
ALGEMEEN - Wie jarig is, trakteert. En het 12,5 jarig bestaan - eind dit jaar - is voor printmedianieuws dan ook zeker aanleiding om te trakteren. Tot en met 31 december zullen alle komende artikelen kosteloos toegankelijk zijn voor iedereen.

Peter Luit: "Toen we - Erik van Erp en ondergetekende - met printmedianieuws startten in juni 2013, waren we bij aanvang van mening voor achtergronden, diepgang en analyses een abonnementsmodel te kiezen. We kozen niet voor print, daar in die tijd Grafisch Weekblad, Compres, PrintBuyer en Pers uit de markt verdwenen. Graficus zou het enige vakblad in print blijven met een wekelijkse verschijning. We vonden dat er wel ruimte was voor een tweede titel, echter alleen online, maar dan wel met een betaalmuur."
Redactionele insteek
De aanvankelijke redactionele insteek is in de afgelopen 12,5 jaar vrijwel gelijk gebleven. In de loop der jaren zijn echter wel specifieke aandachtsgebieden toegevoegd, zoals sign en verpakkingsmedia. Maar de focus bleef gericht op achtergronden, diepgang en analyses.
Luit: "We wisten dat we daarmee slechts een beperkt deel van de markt zouden bereiken. We doelden op zo een 200 abonnees, uit het - iets grotere - segment van het MKB binnen de printmediabranche. Meteen het argument om niet in print te verschijnen. In die tijd zouden de kosten veel te hoog zijn geweest voor een wekelijkse verschijningsfrequentie in combinatie met de portokosten. Dan hadden we met die 200 abonnees nooit uit de kosten gekomen."
Adverteerders

Aan adverteerders werd überhaupt niet gedacht. Toch werden regelmatig verzoeken gedaan om - simpel gezegd - een bannertje te mogen plaatsen. Met een aarzelende start begon zich spontaan een businessmodel te ontwikkelen op basis van 'learning by doing'. Het werkte en al snel werden vragen gesteld over de mogelijkheden van 'branded content', banners in de wekelijkse nieuwsbrief en meer. Luit: "Daarmee werd onze financiële armslag wat groter en hebben we een aantal keren ook kostendekkende kleine events kunnen organiseren." Inmiddels is er sprake van een zeer loyaal partnersnetwerk.
Andere initiatieven
De oprichting van papiernieuws.nl en smartprintingsolutions.nl om een wat bredere portfolio van titels in de markt neer te zetten mislukte. Voor papiernieuws waren er te weinig mensen beschikbaar voor het voeden van de content en voor smartprintingsolutions (NFC, RFID, integrated electronics etc.) was de tijd nog niet rijp genoeg.
Blokboek.com
Begin 2019 namen we blokboek.com over. Die titel ontstond vrijwel gelijktijdig in de periode dat printmedianieuws werd opgericht. En viert dus ook rondom het einde van dit jaar haar 12,5 jarig jubileum. Blokboek.com was het initiatief van Marco den Engelsman en Rob van den Braak. De redactionele insteek was 100% anders in vergelijking tot printmedianieuws: bedrijvennieuws, evenementen, wetenswaardigheden, crossmedia en ook veel meer focus op groot formaat en creatie. En dus een complementaire aanvulling. Blokboek.com heeft nooit een betaalmuur gekend en bood vanaf het begin ruimte al aan voor banner advertenties. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. Wel werden combinatiepakketten ontwikkeld om adverteerders/partners de voordelen te bieden van een hogere bereik bij beide titels en de achterliggende nieuwsbrieven.
Ons cadeau als blijk van waardering: 5 maanden kosteloze content met toegevoegde waarde!
In de afgelopen jaren hebben we de industrie fors zien veranderen. Met in totaal ruim 15.000 artikelen voor beide titels is een rijk stuk historie opgebouwd van een branche die nog altijd innoveert, springlevend is, in hoge mate automatiseert en dus veerkracht laat zien, ook in moeilijke tijden van krimp, waarbinnen bedrijven en dus ook werkgelegenheid verdwijnt. Ondanks het feit dat die krimp synchroon loop met krimp in geprinte media, is geen sprake van een 'aflopend karakter' van het medium print. Print past prima in een crossmediale context, dat blijkt wel uit de dagelijkse hoeveelheden ontwikkelingen waarover de beide redacties met zoveel passie publiceren.
Luit: "En daarom zetten we onze betaalmuur voor maar liefst 5 maanden open, om dat besef te vergroten. Het is een prachtige industrie, waarin nog steeds vele bedrijven, maar vooral veel werknemers dagelijks plezier beleven." Welkom bij printmedianieuws, we blijven het voor je doen, de komende vijf maanden dan ook nog eens kosteloos!
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.