties

  • Peter Luit op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Henk Gianotten op Smithers: digitaal groeit komende 10 jaar met 54%
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Peter Luit op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht
  • Hans Schoolenberg op 44 jaar grafische branche: mijn persoonlijke overzicht

Contact

BTW: NL001333683B94
KvK: 34201192
Bank: NL52 RABO 0175855366
Postadres: LUIT Consultancy
Grote Buitendijk 33
1991 BZ  Velserbroek

Bezoekadres (alleen op afspraak):
De Cirkel
Maan Bastion 476
1991 RH  Velserbroek

contact via Twittercontact via Facebookcontact via LinkedIncontact via RSScontact via E-mail
Copyright © printmedianieuws.nl - een titel van LooQup Publishing. Gelieerd aan INKISH.